آیا مواضع تند ترامپ نسبت به مسلمانان ادامه خواهد داشت؟

کد خبر: ۸۷۸۶۱۱۲
|
۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج
 دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحدۀ آمریکا با کسب حد نصاب آرا پیروز کارزار انتخابات ریاست جمهوری شد و به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب گردید. وی در دوران تبلیغات خود برای  پیروزی در این انتخابات، اظهارات تندی علیه مسلمانان و مهاجران بیان داشته بود. ترامپ  به دنبال حمله مرگبار افراد منتسب به داعش در تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۱۵ در شهر سن برناردینوی  ایالت کالیفرنیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «ورود مسلمانان به آمریکا موقتاً و به طور کامل ممنوع شود. تا زمانی که نتوانیم در خصوص این مشکل و تهدیدی‌های خطرناک ناشی از آن تصمیم بگیریم، کشور نباید اجازه دهد که قربانی حملات افرادی بشود که به جهاد معتقدند و برای جان انسان‌ها ارزشی قائل نیستند». در این بیانیه تصریح شده بود که «چنین ممنوعیتی تا زمانی که قانونگذاران و نمایندگان دریابند که مشکل چیست، می‌بایست اعمال شود». ترامپ در ادامه این بیانیه با استناد به نظرسنجی مرکز سیاست‌های امنیتی، مدعی شده بود شمار قابل توجهی از مسلمانان «از امریکایی‌ها نفرت دارند» و در نتیجه باید از این کشور دور بمانند. وی گفته بود: «تا زمانی که نتوانیم درباره این مساله و خطرات آن تصمیم بگیریم، نمی‌توانیم اجازه دهیم کشورمان قربانی حملات هولناکِ کسانی باشد که بویی از عقلانیت و احترام به زندگی بشر نبرده‌اند». او همچنین درخواست کرده بود تا مساجد در آمریکا تعطیل شوند. ترامپ پیش تر نیز خواستار ایجاد یک بانک اطلاعاتی از مسلمانان امریکا برای نظارت بیشتر بر آنها شده بود و در جریان یکی از سخنرانی های انتخاباتی خود گفته بود مسلمانان از حملات تروریستی 11 سپتامبر ابراز شادمانی کرده‌اند. به طور کلی، ترامپ و متحدانش در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، همواره تلاش کردند از ایجاد این محدودیت‌ها علیه مسلمانان دفاع کنند و تاکید می‌کردند این اقدام برای برقراری امنیت صورت می‌گیرد و تبعیض دینی در آن جایی ندارد.
با این حال، اظهارات و مواضع ترامپ درباره مسلمانان با مخالفت بسیاری از شخصیت ها و گروه ها در داخل و خارج امریکا مواجه شد. برای مثال، سازمان عفو بین الملل با انتقاد از سخنان ترامپ، هدف از این حرف‌ها را «جلب حمایت» برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 ارزیابی کرده بود. شورای روابط امریکایی-اسلامی نیز با محکوم کردن سخنان ترامپ اعلام داشته بود: «احساسات ضد اسلامی به یکی از ویژگی‌های اصلی کمپین او تبدیل شده است».
بر اساس اظهارات ترامپ در دوران تبلیغات برای  انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می توان نتیجه گرفت که ترامپ، نگاه مثبتی به اسلام و مسلمانان ندارد؛ ولی باید توجه داشت که دیدگاه او ناشی از عملکرد گروه‌های افراطی و رادیکالی مانند داعش است که به نام اسلام عمل می‌کنند و به اسلام ضربه می‌زنند. با این حال، نمی‌توان سخنان و مواضع تند و تهدید‌آمیز ترامپ را قبل از انتخابات در مورد بخشی از جهان اسلام یعنی گروه‌های تکفیری، ملاکی برای چگونگی رویکرد او به تمامی دنیای اسلام قرار داد؛ چرا که ساختارها در آمریکا، هر شخص را در جایگاه ریاست جمهوری این کشور متعادل خواهد کرد و قطعاً ترامپ قبل از انتخابات با ترامپ بعد از انتخابات متفاوت خواهد بود  بنابراین مواضع ترامپ پس از پیروزی انتخابات به همان شدت و قوت برنامه‌های انتخاباتی‌اش نخواهد ماند؛ چرا که واقعیت‌های سیاسی حاکم با پیچیدگی های بسیارشان و ضرورت اتخاذ سیاست‌های عمل‌گرایانه در کنار نقش نهادهای نظارتی آمریکا به تعدیل این مواضع خواهد انجامید.
ارسال نظرات