کد خبر: ۸۷۸۶۱۰۴
|
۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج
 

پیشران ها عوامل اصلی تغییر در گستره روابط بین الملل و زیر سیستم های منطقه ای به شمار می روند. این پیشران ها برخی به سازو کارهای رسمی باز می گردندکه منبعث از ورودی یا خروجی ناشی از تصمیم گیرها و سیاست گذاری های نهادها و مسائل مترتب بر آن می باشد و گاهی پیشران های شفاهی در قالب خلق و خوی رفتاری و اعلانی افراد تصمیم گیرنده را در بر می گیرد، سنن و آداب و رسوم و سازه های هویتی ـ انگاره ای کشورها نیز تولید کننده روند ها و پیشران های مهم هستند که در طول زمان انباشه شده است.روابط ایران آمریکا در دوران ترامپ تحت تأثیر پیشران هایی متعددی قرار خواهد گرف. درخور توجه است که در دشمنی دولت های آمریکا با ایران اسلامی در دوره ها و دولت های مختلف، تفاوت ماهوی محسوسی را نمی توان یافت  و  به تعبیری بر سریر قدرت بودن باراک اوباما یا بر جلوس نشستن دونالد ترامپ، تغییری در برخورد و دشمنی واشنگتن با ایران نخواهد داشت. مقام معظم رهبری در این خصوص اینگونه بیان می دارند: « بنده هیچ قضاوتی در مورد این انتخاباتی که در آمریکا انجام گرفته است ندارم. آمریکا، آمریکا است؛ این حزب یا آن حزب، هر کدامشان سرِ کار آمدند، خیری به ما نرساندند، شر رساندند. ما نگرانی هم نداریم؛ ما به توفیق الهی برای مواجهه‌ی با هر حادثه‌ی محتمل آماده‌ایم. در دنیا عدّه‌ای عزا گرفته‌اند که چرا انتخابات در آن کشور این‌جوری شد؛ یک عدّه‌ای [هم] در دنیا خوشحال شدند و شادی کردند. ما نه، ما نه عزا میگیریم، نه شادی میکنیم؛ برای ما فرقی ندارد. ما فکر میکنیم که چگونه باید کشور را از مشکلات احتمالی عبور داد.» بیانات  مقام معظم رهبری در دیدار مردم اصفهان، 26/8/1395). به طور کلی برخی پیشران های کلیدی تعریف کننده روابط ایران و آمریکا در دوران ترامپ است که تأمل در آنها مؤید این مهم است که اکثراً ادامه روند های پیشین هستند که به صورت اجمالی عبارتند از:
1ـ پرونده صلح آمیز هسته ای ایران
فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران سلسله اقداماتی بوده که جهت تقویت درونی خود در زمینه های پزشکی، کشاورزی، نانو، مسائل و مصارف صنعتی و سوخت پیگیری شده است. منتها آمریکای خونخوار از چنین تلاش های صلح آمیزی به عنوان دستاویزی جهت منطقی جلوه دادن دشمنی خود با ایران تصویر سازی کرده است؛  زیرا این کشور پیشرفت ایران در زمینه های نامبرده را بر نتابیده و احساس می کند که در صورت داوم وضعیت رو به جلو ، ایران مبدل به قدرتی منطقه جهانی و جهانی غیرقابل کنترل گشته که دیگر با خیال راحت نمی توان با آن به مقابله پرداخت.  پس از گفت و گوهای دوره ای میان ایران و کشورهای 5+1 که البته هادی و راهبرد پرداز آنها آمریکا بود، طرفین به توافقی دست یافتند که پر از ابهام و ایراد مترتب است که افق آن را چندان با دیده امید سازگار نمی نماید. با چنین وضعیتی به نطر می رسد برخی اخلال از سوی ترامپ در روند این موافقتنامه ایجاد شود. در واقع گمان  ـ که روند میدانی و صحبت های به میان آمده مؤید آن است  ـ بر آن است که اگر چه ترامپ به یکباره و به صورت مستقیم توافق هسته ای را بر هم نزند منتها برخی سازوکارهای معاندانه را چه به صورت مستقیم و چه از طریق کنگره و نهادهای مالی آمریکا به صورت مغرضانه در دستور تدوین و در بلند مدت به صحنه اجرایی وارد سازد که اساساً توافق هسته ای را وارد بابی نماید که طرفین امیدی به آن نداشته باشند که در چنین وضعیتی رجعت به قبل از توافق و وزن کشی های اعلامی مجدداً به ذهن تداعی می گردد.
2ـ محور  بشردوستانه مقاومت
این محور متشکل از ایران اسلامی، سوریه  و حزب الله لبنان و یمن می باشد که به صورت خط طولی جبهه انسانی جهت دفاع از مسلمانان منطقه و ایجاد صلح، ثبات و امنیت و کاهش رنج و محنت تحمیلی در منطقه را از طریق ایجاد فضای آرامش و آسایش این کشورها و در وهله بعدی پیاده سازی آن در منطقه جهت پیشرفت و پژواک اسلام ناب محمدی (ص) و همچین خارج ساختن جنگ و افراط گری از صحنه منطقه را در دستور کار قرار داده است. این محور مخالف سیاست های ضد بشری و منکوب کننده غیرقانونی آمریکای خونخوار در منطقه است که در صدد کوتاه کردن دست شیاطین جهانی در منطقه چه در دوران گذشته  چه در دوران ترامپ خواهد بود. از این رو ترامپ نیز به عینه روند مغرضانه و سیاست های خبیثانه ای را در مقابل این محور در پیش خواهد گرفت.
3ـ رژیم جعلی اسرائیل
بنای این رژیم سست پایه و سیاستمدارن سست عنصر از ابتدا توسط مستکبرانی همانند انگلیس، فرانسه و آمریکا بنیاد نهاد شد و امروز نیز اصلی ترین تأمین کننده امنیت این رژیم جعلی و صیانت از منافع خانه شیطان یعنی تل آویو را در شعاع استراتژیک خاورمیانه را عهده دار شده است. بنابراین ترامپ نیز با ابتنا به علقه های ذهنی خاص نسبت به رژیم جعلی  و کودک کش اشغالگر قدس، ضمن مخالفت   و عناد با ایران اسلامی و فلسطین مظلوم ، سیاست حمایت همه جانبه از جرثومه فساد را در رأس برنامه های خود قرار خواهد داد.
4ـ اعمال تحریم ها علیه ایران
تحریم های  علیه ایران اسلامی در دوران دونالد ترامپ کما فی سابق به جهت ادعاهای دروغین و مضحک مبنی بر تلاش ایران جهت دسیابی به سلاح هسته ای، حمایت ایران از تروریسم جهانی که خود آمریکایی ها بزرگترین حامی آن هستند، حقوق بشر در ایران و ادعای دروغین آنها مبنی بر سنگ اندازی ایران در روند صلح خاورمیانه و حمایت ایران از شبه نظامیان در غرب آسیا در لبنان و یمن، روند تسریعی به خود خواهد گرفت و با این وضعیت چنین به نظر می رسد که این تحریم ها به صورت تدریجی  و در بلند مدت اعمال شود از این رو این مسئله دور از انتظار نیست.
5ـ بحران های عراق و سوریه
فارغ از اعلامیه ها و سخنرانی های تبلیغاتی کارناوال انتخاباتی ترامپ، به نظر می رسد وی همراستا با سیاست های کلان آمریکا دو بحران عراق و سوریه را در راستای اجرایی سازی مطلوبیت های خود می داند که همان روبه تحلیل بردن میزان قوای نظامی مسلمانان منطقه توسط خودشان،تعدیل معادله جهاد و مقاومت به معادله تفکیر و تروریسم، کاهش اهمیت و وزن ژئوپلیتیکی ایران و تحلیل قدرت بازیگری و بازیگردانی اینران در منطقه، تلاش جهت محاصره و نابودی بلند مدت حزب الله لبنان، ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی و به راه انداختن جنگ فرقه ای در  این منطقه، نهادینه ساختن اسلام آمریکایی و اسلامی تکفیری، وهابی و صهیونیستی و .... می باشد.طبیعتاً دونالد ترامپ نیز این اصول کلان را در دستور کار قرار خواهد داد و حتی روند آن را عریض تر و طویل تر خواهد نمود.
6ـ معادله ریاض ـ تهران
عدم بصیرت کشور عربستان سعودی که نشان های آن در وابستگی شدید به آمریکا و رژیم صهیونیستی  و پشت پا زدن و فراموشی آرمان مقدس قدس شریف در قالب رابطه مستقیم و بی پرده ـ برخلاف گذشته ـ با رژیم جعلی اسرائیل ملاحضه می گردد،حمله وحشیانه به ملت مظلوم یمن به عنوان فقیرترین کشور عربی، جملگی منجر به بر هم خوردن روابط ریاض با کشورهای منطقه من جمله ایران اسلامی گردیده است.دونالد ترامپ همانند رؤسای جمهور گذشته آمریکا روابط خود را با عربستان تحکیم خواهد کرد و سعودی ها نیز نیاز وافری به آمریکا دارند، چرا که سیاستمداران کوته فکراین کشور ایران اسلامی را خطری برای خود قلمداد می کنند که باید جهت خنثی سازی پتانسیل این کشور در دامان کشور قدرتمند آرام بگیرند.
7ـ مسئله فلسطین و آرمان آزادسازی قدس شریف
آزاد سازی قدس ار رهگذر خروج رژیم بیگانه و آلت دست استکبار رژیم کودک کش صهیونیستی میسر می گردد. امروزه ظلم و خیانت های غیرقابل بخشش و ضد انسانی خونخواران صیهونیست بر علیه ملت مظلوم فلسطین بر همگان هویدا گردیده است. جمهور اسلامی ایران نیز به تأثی از فرموده بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) بر این اعتقاد است که باید پایه های فاسد  این جرثومه فساد از صحنه منطقه برکنده شود و مماشات و تلطیف رفتاری  با این رژیم جعلی غیرمشروع مساوی با پیشروی به سمت سایر سرزمین ها و ایجاد فتنه خواهد بود. لذا مسئله اسرائیل و فلسطین در رأس روندهای کلان آمریکا بوده و در دوران دونالد ترامپ تخطی از آن دور از انتظار است و طبیعتا ً اصول اساسی آمریکا که رژیم جعلی در آن مرتبه ویژه ای دارد چنین پیش فرض یا فرضیه ای را دور از ذهن نگه می دارد. در واقع ورای اینکه بوش، اوباما یا ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باشد، صیانت از منافع این رژیم جعلی اصلی بدیهی و غیر قابل خدشه در اسناد ملی آمریکا و اذهان اندیشه ورزان این کشور خواهد بود.
8ـ تلاش جهت تغییر رژیم در ایران
 یکی از مهم ترین دلائل دشمنی آمریکا با ایران به نظام اسلامی و دینی مستقر در ایران باز می گردد. جمهوری اسلامی ایران فرزند مبارک انقلاب اسلامی ایران است که ضمن برائت از  وابستگی به شرق و  غرب ، حمایت از مظلومان، مستضعفان و جنبش های اسلامی آزادی بخش در گوشه و کنار دنیا را دستور کار  سیاست های بشردوستانه و انسان مدارانه کلان خود قرار داده است. فلذا این مهم مطلوب کشورهای مستکبر جهانی نبوده و به همین اعتبار عناد آنها با این نظام  ـ به زعم آنها ـ  طبیعی به نظر می رسد. اهتمام نسبت به این مسئله مهم است که هنگام سخن راندن از تغییر رژیم در ایران یا تغییر نظام، جایگزین ساختن نظامی لائیک و سکولار وابسته به غرب به جای نظام اسلامی مقدس فعلی است که البته نظام جمهوری اسلامی ایران برکت خون شهدای عزیز و گرانقدر و وجود عالم فرزانه و بصیری مانند حضرت آیت الله سید علی خامنه ای (مدظله العالی) و مردمی هوشیار، بصیر و ولایت مدار، در حال پیشروندگی،  پژواک و بالندگی است.

 

ارسال نظرات