مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه میرزا کوچک برای دفاع از فرهنگ و حقیقت انسانی قیام کرد، یادآور شد: امروز رزمندگان ما در سوریه، عراق، لبنان و... به تاسی از مجاهدت های میرزا کوچک میدان جهاد را انتخاب کرده اند و پیکرهای مطهرشان با افتخار وارد کشور می شود.
کد خبر: ۸۷۸۵۶۶۳
|
۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین جمال یاری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان در مراسم سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی و یادواره شهدای روحانی گیلان که در مسجد سلیمانداراب رشت برگزار شد، ملت ایران را ملتی شجاع، مقاوم، مبارز و موحد دانست که هرگز در برابر هجوم دشمن تسلیم نمی شوند و اظهار کرد: دین مبین اسلام پشتوانه فکری و اعتقادی این ملت است.

وی با بیان اینکه اسلام برای شئون زندگی انسان از جمله جهاد و دفاع در برابر دشمنان برنامه دارد، افزود: شخصیت های فراوانی در طول تاریخ میهن اسلامی بر این امر اهتمام داشتند و همواره در راه دفاع از منافع ملی پیشگام بودند.

این مقام مسئول نهضت جنگل را یکی از زیباترین جلوه های مبارزاتی ملت ایران دانست که در دوران مشروطه در منطقه گیلان رقم خورد و تصریح کرد: میرزا کوچک جنگلی، این شخصیت برجسته دینی رهبری نهضت را بر عهده داشت و در میدان جهاد فی سبیل الله با قدرت های بزرگ دنیای آن روز به مقابله برخاست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به پیشتازی گیلان در جریان نهضت مشروطه، عنوان کرد: علما و مراجع گیلانی به تاسی از مراجع نجف و دیگر شهرهای کشور برای مقابله با استبداد و شکل گیری مشروطه قیام کردند. میرزا کوچک شاگرد آیت الله سید عبدالوهاب صالح ضیابری بود و با همان روحیه انقلابی استادش برای دفاع از مشروطه و مقابله با استبداد و تهاجم اجانب به سمت تهران حرکت کرد.

حجت الاسلام یاری انگیزه سردار جنگل را «دفاع از دین و اعتقادات اسلامی» دانست و گفت: با تضعیف جریان مشروطه، میرزا کوچک به گیلان بازگشت، اما روح مقاومت در میرزا موج می زد و نمی توانست شاهد تجاوز روس ها و انگلیسی ها به کشور و به توپ بستن مجلس شورای ملی باشد.

وی با اشاره به تشکیل هیات اتحاد اسلام و سپردن شاخه نظامی آن به سردار جنگل، اضافه کرد: مقام معظم رهبری از میرزا کوچک خان به عنوان نمونه و الگوی مقابله با استبداد صغیر یاد فرمودند. اگر چه در طی سده اخیر جریان های متعددی در کشور رخ داده، اما همه از سردار جنگل به عنوان یک چهره ناب اسلامی و صد در صد دینی یاد می کنند.

این کارشناس دینی با اشاره به حرکت های مرموزانه بعد از شهادت میرزا و غیر دینی جلوه دادن نهضت جنگل، خاطرنشان کرد: دین اسلام عصاره نهضت جنگل و مایه عزت و اقتدار ملی و مذهبی ماست لذا باید این سند تاریخی و هویتی را احیا کنیم. در دوران رضاخان بدترین اهانت ها به شهید آیت الله مدرس شد، اما امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار انقلاب با تمام وجود از اهداف شهید مدرس دفاع کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه آیت الله مدرس به معنای واقعی کلمه حامی جریان نهضت جنگل و میرزا کوچک خان بود، اضافه کرد: نباید به سادگی از کنار شخصیت هایی که سبب عزت ملی و اسلامی هستند، بگذریم. برای جلوگیری از تحریف تاریخ، جوان ایرانی و گیلانی باید بداند که به دنبال قرارداد 1907 کشور بین روس و انگلیس تقسیم شد و مملکتی که عالم، مجتهد، دین و فرهنگ دارد هرگز دست روی دست نمی گذارد تا منافع کشورش از بین برود.

حجت الاسلام یاری با بیان اینکه میرزا کوچک برای دفاع از فرهنگ و حقیقت انسانی قیام کرد، یادآور شد: امروز رزمندگان ما در سوریه، عراق، لبنان و... به تاسی از مجاهدت های میرزا کوچک میدان جهاد را انتخاب کرده اند و پیکرهای مطهرشان با افتخار وارد کشور می شود.

وی با اشاره به همراهی مردم گیلان با نهضت جنگل، عنوان کرد: محور حرکت انقلاب «مردم» هستند و اتحاد امروز ما و این وجهه سیاسی و اجتماعی به یمن حضور مردم است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان انقلاب اسلامی را حاصل خون 150 شهید روحانی گیلان و 5 هزار شهید طلبه و روحانی ایران و همه شهدای از صدر اسلام تاکنون دانست و خاطرنشان کرد: دشمن در همه عرصه ها ورود می کند و اگر نتوانست با تسلیحات نظامی به هدف خود برسد، به چهره های نفوذی متوسل می شود لذا باید هوشیار باشیم. رزمندگانی که امروز در عرصه های دفاعی کشور تلاش می کنند خود را یادگاران میرزا می دانند و اجازه نمی دهند مظلومیت سردار جنگل تکرار شود.

ارسال نظرات