مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی در چهارمین همایش وقف و رسانه با اشاره به لزوم ایجاد وقف‌های جدید در راستای حمایت از رسانه‌ها، گفت: به منظور اینکه رسانه‌های ما در راستای ترویج، کتابت و انتشار مباحث دینی و تربیت اسلامی دست به قلم شوند باید وقف‌های جدید در این خصوص ایجاد کنیم تا استفاده کنند و به تبع آن ما نیز از رسانه‌ها مطالبه کنیم.
کد خبر: ۸۷۸۵۵۷۲
|
۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام علی مصائبی، افزود: ایام گرامیداشت وقف، از روز رحلت رسول اکرم(ص) آغاز شده و به عنوان دهه مقرر شده است تا از روزهای ماه ربیع‌الاول نیز در این راستا استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اداره اوقاف و امور خیریه استان در راستای عمل به وظایف خود، به طور جدی در تلاش بوده و آمار و عملکردها نیز بیانگر تلاش‌های همه‌جانبه است، حفظ و احیای موقوفات، ترویج فرهنگ وقف و همچنین اجرای امینانه‌ نیات واقفان را از جمله وظایف اصلی این نهاد برشمرد.

حجت‌الاسلام علی مصائبی اظهار داشت: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در جهت اجرای امینانه‌ نیات واقفان نیز به طور جد وارد عمل شده و همچنین در راستای ترویج فرهنگ وقف نیز تلاش‌های بسیاری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بیش از هر اداره‌ دیگری به مسائل فرهنگی ورود کرده، یادآوری کرد: در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هیچگونه آمار انجام نشده‌ای وجود نداشته و از طرح «آرامش بهاری گرفته تا طرح یاس نبوی» همگی در حوزه‌ مباحث فرهنگی انجام گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و به ویژه قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، خاطرنشان کرد: در مسابقات قرآنی نیز به طور جدی ورود کرده‌ایم و استقبال جوانان و نوجوانان نیز در این راستا بسیار بالا بوده است.

وی در این خصوص ادامه داد: در مسابقات قرآن سال جاری که در سطح کشوری برگزار شد توانستیم رتبه‌های نخست، سوم و پنجم را به استان اختصاص دهیم و همچنین در راستای طرح حفظ نیز 19هزار و 200 نفر ثبت‌نام کردند.

حجت‌الاسلام علی مصائبی با اشاره به اینکه استان ما در سال 93 در مسابقات قرآنی در بین استان‌ها، سی‌و یکمین استان بود، تشریح کرد: در سال‌جاری به تبع تلاش‌هایی که در این خصوص صورت گرفته است توانستیم جایگاه ششمین استانی را در مسابقات قرآنی کسب کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با تاکید به اینکه، فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف در جهت لبیک‌گویی به فرمایش های رهبری مبنی بر تربیت 15میلیون حافظ قرآن بوده، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های قرآنی و همچنین تربیت حافظان قرآنی وظیفه‌ی ابلاغی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه نیست، بلکه ما در این راستا به عنوان یک تکلیف دینی وارد عمل شده و در تلاش برای اشاعه‌ آن هستیم.

وی گفت: در کنار مسابقات قرآنی، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان موضوع «نهضت قرآن‌آموزی» را نیز مطرح کرد که اکنون در برخی از مساجد، آموزش‌هایی در این راستا آغاز شده و امیدواریم که در آینده در استان ما بی سواد قرآنی وجود نداشته باشد.

حجت‌الاسلام مصائبی با اشاره به اینکه نخستین وقف‌ها از تبریز آغاز شده، تاکید کرد: با بررسی تاریخ موقوفاتی از جمله ربع رشیدی عیان می‌شود که نخستین وقف‌ها از تبریز آغز شده است و با توجه به اینکه تبریز شهر اولین‌هاست، نظر ما بر این است که همت کرده و در راستای مباحث قرآنی نیز در جایگاه نخست قرار گیریم.

وی با اشاره به زیاد بودن تعداد «واقفان عالم» در آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: با توجه به موقوفات ثقة‌الاسلام، شیخ شهاب‌الدین اهری، آیت‌الله سبحانی و... در می‌یابیم که بسیاری از وقف‌های استان، عالمانه و با همه اعتقاد بوده است.

این مقام مسئول افزود: وجود واقفان عالم و همچنین متولیان واقف که بر روی اجرای امینانه‌ نیات واقفان همت دارند، از ویژگی‌های منحصر به فرد آذربایجان‌شرقی در حوزه‌ی موقوفات است.

وی با اشاره به اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در جهت اجرای امینانه‌ نیات واقفان حرکت می‌کند، تشریح کرد: موقوفاتی که از گذشته‌ها مانده‌اند و یا پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به ثبت رسیده‌اند، نتایج و آثار بسیار مفیدی در جامعه دارند ولی نسل ما نیز باید برای آیندگان چنین آثار و برکاتی را به ودیعه بگذارند.

حجت‌الاسلام مصایبی با تاکید به اینکه ما باید برای جهان اسلام الگوسازی کنیم، گفت: ما در موضوع استکبارستیزی به عنوان یک الگو در جهان مطرح هستیم و همچنین در راه دین و اسلام نیز ایثار و شهادت را همواره زنده نگه‌داشته‌ایم ولی در مقابل، دشمنان اسلام جریان اسلام‌هراسی را مطرح می‌کنند و با نام اسلام به جان و ناموس مسلمانان تجاوز می‌کنند.

وی با اشاره به حمایت دشمنان از رسانه‌ها و موسساتی که علیه دین فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: ما نیز باید در جهت تبلیغ و ترویج مباحث دینی و اسلامی از رسانه‌ها حمایت کنیم، ولی متاسفانه تاکنون تنها از رسانه‌ها انتظار داشته‌ایم بدون اینکه حمایتی از این قشر داشته باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در خصوص اهداف برگزاری همایش وقف و رسانه، بیان کرد: یکی از این اهداف‌ این است که در جامعه مطرح کنیم، وقف‌هایی به منظور حمایت از رسانه‌ها ایجاد شود تا رسانه‌ها نیز بیشتر وارد مسائل دینی شوند.

وی ادامه داد: هدف ما از برگزاری چنین همایشی ارائه‌ پیشنهاداتی است تا رسانه و وقف در کنار هم قرار گرفته و با کمک یکدیگر اقدامات بزرگی در حوزه‌ دین و تربیت انجام دهند تا در این راستا نیز ما به عنوان الگویی برای کشورهای دیگر باشیم.

حجت‌الاسلام علی مصائبی با تاکید بر ترویج فرهنگ وقف توسط هیئت‌امنای مساجد، اظهار داشت: در استان ما بیش از هفت هزار مسجد وجود دارد که هرکدام حداقل دارای سه نفر هیئت امنا هستند، از این رو بیش از 20 هزار هیئت امنای مساجد در استان داریم ولی جای تامل دارد که افرادی در جامعه هنوز هم وقف و جایگاه آن را نمی‌شناسند.

وی با اشاره به اینکه در هشت ماهه‌ نخست سال جاری 80 مورد وقف در استان به ثبت رسیده، بیان داشت: اگر 20 هزار هیئت امنای مساجد مدافع و مبلغ موقوفه باشند و از هر مسجد حداقل یک وقف به ثبت برسد، در این صورت سالانه 70 هزار وقف در استان خواهیم داشت.‌

حجت‌الاسلام مصائبی در پایان بیان داشت: ایجاد وقف‌های جدید نیاز به تلاش و همکاری داشته و باید علت‌یابی شود که چرا نتواسته‌ایم آنگونه که باید در این حوزه پیشتاز باشیم، امید است شاهد این باشیم که استان آذربایجان‌شرقی نخستین رتبه را در خصوص مباحث وقفی و همچنین اجرای نیات واقفان کسب کرده و به عنوان الگوی دیگر استان‌ها شناخته شود.
ارسال نظرات