یک نخبه علمی گفت: متاسفانه بسیاری از مسئولین ظرفیت جوانان را باور ندارند و در تصورشان هم نمی گنجد که یک دانش‌آموز بخواهد کارهای بزرگی را به منصه ظهور رساند.
کد خبر: ۸۷۸۵۳۰۱
|
۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ وجیهه هاشمی یکی از نخبگان بسیجی شهرستان خمین است.

وی دانش‌آموز مقطع پیش دانشگاهی است که در کنار تحصیل، کار پژوهش را نیز دنبال می‌کند تا جایی که دارای مقاله علمی و ارائه در همایش کشوری محیط زیست، کسب امتیاز در ششمین المپیاد دانش‌آموزی نانو و کسب رتبه در هفتمین دوره مسابقات ملی ابتکارات و نوآوری دانش‌آموزی است.

در هفته بسیج این دانش‌آموز نخبه بسیجی در جشنواره جهادگران علمی و فناوری سپاه روح‌الله استان مرکزی جزو ده نفر برگزیده این جشنواره بود.

وجیهه هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج استان مرکزی؛ در پاسخ به عوامل رمز موفیقت خود چنین گفت: عواملی بسیاری باعث موفقیت من بوده ولی مهم‌ترین عامل بعد از توکل به خدا و حمایت خانواده‌ام؛ این بود که هرگز از شکست دلسرد نمی‌شدم و دست از تلاش برنمی‌داشتم.

وی افزود: برای انجام تحقیقات خود شاید بیش از 80 بار با دانشگاه‌های مختلف تماس گرفتم ولی با شنیدن پاسخ «نه» باز دلسرد نمی‌شدم و به سراغ دانشگاه دیگری می‌رفتم تا حد ممکن سعی خود را می‌کردم.

پشتکار مهم‌ترین عامل برای رسیدن به موفقیت در حوزه پژوهش است

این نخبه بسیجی در ادامه گفت: در کار پژوهش مهم‌ترین مسئله این است که پشتکار داشته باشی و بتوانی با مشکلاتی که بر سر راه وجود دارد دست و پنجه نرم کنی و آنان را کنار بزنی.

هاشمی در پاسخ به اینکه چطور شد که به کار پژوهش روی آورده است؟ گفت: به خاطر دارم مسئولین مدرسه از اساتید و کارشناسان حوزه نانو دعوت کرده بودند تا برای دانش‌اموزان درخصوص مبحث نانو صحبت کند، با شنیدن سخنان وی علاقه به بحث نانو در دانش‌آموزان ایجاد شد و از مدیر مدرسه درخواست کردند تا مجدد از کارشناسان فن برای ارائه مطالب در این حوزه دعوت کنند.

وی افزود: در جلسات بعدی مطالب و موضوعات مختلفی برای دانش‌آموزان بیان شد و یکی از موضوعات مطرح شده نیز محیط زیست بود و من احساس کردم که حوزه محیط زیست برایم جذاب است، از سوی دیگر باتوجه به میزان مرگ و میر افراد به دلیل آلودگی هوا احساس کردم باید در این زمینه پژوهش‌هایی را انجام دهم شاید بتوانم به رفع مشکلات کمک کنم.

خیلی‌ها هستند که باور ندارند یک دانش‌اموز می‌تواند کاری بزرگ انجام دهد

این نخبه علمی با اشاره به اینکه در مسیر پژوهش بایستی تحمل سختی‌ها را داشته باشی، گفت: بودند عده‌ای که مرا مورد تمسخر قرار می‌دادند و می گفتند تو نمی‌توانی ولی همین سخنان باعث می‌شد تا من انگیزه بیشتری را برای ادامه راهم به دست آورم تا به آنان ثابت کنم که یک دانش‌آموز هم می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد.

هاشمی با اشاره به اینکه از دانشگاه‌های متعددی برای انجام پژوهش‌های خود کمک گرفته است، گفت: بخش‌های مختلف پژوهشم را توسط با کمک دانشگاه‌های مختلف انجام دادم برای نمونه یک بخش از این پژوهش را با کمک دانشگاه صنعتی اصفهان به ثمر رساندم. بخش‌هایی را هم که می‌شد تجهیزاتش را تهیه کرد در منزل انجام دادم.

وی افزود: پژوهشم درخصوص درمان سرطان است که باتوجه به این موضوع با دانشگاه علوم پزشکی خمین نیز صحبت کردم ولی امکانات کمی دارند و باتوجه به تمایلشان برای همکاری با بنده رایطی را مطرح کردند که نتوانستم بپذیرم.

پژوهشسراهای دانش‌آموزی حمایتم نکردند/پژوهشسرای دانش‌آموزی یا دانشجویی؟

این دانش‌آموز بسیجی در ادامه بیان کرد: مشکل اصلی نبود تجهیزات یا قیمت بالای آن است، برای استفاده از تجهیزات در دانشگاه‌های مختلف می‌بایست استاد راهنما در کنارمان باشد تا مبادا تجهیزات دچار مشکل شود از سوی دیگر باید تعهد حداقل 50 میلیون تومانی به دانشگاهی که می‌خواستیم از تجهیزاتش استفاده کنیم می‌سپردیم که این از عهده ما خارج بود.

هاشمی ادامه داد: بسیاری از اساتید نیز برای اینکه در کنارمان باشند یا زمان نداشتند، یا کار با تجهیزات را نمی‌دانستند یا درخواست می کردند تا درصدی را به آنان پرداخت کنیم تا آنان کار را برایمان انجام دهند که خوب این مسئله هم ممکن نبود.

وی با انتقاد از این موضوع که مسئولین ظرفیت جوانان را باور ندارند، گفت: متاسفانه بسیاری از مسئولین ظرفیت جوانان را باور ندارند و در تصورشان هم نمی گنجد که یک دانش‌آموز بخواهد کارهای بزرگی را به منصه ظهور رساند، برای نمونه با یکی از اساتید پژوهشسرا صحبت می کردم و او در پاسخ به من گفت شما به دنبال این هستی که دارو بسازی در حالی که نهایتا در این پزوهشسرا بچه ها بتوانند تله موش بسازند.

این نخبه بسیجی تصریح کرد: تعدادی از پژوهشسراها در سطح کشور امکانات و تجهیزات نانو در اختیار دارند ولی متاسفانه اجازه استفاده به دانش‌اموز داده نمی‌شود مگر پژوهشسرا برای دانش‌آموز نیست پس چرا با دریافت وجه از دانشجویان به آنان اجازه استفاده داده می‌شود ولی به دانش‌آموز نه؟!

همایش‌ها می‌بایست هدفمند شوند/هدف ارزشمند است هرچند رسیدن به آن سخت باشد

وی با اشاره به اینکه بسیاری از همایش‌های متاسفانه خروجی قابل قبولی ندارند، گفت: همایش‌های متعددی برگزار می‌شود و مقالات خوبی نیز در این همایش‌ها ارایه می‌شود ولی متاسفانه از نظر خروجی آنگونه که باید شاهد حمایت از نخبگان باشیم نیستیم. باید همایش‌ها هدفمند شود.

هاشمی خطاب به همسالان خود گفت: به همسالانم می‌گویم هرگز اجازه ندهید کسی آرزوهایتان را از شما بگیرد، هدف برا ارزشمند است و بایستی آنقدر بها داشته باشد که از همه چیز بگذری تا بتوانی به آن دست پیدا کنی.

وی با ابراز تاسف از واردات بی‌رویه گفت: کشور ظرفیت‌های درخور توجهی در بخش‌های مختلف دارد ولی نمی‌دانم چرا باید شاهد واردات کالاهایی باشیم که در کشور خودمان نیز تولید آن را داریم، الان کشور ما بازاری برای مصرف تولیدات کشورهای دیگر از جمله چین شده است در حالیکه اگر مصرف کالای داخلی را فرهنگ‌سازی کنیم بخش عمده مشکلات اقتصادی کشور مرتفع می‌شود.

بسیج در عرصه‌های مختلف پیشتاز است

این نخبه علمی با گله‌مندی از عدم توزیع عادلانه امکانات گفت: متاسفانه پژوهشسراهای دانش‌آموزی مراکز استان‌ها همیشه از امکانات بهتری نسبت به شهرستان‌ها برخوردار هستند یا بایستی امکانات که مراکز استان‌ها داده می‌شود در اختیار شهرستان‌ها هم قرار گیرد که بدون شک این موضوع هزینه زیادی را می‌طلبد و ناممکن به نظر می‌رسد یا اینکه باید امکانات و تجهیزات در اختیار دانش‌آموزان شهرستان‌ هم قرار گیرد.

هاشمی با اشاره به اینکه از مقطع راهنمایی افتخار عضویت در بسیج را دارد، گفت: همیشه دوست داشتم عضو بسیج باشم و در فعالیت‌های بسیج حضور داشته باشم به ویژه در بحث اردوهای جهادی که آرزو دارم نقشی ولو کوچک بتوانم به ثمر رسانم. فکر می‌کنم بسیج در بسیاری از عرصه‌ها پیشتاز است.

وی ویژگی یک بسیجی را پویا و فعال بودن دانست و در پایان از تمامی کسانی که خالصانه به وی در این مسیر کمک کردند تشکر کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات