کد خبر: ۸۷۸۵۱۹۱
|
۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹

به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج،

این کتاب در 6 فصل و توسط آقای مهدی ذوالفقاری نوشته و در سال 1391 توسط دانشگاه امام صادق(ع) در 248 صفحه و قطع رقعی منتشر شده است.

نگارنده در فصل اول کتاب به رویکردهای نظری، راهبردی و تاریخی، بیان چارچوب پژوهش خود و بیان فرضیه و هدف می پردازد. طبق این فصل، بکارگیری شیوه های عملیات روانی از سوی آمریکا در پرونده هسته ای با استفاده از مولفه های عملیات روانی مدرن و تصویر سازی در فضای مجازی با هدف انزوا و تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد.

در فصل دوم به بیان تاریخچه عملیات روانی در عمل اختصاص یافته و به بررسی سابقه عملیات روانی از دوران باستان تا جنگ عراق می پردازد. 

فصل سوم نیز که مفهوم شناسی عملیات روانی نام دارد، هم خانواده های عملیات روانی از جمله تبلیغات، جنگ تبلیغاتی، جنگ سیاسی، جنگ سرد، جنگ نرم، جنگ شبکه ای و جنگ سایبر را مشخص می کند.

در فصل چهارم، وارد تاریخچه فعالیت هسته ای ایران شده و و شرایط و اوضاع آن را از دوره قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون (زمان نگارش کتاب) بررسی می کند. سپس در فصل بعدی کتاب تحت عنوان ادبیات نظری تحقیق، به معرفی نظریه های عملیات روانی شامل برجسته سازی، اقناع و انگاره سازی یا تصویرسازی پرداخته تا در فصل ششم خود، به کاربرد این نظریه ها در عملیات روانی آمریکا علیه ایران و مصادیق آن بپردازد. این فصل روشهای اعمال عملیات روانی آمریکا علیه ایران را شامل دشمن سازی، استفاده از قالبهای استعاره ای، اهریمن سازی، سانسور، دروغ بزرگ، تفرقه افکنی، فرافکنی، شرطی سازی، کلی بافی فریبنده، دسته واگن، نامگذاری معکوس، تعمیم افراطی، برچسب زدن، تسری دادن، تضعیف روحیه و القای یاس و ناامیدی، ارائه تحلیل غلط، القاء غیر مستقیم، استناد مکرر، بزرگ نمایی، علم کردن و استناد به آمار نادرست می داند و محورهای این عملیات روانی را شامل ایجاد آشوب و احساس ناامنی، تشدید چالش­های ایران در عرصه بین المللی، حمله نظامی به ایران و عملیات روانی علیه ایران در ارتباط با روند صلح خاور میانه می داند.

این کتاب در فصل نتیجه گیری نیز به ارائه راهکارهای جمهوری اسلامی ایران برای خنثی سازی عملیات روانی ایالات متحده می پردازد که عبارتند از: تقویت بنیه اطلاعاتی و خبری رسانه های کشور، تقویت بنیه تبلیغی کشور در همکاری و تعیین نقش برای دستگاههای مختلف، استفاده از شیوه های ضد تبلیغی، اقدامات عملی برای کنترل مطلوبیت و حضور رسانه های بیگانه در کشور، فراهم نمودن تسهیلات و اجرای برنامه های مدون و بلند مدت، استفاده از رسانه های ویژه و غیر معمول، تهیه و ابلاغ سیاستهای مشخص و بدون ابهام برای عملکرد مناسب رسانه ملی و صدا و سیمای محلی استانها، تشکیل کمیته و کارگروه مشترک توسط شورای عالی امنیت ملی برای هماهنگی میان نهادهای مختلف، تلاش برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز و مقابله با فشارهای عملی آمریکا در ابعاد اقتصادی، نظامی، سیاسی و اجتماعی – فرهنگی و نهایتا هدایت افکار عمومی توسط یک نهاد مشخص و مرتبط با صدا و سیما و استفاده از تمامی دستگاههای مرتبط.

منبع:پژوهشگاه مطالعات جهان
ارسال نظرات