خبرهای داغ:
فرماندار اهواز از برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری 14 شهید از شهدای حادثه تروریستی انفجار شهر حله عراق، در روز چهارشنبه خبر داد.
کد خبر: ۸۷۸۴۹۲۰
|
۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج ،منطقه خوزستان، اسماعیل ارزانی صبح امروز(9 آذر) در جلسه هماهنگی تشییع شهدای حادثه تروریستی شهر حله، اظهار کرد: ‌پس از وقوع حادثه تروریستی انفجار شهر حلهف تمام تلاش مسئولان کشور و استان خوزستان بر این بود که از کسانی که در این حادثه آسیب دیده بودند، اطلاعی یافت شود و همچنین شرایطی فراهم شود که پیکر مطهر این شهدا به ایران بازگردانده شود.

وی افزود:‌ 52 جسد از این حادثه به ایران بازگشت که در میان این اجساد، احتمال وجود اجساد اتباع عراقی و افغانستانی نیز وجود داشت. از این 52 جسد که به پزشکی قانونی تحویل داده شد، در حقیقت جسد کاملی در میان نبود، تمامی اجساد به شدت سوخته بودند و تعداد زیادی اعضا و جوارح سوخته شده و قطعه قطعه شده نیز وجود داشت که به ایران انتقال یافتند.

ارزانی ادامه داد: تعداد کشته‌شدگان در صحنه حادثه بسیار زیاد بود ولی این تعداد جسد پیدا شده است. شدت انفجار به حدی زیاد بوده که انتظار داریم مفقودینی که شهید شده‌اند و جنازه‌ای از آنها به دست نیامده است را نیز در این میان داشته باشیم.

وی گفت: از شب اول حادثه با تعیین شماره تلفن‌هایی در فرمانداری اهواز، ثبت‌نام از خانواده‌هایی که احتمال می‌دادند در این حادثه فردی از خانواده آنان حضور داشته باشد، آغاز شد. در این راستا 88 نفر ثبت‌نام شدند و خانواده‌ها، مفقود شدن یا قطع ارتباط این افراد را به ما اعلام کردند.

فرماندار اهواز اظهار کرد: از این تعداد،‌ برخی برگشتند و برخی نیز که به دلایلی ارتباطشان قطع شده بود، با خانواده‌ها تماس گرفتند و بدین ترتیب از این آمار کاسته شد. در نهایت 66 نفر برای انجام آزمایشDNAبه پزشکی قانونی اهواز مراجعه کردند. با فراهم آمدن شرایط لازم، این آزمایش در اهواز انجام شد تا رنج سفر به خانواده‌های داغدار تحمیل نشود.

وی ادامه داد: تاکنون 66 نفر آزمایشDNAداده‌اند و احتمالا 5،6 نفر دیگر نیز این آزمایش را انجام دهند که در مجموع حدود 71 نفر خواهند شد و نمونه آزمایش آنها را نیز به تهران انتقال خواهیم داد.

ارزانی افزود: از 66 نفر در پزشکی قانونی اهواز آزمایشDNAانجام شد و نمونه‌ها برای تطبیق با اجسادی که در کهریزک تهران هستند، ارسال شدند. متاسفانه حادثه تروریستی حله، همزمان با حادثه قطار مشهد ـ تبریز رخ داد و قربانیان حادثه قطار نیز دچار سوختگی بودند و اجساد قابل شناسایی نبود و همزمان پزشکی قانونی در حال انجام آزمایشDNAقربانیان آن حادثه نیز بود؛ به همین دلیل پزشکی قانونی در این شرایط کار سختی انجام داد.

وی گفت: بنا بر نتایج تطبیق اجساد با آزمایش‌هایDNAخانواده‌ها، تا روز گذشته (8 آذر) 14 نفر از شهدای انفجار حله شناسایی شده‌اند. متاسفانه در این حادثه خانواده‌هایی هستند که تعداد زیادی از اعضای آنان کشته شده‌اند؛ در این حادثه، یک خانواده 6 کشته و یک خانواده 11 کشته دارند و از یک خانواده نیز تنها یک کودک باقی مانده است و به وقتی به خانواده‌ها مراجعه کردیم واقعا شرایط آنان جای تاسف داشت،

فرماندار اهواز اظهار کرد: در حال حاضر 14 جسد شناسایی‌شده به نام وجود دارد و ساعت 9 صبح فردا (10 آذر) مراسم یادبود این شهدا در حسینه ثارالله برگزار و پس از آن مراسم تشییع انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: خانواده‌های این شهدا به اندازه‌ای شوکه هستند که نمی‌توان از آنان جهت برگزاری مراسم تشییع و تدفین انتظاری داشت و بدین ترتیب هماهنگی اولیه انجام امور این مراسم توسط فرمانداری اهواز انجام خواهد شد.

ارزانی افزود: رهبر انقلاب، در پیامی قربانیان حادثه حله را شهید اعلام کردند و رییس جمهور نیز به بنیاد شهید دستور دادند که این قربانیان،‌ شهید قلمداد شوند و شرایط و اسباب این موضوع فراهم شود. در جلسه شورای تامین خوزستان نیز این دستور صادر شد و قرار شد در گلزار شهدا اهواز، محلی جهت خاکسپاری شهدای حادثه حله در نظر گرفته شود، برخی از این شهدا نیز احتمالا در قبرستان‌های طایفه‌ای دفن خواهند شد که هماهنگی این امور بر عهده بنیاد شهید خواهد بود. جهت خاکسپاری این 14 شهید تمامی مسائل مربوط به بنیاد شهید اعلام شده است تا با خانواده‌ها هماهنگ شود.

وی گفت: این حادثه، بیانگر مظلومیت ملت ما است؛ بیشترین آسیب را در حوادث تروریستی مردم ما دیده‌اند و در این حادثه نیز متاسفانه بخش اعظم قربانیان بانوانی بوده‌اند که از زیارت باز می‌گشتند و به صورت کاروان به کشور عراق رفته بودند و افرادی بودند که هیچ دخالتی در امور نظامی و سیاسی نداشته‌اند. در سرکشی به خانواده این شهدا مشاهده شد که بسیار از آنان حتی زندگی فقیرانه‌ای داشتند ولی با اعتقادات خود رفته بودند.

فرماندار اهواز افزود: متاسفانه تبلیغ مناسبی در جهت انعکاس حادثه تروریستی حله انجام نشد در حالی که باید ابعاد این حادثه را باز کرد تا انفجار حله در دنیا به عنوان یک عمل تروریستی دیده شود و مظلومیت اینخانواده‌ها به گوش همه برسد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها