ویژه هفته بسیج/101/مدیر مسئول روزنامه البرز فردا در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری بسیج؛

بسیجی متن جامعه است/ یکی از مهمترین کارکردای بسیج مقابله با تهاجم فرهنگی است

زهرا کورانی گفت: بسیجیان همواره با احساس تعلق و فداکاری برای حاکمیت دینی موجب ثبات و پایداری نظام گردیده اند.
کد خبر: ۸۷۸۴۸۶۹
|
۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، زهرا كورانى مديرمسئول روزنامه البرزفردا که در زمینه سیاسی و اجتماعی فعالیت دارد به مناسبت هفته بسیج طی گفتگوی تفصیلی به بیان نقاط قوت و اساسی بسیج پرداخت که این گفتگو را در متن دیل مشاهده میکنید.

بسیجی متن جامعه است/حمایت  بی دریغ بسیجیان از مسئولان نظام عامل دلسردی دشمنان داخلی 
  • نقش بسیج در فعالیت های سیاسی اجتماعی چگونه است؟

مدیر مسئول روزنامه البرز فردا با اشاره به اینکه بسیج یکی از موثر ترین عوامل انسانی در جمهوری اسلامی است اظهار داشت: بسیج دارای توانمندی ها و ظرفیت های بی شمار است، بسیج و بسیجیان در عرصه های مختلف همواره در سه دهه گذشته منشأ فعالیت ها و خدمات گوناگونی بوده اند.

وی افزود: نقش و کارکردهای بسیج در عرصه های امنیتی و دفاعی، سیاسی و اجتماعی، اقتصادی و سازندگی، فرهنگی، امدادی و بهداشتی و... با توجه به عمق و گستره سازمانی در سراسر کشور و فراگیری اقشار، اصناف و آحاد مختلف جامعه، در تمامی عرصه هایی که به او میدان فعالیت داده شد، کارآمدی خود را در آن عرصه ها با صداقت و خلوص و شایستگی نشان داده است.

کورانی ایجاد همبستگی به وسیله فرآیند اجتماعی را از کارکردهای بسیج دانست و گفت: این همبستگی به نوعی احساس متقابل بین حیات یک ملت و منافع مشترک آنها در بخشی از پیوندهای مکتبی، انسانی و برادری بوده که تشکیلات بسیج می تواند این جریان اجتماعی شدن را فراتر از نقش سایر نهادهای اجتماعی از قبیل خانواده، مدرسه، دانشگاه، در یک شبکه وسیع وابستگی های متقابل، ایجاد نماید.

مديرمسئول روزنامه البرزفردا عنوان کرد: اگر کمی به ساختار سیاسی اجتماعی کشورهای دیگر نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که این کشور ها با مشوق هایی سعی در مشارکت مردم در فعالیتهای اجتماعی دارد اما بسیج در ایران اسلامی نشان داد که حرکت مکتبی و بر اساس فرایندهای اعتقادی میتواند نقش عمده ای در گسترش فعالیتهای اجتماعی داشته باشد.

وی تاکید کرد: یقینا همبستگی اجتماعی بدلیل ارتباط و پیوندهای اجتماعی در بسیج می تواند پیوندهای ناگسستنی اجتماعی را در کشور بوجود آورده که به همبستگی ملی با همان وحدت کلمه مد نظر اما خمینى (ره )بیانجامد.

کورانی امداد و کمک رسانی در حوادث و حوزه های مختلف را از دیگر خدمات بسیج دانست و افزود: در این بخش می توان به کارکردهای بسیج، در کمک رسانی به مصدومان در حادثه هایی مانند صوانح و حوادث طبیعی چون زلزله و سیل، و... همچنین فعالیت های بسیج در امور بهداشتی چون واکسیناسیون فلج اطفال، طرح بسیج سلامت و... اشاره کرد.

  •  بسیجی چگونه میتواند در عرصه فرهنگ تاثیر گذار باشد؟

"بسیجی هوشمند باید بیش از هرچیز به این مطلب بیاندیشد که امروز صحنه نبرد از میدان نبرد نظامی به عرصه فرهنگی انتقال یافته است."

مدیر مسئول روزنامه البرز فردا با بیان اینکه بسیجی علاوه برعرصه صنعتی، کشاورزی و عمرانی تلاش خودش را انجام می‌دهد، باید متوجه باشد که نوک پیکان دشمن امروز متوجه عرصه فرهنگی است و اگر موفقیتی هر چند کم در این عرصه بدست آورد، برای او بزرگترین پیروزی خواهد بود.

وی افزود: نخستین وظیفه بسیجی در این عصر کسب آگاهی از اهمیت نبرد فرهنگی و درک موقعیت خطیر فرهنگ بسیجی است وتوجه به اینکه دشمن تمام تلاشش را برای نابودی این فرهنگ به کار گرفته است.

کورانی با بیان اینکه فعالیت‌های دشمن در داخل و خارج کشور هدایت و انجام می‌شود و می‌توان نمونه‌های بارز این نقشه شوم را آشکارا مشاهده کرد تصریح کرد: با توجه به این‌که ماهیت تلاش بسیجی در این عصر باید در مسایل فرهنگی باشد، و مقام معظم رهبری نیز بارها بر این مساله تاکید نموده اند ابتدا شناخت فرهنگ غرب و سپس مقابله با تهاجمات آن، ضروری به نظر می‌رسد.

وی گفت: یقینا تلاش و استمرار بسیج در آگاهی رساندن و تغییر سبک زندگی به سبگ زندگی اسلامی ایرانی که از فرامین مقام معظم رهبری در این عرصه است می تواند به دلیل گستردگی کارکرد اجتماعی بسیج در بسترهای مختلف نقش اساسی و قابل توجهی در این زمینه داشته باشد.

  •  نقش بسیج در مقابله با تهاجم فرهنگی باید چگونه باشد؟

"یکی از مهمترین کارکردای بسیج مقابله با تهاجم فرهنگی است"

کورانی با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی باید هدف اصلی یک بسیجی باشد اظهار داشت: همانگونه که عرض شد بسیج نقش قابل توجهی در حوزه فرهنگی و بررسی خطر فرهنگی و شناخت دشمنان و نقشه‌های آن‌ها، داشته و با تشخیص وظیفه‌ خود بسیجی باید در عرصه فرهنگی به بنیان های فرهنگی اسلامی ایرانی بپردازد.

وی افزود: منظور از فعالیت فرهنگی و رشد فرهنگی در تفکر بسیجی روشن است، هرچند با القائات غرب‌زده‌ها فرهنگ نیز دارای معانی متضاد شده اما در تفکر بسیجی فعالیت فرهنگی و رشد فرهنگی به معنای شناخت بهتر اسلام و پاسداری از ارزشهای دینی و ملی است، دینی که بسیجیان جان خویش را نثار آن می‌کنند و انقلاب نیز به رهبری امام با تکیه بر اسلام و ارزش‌های آن به پیروزی رسید.

مدیر مسئول روزنامه البرز فردا تاکید کرد: تلاش غرب‌زده‌ها برای بکارگیری فرهنگ در مفاهیم متضاد،‌ فضا را چنان آلوده کرده که حتی مسأله برای برخی از خواص نیز مشتبه شده و آنان نیز کار فرهنگی را تنها در ورزش و موسیقی می‌بینند و بودجه‌ای هم که برای کارهای فرهنگی پیش‌بینی می‌شود فقط در اینگونه کارها هزینه می‌شود، البته این به معنای مخالفت با ورزش و هنر نیست امّا ارزشها و اولویّت‌ها را باید رعایت کرد، در حالی‌که جوانان کم کم از مایه‌های اصلی فرهنگ انقلاب تهی می‌شوند، معنویّات به فراموشی سپرده می‌شود و روحیّه بسیجی از بین می‌رود.

کورانی تصریح کرد: حرکت فرهنگی غرب‌گرا که در کشور بوجود آمده و عده‌ای آن را رهبری می‌کنند، بنیادی برای دین، انقلاب و بسیج باقی نمی‌گذارد.

وی گفت: هنگامی بسیج مفهوم پیدا می‌کند که عده‌ای معتقد باشند، دینی هست و این دین دارای حقایقی اصیل و ثابت و ارزشهایی معتبر است و همچنین پایه‌های این دین قابل شناخت و دفاع است، امّا اگر تلاش‌های عده‌ای غرب‌زده باعث تزلزل و انحراف در این اعتقادات شود و محیط نورانی جامعه را ابرهای تیره و تار برآمده از فضای مغرب‌زمین تاریک کنند تا جلوی خورشید دین گرفته شود، در این صورت بسیجی نیز مفهومی نخواهد داشت.

  • بسیج در تحولات سیاسی جامعه چگونه میتواند تاثیر گذار باشد؟

مدیر مسئول روزنامه البرز فردا با بیان اینکه ضرورت پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن، پیشگیری و مقابله با تهاجم سیاسی داخلی و خارجی با هدف حفظ و صیانت از انقلاب و نظام اسلامی گفت: حضور بسیجیان به عنوان متن جامعه با بیش از ده ها میلیون عضو فعال و تأثیرگذار در عرصه تحولات سیاسی اجتماعی جامعه ضروری ساخته است.

وی انعطاف پذیری ساختاری در بسیج و پراکندگی، گستردگی و تنوع در سطح اقشار تحت پوشش و انعطاف در کارکردهای مختلف را از ویژگی های مثبت و مهم بسیج دانست و افزود: این ویژگی های سبب شده است تا این سازمان به منزله یکی از عوامل قابل توجه در امر جامعه پذیری تلقی گردد، به تعبیر دیگر بر آیند جامعه پذیری سیاسی شامل آشنایی با نظام سیاسی و پی بردن به وظایف خود در جامعه و همینطور انتقال باورها و ارزش ها از نسلی به نسلی دیگر و نیز طرق مختلف مشارکت سیاسی از جمله راهپیمایی ها، انجمن ها، شوراها، گروه های ذی نفوذ، انتخابات و... است.

کورانی گفت: پدیده بسیج در ایران از جمله عوامل جامعه پذیری و متعاقب آن مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران به شمارمی آید.

وی دفاع داوطلبانه بسیجیان از نظام و تمامیت ارضی ایران از جمله عالی ترین نماد مشارکت دانشت و عنوان کرد: این مهم از بعد روحی و احساسی باعنوان تعلق به نظام به عنوان یک پشتوانه پایان ناپذیر در اقشار بسیج و سرمایه ای جاودانه و موثر برای جمهوری اسلامی بوده است.

مدیر مسئول روزنامه البرز فردا اظهار داشت: اقشار مختلف دانشجویی، دانش آموزی، اساتید، فرهنگیان، طلاب و روحانیون، و دیگر آحاد بسیجیان در هر کوی و برزن، توانسته اند در جامعه پذیری مردم نقش حیاتی ایفا نمایند، بسیجیان خصوصاً در دفاع سیاسی و فرهنگی از نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک باور دینی و اسلامی، و با احساس تعلق و فداکاری برای حاکمیت دینی، همواره موجب ثبات و پایداری نظام گردیده اند.

کورانی گفت: به عبارت دیگر یکی از کارکردهای بسیج ایجاد همبستگی اجتماعی به وسیله فرآیند اجتماعی شدن است، این همبستگی به نوعی احساس متقابل بین حیات یک ملت و منافع مشترک آنها در یکسری از پیوندهای مکتبی، انسانی و برادری بوده که تشکیلات بسیج می تواند این جریان اجتماعی شدن را فراتر از نقش سایر نهادهای اجتماعی از قبیل خانواده، مدرسه، دانشگاه، در یک شبکه وسیع وابستگی های متقابل، ایجاد نماید.

وی بیان کرد: بنابراین کارکردهای یک تشکیلات منسجم بسیجی می تواند شبکه های اعتقادی و سازمانی خویش را به مثابه یک نمود یکپارچه و فعال و هنرمند در سراسر پیکره نظام اجتماعی ایران رسوخ دهد و تثبیت نماید، این خود از جمله کارآمدترین و مناسب ترین شیوه مقابله با تهاجم گوناگون استکبار و مؤثرترین وسیله جهت نیل به اهداف بلند مدت اسلامی و ملی می تواند باشد.

  •  نقش بسیج در عرصه سیاسی اجتماع چیست؟

مدیر مسئول روزنامه البرز فردا مشارکت افزایی بسیجیان در تحولات سیاسی را در سه دهه گذشته بی نظیر بوده دانست و گفت: توان بسیج برای حضور توده ها در تظاهرات و راهپیمایی در مقاطع مختلف حمایت از نظام اسلامی از جمله یوم ا… 22 بهمن و روز جهانی قدس ستودنی وحماسی است.

وی افزود: بالا بردن مشارکت عمومی دربیش از 28 انتخابات گذشته که در دو راستا ملت را بسیج می نمود؛ اولاً در مشارکت گسترده و حداکثری که بیش از نیم میلیارد رأی را پشتوانه سیاسی نظام اسلامی قرار داد و ثانیاً در جهت سوق دادن مردم به نمایندگان و نامزدهایی که متناسب با آرمان های امام(ره) و رهبری و خواست ملت گام برمی دارند.

کورانی اظهار داشت: تشکیل گردهمائی ها، جلسات و نشست های گوناگون سیاسی ـ فرهنگی در جهت بالا بردن آگاهی های سیاسی و تقویت بینش سیاسی مردم از جمله کارکردها و نقش آفرینی های بسیج در سال های گذشته بوده است.

وی گفت: نقش سیاسی بسیج را از دو منظر می توان مورد ملاحظه قرار داد، از نظر سیاست خارجی، حضور گسترده و فعال بسیجیان سبب می شود تا مسئولان نظام اسلامی در مجامع بین المللی و عرصه تأثیرگذاری بر تحولات بین المللی، از موضع اقتدار و صلابت و با اطمینان خاطر از حمایت عظیم مردمی، دیدگاه ها و مطالبات خود را از سازمان های بین المللی مطرح نمایند.

کورانی تاکید کرد: چنانچه پشتوانه هسته ای امروز مسئولان نظام، اجماع ملی ایرانیان است، از سوی دیگر حمایت بی دریغ بسیج از مسئولان نظام، عامل دلسردی دشمنان داخلی که درصدد القای یأس و ناامیدی مردم اند، می باشد.

مدیر مسئول روزنامه البرز فردا تصریح کرد: در واقع حمایت مردم و به ویژه میلیون ها بسیجی با افراد پیرامونی خود که ده ها میلیون جامعه ایرانی را شامل می شود، بیانگر مقبولیت مردمی نظام بوده است، این عنصر مشارکت مردمی نقش بازدارندگی در مقابل توطئه های دشمنان داخلی و خارجی را ایفا می کند، قطعاً عنصر روشن بینی، بصیرت، هوشیاری و بالا بودن بینش سیاسی بسیجیان که عامل حمایت و دفاع از نظام اسلامی را در آنان ایجاد می نماید، بالاترین پشتوانه انسجام ملی و مشارکت عمومی در ثبات و استقلال سیاسی نظام جمهوری اسلامی خواهد بود.

کورانی گفت: قطعاً آنچه حضور مردم را در عرصه دفاع سیاسی از انقلاب و نظام اسلامی ماندگار می نماید، افزایش آگاهی و بینش سیاسی آن تحلیل حوادث و رخدادهای سیاسی توسط هادیان، فرهیختگان، مسئولان و فرماندهان بسیج است، ایجاد ارتباط مستحکم بین مشارکت سیاسی آحاد جامعه با اعتقادات و باورهای دینی و اسلامی آنان و همچنین ارتباط مستمر بین هویت دینی و ملی ایرانیان با سطح بینش سیاسی اعضای جامعه ازکارکردهای بی بدیل بسیج است.

وی گفت: هیچ یک از این امور میسر نمی گردد مگر با مجاهدت خواص و نخبگان بسیج، اینان قادرند باعمل به رسالت توجیه، تحلیل و هدایت سیاسی خویش، وروشنگری و شفاف سازی هدفمند و به موقع منشا تحولات انقلابی والهی گردند.

کورانی تاکید کرد: قطعاً داوری ها، مواضع و رفتارهای سیاسی آحاد جامعه از طرز تلقی و بینش سیاسی آنان نشأت می گیرد، بنابراین در تحولات پیچیده مسائل سیاسی روز، آنچه جامعه را به دفاع منطقی و جانانه می کشاند، داشتن تحلیل صحیح و ژرف از رخدادها و حوادث سیاسی است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به یقین توجه به رهنمودهای مراجع دینی و ارائه طریق و ایصال الی المطلوب ولی امر مسلمین در شرایط فعلی بهترین دستمایه تحلیلی در عبور از چالش ها و بزنگاه های سیاسی است.


ارسال نظرات
پر بیننده ها