یک استاد دانشگاه در گفتگو با «بسیج»مطرح کرد

اهمیت تربیت فرزندان از دیدگاه اسلام

ترازی گفت:والدین باید نگرشی مثبت نسبت به فرزندان داشته باشند و تربیت آنها را در راستای مظهریت صفات الهی قرار دهند؛ تربیت فرزند از دیدگاه اسلام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
کد خبر: ۸۷۸۴۸۲۴
|
۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹

زهرا ترازی استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به ارتباط صحیح بین والدین و فرزندان به عنوان یکی از محورهای سبک زندگی ایرانی اسلامی بیان داشت: یکی از محورهای سبک زندگی اسلامی، ایجاد رابطه قوی بین والدین و فرزندان است که با این رابطه می‌توان از ابتلای آنها به بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: یکی از عوامل تأثیرگذار بر رشد فرزندان به ویژه رشد روانی آنها، چگونگی روش های تربیتی والدین در چارچوب خانواده است. در متون اسلامی، فرزندپروری فعالیتی پیچیده شامل رفتارها، آموزش ها و روش هایی است که جدا و در تعامل با یکدیگر بر رشد معنوی عاطفی در ابعاد فردی و اجتماعی تاثیر می گذارد.

ترازی تصریح کرد: در دنیایی که روش های متفاوتی برای فرزندپروری مطرح شده و ابعاد مختلفی از آن بر پایه رویکرد های روان شناسانه عنوان می شود قرآن و احادیث بر سبک فرزند پروری ویژه‌ای تأکید می‌کند تا فرزند به درستی و بر اساس فطرت انسانی تربیت شود که خدا به او عطا کرده است و شخصیت او در جنبه های مختلف روانی، عاطفی، معنوی، فردی و اجتماعی به صورت هنجار رشد کند. این سبک، سبک مسئولانه نام دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به روایاتی درباره حق فرزندان بر والدین خاطر نشان کرد: از دیدگاه اسلام، مسئولیت تربیت فرزند در دوران کودکی بر عهده ی پدر و مادر است تا آنجا که یکی از حقوق فرزندان به شمار آمده است. امام صادق(ع) سه حق را بر پدر لازم می‌دانند که یکی جدیّت در تربیت اوست. ایشان می‌فرمایند: «فرزند بر پدر سه حق دارد: انتخاب مادر مناسب برای او، نام نیک نهادن بر او و جدیّت در تربیت». اسلام نگرش‌های والدین را در مسیر صحیح قرار می دهد؛ به آنان می باوراند که فرزندان دارای حقوقی هستند و انسان دارای مقام خلیفه اللهی، و مستعد اتصّاف به همه کمالات بوده که رسیدن به آنها در گرو تربیت صحیح است.

وی یادآور شد: والدین باید نگرشی مثبت نسبت به فرزندان داشته باشند و تربیت آنها را در راستای مظهریت صفات الهی قرار دهند. در نگرش اسلامی فرزندان به عنوان نعمت الهی، نزد والدین امانت هستند و جزئی از وجود والدین معرفی شده اند. تربیت فرزند از دیدگاه اسلام آنچنان از اهمیت برخوردار است که حضرت رسول(ص) می فرمایند: «وای به حال فرزندان آخرالزمان از دست پدرهایی که هیچ یک از کارهای لازم و واجب را به آنها نمی آموزند و هنگامی که خود فرزندان می خواهند به فراگیری علم بپردازند، آنها به خاطر کمی مال دنیا، مانع می شوند. من از این نوع پدران بیزارم و آنها هم از من بیزار خواهند بود. ».

این استاد دانشگاه در خاتمه بیان داشت: روش تربیتی اسلام بر اساس توحید مداری و ولایتمداری است. والدین مسئول، تربیت فرزندان خویش را بر محور توحید قرار می‌دهند و از فرزندانشان می خواهند که در آثار صنع الهی بیندیشند و هیچ چیز را شریک خداوند قرار ندهند، همیشه به یاد او باشند و ارتباط محکمی با او برقرار کنند.


ارسال نظرات
آخرین اخبار