رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان گفت: وقف راهی برای ماندگاری در گذر تاریخ بوده و قدیمی‌ترین وقف‌نامه موجود در استان مربوط به 750 سال قبل است.
کد خبر: ۸۷۸۴۶۳۷
|
۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، روح‌الله سلیمانی‌فرد در افتتاحیه نمایشگاه «وقف؛ چشمه همیشه جاری» که با حضور مردم و مسؤولان در گلزار شهدای امام‌زاده یحیی (ع) این شهر برگزار شد، ضمن پرداختن به واژه وقف اظهار داشت: وقف، بخشیدن مال در راه خدا با زمان تعیین‌شده یا به‌صورت دائمی است که این بخشش می‌تواند به‌صورت مشارکتی و گروهی نیز باشد.

وی تصریح کرد: هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد، با بخشیدن اندک سرمایه خود می‌تواند نیازهای روز جامعه را برطرف کند و با احیای فرهنگ وقف در راه رضای خدا قدم بردارد.

سلیمانی‌فرد در ادامه درباره تاریخچه ایجاد وقف گفت: در ادیان گذشته و پیش از شریعت اسلام، بحث وقف و اوقاف وجود داشته و با رسمیت پیدا کردن دین مبین اسلام، وقف به‌عنوان یک احکام امضایی به رسمیت شناخته شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان به کارکردهای مختلف وقف اشاره کرد و افزود: هرگاه سخن از وقف به میان می‌آید، ذهن مردم ناخواسته به سمت بعد مذهبی وقف می‌رود؛ این در حالی است که وقف علاوه بر کارکرد مذهبی، کارکرد اجتماعی نیز دارد.

سلیمانی‌فرد تصریح کرد: اماکن متبرکه، امام‌زادگان و حسینیه‌ها مکان‌های موقوفه با کارکرد مذهبی هستند.

وی تصریح کرد: ایجاد کاروانسراها در مسیر راه برای برطرف کردن نیازمندی‌های‌ وقف از نوع کارکرد اجتماعی است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان خاطرنشان کرد: 24 کاروانسرا در استان وجود دارد که 17 مورد آن موقوفه است.

این مسؤول در ادامه اظهار داشت: وقف راهی برای ماندگاری در گذر تاریخ است و افراد زیادی با به جای گذاشتن موقوفات، پس از سال‌ها علاوه به خدمت در راه خدا و گذاشتن باقیات و صالحات، نام خود را برای ابد جاودانه نگه‌ داشته‌اند.

سلیمانی‌فرد در ادامه اظهار داشت: قدیمی‌ترین وقف‌نامه در آرشیو مرکز استان سمنان متعلق به خواجه رکن‌الدین سمنانی بوده و مربوط به 750 سال قبل است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها