خبرگزاری بسیج: همزمان با سالروز جهانی معلولان، ستاره بخت این قشر مظلوم که شاید در هفت آسمان یک ستاره هم ندارند، در آسمان کهریزک ظهور می کند.
کد خبر: ۸۷۸۴۵۲۹
|
۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۲

 

 

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ ستارهٔ سُهـِیل دومین ستارهٔ پرنور آسمان و درخشان‌ترین ستارهٔ صورت فلکی است؛ اما در مدارهای شمالی قابل دیدن نیست. برای نمونه در شهر تهران فقط یک درجه از افق بالا می‌آید و بعد از حدود ۳ ساعت غروب می‌کند و در شهری مانند بندرعباس نیز  حدود ۶ ساعت بعد از طلوع قابل مشاهده است.

برای دیدن ستارهٔ سُهـِیل باید به مناطق با عرض های جغرافیایی پایین‌تر سفر کرد، دلیل ورود نام این ستاره به فرهنگ فارسی به شکل ضرب‌المثل کم پیدا بودن آن است در حالی که ستاره سهیل یک ابرغول سفید است و با ۹ جرم خورشیدی و قطر ۷۰ برابری خورشید از نزدیکترین نامزدهای ابر نو اختر به شمار می‌رود. این ستاره در فاصله ۳۱۳ سال نوری از زمین قرار دارد و درخشندگی آن حدود ۱۰۰۰۰ برابر خورشید تخمین زده شده است.

آسایشگاه خیریه سالمندان و معلولان کهریزک هم یکی از درخشان ترین ستاره های آسمان معرفت، مردم دوستی و دیگر خواهی است که در وسعتی حدود 40 هکتار و 180 هزار متر مربع زیر بنا، 1750 خانم و آقای معلول، سالمند و بیمار ام اس را در خود جای داده است که 1520 مددکار همچون سیاره هایی در منظومه عشق به دور 1750 خورشید می چرخند.

ستاره محبت و نوعدوستیِ کهریزک در عرض جغرافیایی جنوبی ترین پهنه استان تهران   و در فاصله حدود 40 کیلومتری از شمال تهران قرار دارد که بعد مسافت، میزان بالای آلاینده های جوی حدود 40 سال است که دیدن آن را با مشکل مواجه کرده یا اینکه مانع رویت آن شده است؛ اما اگر مسئولان فقط یک درجه افق دید خود را بالا ببرند حتی از میان دود و غبار و آلودگی کلان شهر تهران و از ساختمان میدان پاستور و بهارستان هم می توانند آن را مشاهده کنند.

این ستاره درخشان به عنوان نگین فعالیت های خیرخواهانه در ایران، از افق کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی از جمله لبنان، آلمان، ترکیه، اردن و ... رویت شده و سفیران و وزرای رفاه کشورهای مختلف خدمات این مجموعه شمسی را در سطح جهان منحصر به فرد اعلام کرده اند.

اما همزمان با سالروز جهانی معلولان، ستاره بخت معلولان نیز همچون ستاره سهیل که در شهر تهران فقط یک درجه از افق بالا می‌آید و بعد از حدود ۳ ساعت غروب می‌کند، در سالروزجهانی معلولان طلوع می کند، اما بعد از مدتی افول کرده ناپدید می شود و دوباره گرد فراموشی بر روی آن می نشیند تا شاید حادثه ای مانند ماجرای کودکی که کنار جوی آب رها شده و طعمه موش ها شده بود، دل وزیر رفاه را به درد بیاورد و دستور آنی، آن هم شاید از روی دلرحمی و مسلمانی و شاید هم برای گریز از فشار افکار عمومی، برای حمایت از اینگونه مراکز  صادر کند.

 مسئولان موسسه خیریه کهریزک بارها و بارها در نشست خبری با اصحاب رسانه به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان از بار سنگین مشکلات این مراکز سخن گفته اند، از بدهی های معوقه و هزینه 4 میلیارد تومانی حامل های انرژی، از هزینه های جاری برای تهیه پوشینه 90 درصد مددجویان معلول و سالمندی که قادر به کنترل خود نیستند، از هزینه دارو، شوینده ها، مواد ضد عفونی کننده و ... ما هم با زبان ها و قلم های مختلف، این حکایت را روایت کردیم، اما گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.

به گفته دکتر حسن احمدی مدیر عامل موسسه خیریه کهریزک: سازمان های دولتی کمکی به آسایشگاه کهریزک نمی کنند بلکه این آسایشگاه است که به دولت و مسئولان کمک می کند و در کاهش دغدغه های مسئولان در حوزه حمایت از اقشار نیازمند و آسیب پذیر و کاهش آسیب های اجتماعی گام بر می دارد و مسئولان را در جهت کاهش مشکلات آنها یاری می دهد؛ به قول یکی از دوستان وقتی که چند بار یک کار را از سر دوستی و رفاقت انجام می دهیم بعد از مدتی برای ما تبدیل به وظیفه می شود و هیچ کس زیر بار مسئولیتی که بر اساس قانون بر عهده خود او بوده نمی رود؛ این در حالی است  که این گونه مسئولیت های اجتماعی در سایر کشورها وظیفه دولت هاست.

در نشست خبری هم که اخیرا با حضور دکتر حسن احمدی مدیر عامل موسسه خیریه کهریزک، دکتر وجدانی روشن مدیر آسایشگاه کهریزک استان البرز، دکتر آذر معنوی پزشک عمومی، دکتر فریبرز بختیاری معاون سلامت و دکتر حمیده پورفهیم معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک تهران برگزار شد، دکتر حمیده پور فهیم با اشاره به مشوق هایی مانند معافیت های مالیاتی که قبلا اجرا می شد، می گوید: متاسفانه این ابزارهای حمایتی هم مدتی است که حذف شده این در حالی است که در برخی کشورها برای استخدام، ورود به دانشگاه و دریافت برخی خدمات، افرادی که سابقه کار و خدمت در موسسات خیریه را دارند در اولویت قرار دارند.

او با انتقاد از روند طولانی شدن تصویب لایحه اصلاحی قانون حمایت از حقوق معلولان می گوید: این لایحه چند سالی است که خاک می خورد و هنوز به تصویب نرسیده است چرا که متاسفانه معلولان به عنوان شهروند درجه 2 محسوب  می شوند در صورتی که با اصلاح قوانین می‌توان بسیاری از مشکلات معلولان را برطرف کرد.

   پورفهیم، با ارائه گزارش از فعالیت های مختلف در مجموعه کهریزک، به خدماتی که در آسایشگاه به جامعه هدف ارائه می شود، اشاره می کند و می گوید: مددجویان براساس توانایی‌هایشان شناسایی و در کارگاه‌های مختلف معرق، سفال و... مشغول به فعالیت می شوند به طوری که در حال حاضر 500 معلول در کارگاه‌های توانبخشی آسایشگاه فعالیت می کنند.

وی با اشاره به منسوخ شدن برخی مشاغل، رویکرد اصلی کهریزک را ایجاد کارگاه‌هایی که جامعه به آنها بیشتر نیاز دارد اعلام کرده و می گوید: از درآمد حاصل از محصولاتی که در این کارگاه‌ها تولید می شود برای معلولان هزینه می کنیم.

وی درخصوص مسائل آموزشی آسایشگاه نیز اظهار می کند: در حال حاضر مدرسه‌ای زیرنظر آموزش و پرورش در آسایشگاه خیریه کهریزک راه‌اندازی کرده ایم که دارای 50 دانش‌آموز است و6 دانشجوی معلول نیز در مجموعه کهریزک حضور دارند که در رشته های مختلف در دانشگاه های معتبر تحصیل می کنند. وی می افزاید: درصدد  هستیم بخش روزانه آسایشگاه کهریزک را راه‌اندازی کنیم تا افراد برای دریافت خدمات صبح به آسایشگاه بیایند و عصر به خانه خود برگشته و در جمع گرم و صمیمی کانون خانواده خود باشند.

حسن احمدی مدیرعامل آسایشگاه خیریه کهریزک با ارائه گزارشی خاطر نشان می کند:  در حال حاضر 800 معلول جسمی ـ حرکتی در آسایشگاه کهریزک تهران و 172 معلول جسمی حرکتی نیز در آسایشگاه کهریزک البرز نگهداری می‌شوند. در مجموع 1090 معلول تحت پوشش خدمات این آسایشگاه در تهران و البرز هستند؛ علاوه بر آن 150 بیمار ام‌اس نیز در هر دو استان نگهداری می‌شوند.

 همچنین  56 معلول دانش‌آموز در آسایشگاه‌های کهریزک زندگی می‌کنند که بعضی از آنها به دانشگاه‌ها راه پیدا کرده و فارغ‌التحصیل شده‌اند. علاوه بر آن 6 زن معلول مدال‌آور مسابقات پارالمپیک نیز در این آسایشگاه حضور دارند.

  500 نفر از 800 معلول ساکن در آسایشگاه کهریزک تهران روزانه در 44 کارگاه توانبخشی مشغول به کار هستند و علاوه بر آن 12 نفر در گروه تئاتر، 10 نفر در گروه موسیقی نیز فعال بوده و 11 نفر از آنان نیز موفق به ازدواج و تشکیل خانواده شده‌اند.

 وی تصریح می کند: کهریزک صرفا مختص شهروندان تهرانی نیست، بلکه مددجویانی از 31 استان از سراسر کشور در این مرکز زندگی می کنند که از 1750 مددجو، 900 نفر سالمند، 200 نفر بیمار ام اس و بقیه معلول جسمی حرکتی پسر و دختر جوان هستند که 60 درصد آنها کنترل ندارند که قالب اینها باید از پوشینه استفاده کنند.

  فریبرز بختیاری معاون سلامت آسایشگاه خیریه کهریزک تهران نیز با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیارد معلول در جهان زندگی می کنند، می گوید: در ایران نیز 10 تا 15 درصد معلول زندگی می‌کنند،  وی با انتقاد از نا مناسب‌ بودن فضای شهری و معابر می گوید: تمامی معلولانی که به آسایشگاه خیریه کهریزک مراجعه می کنند توانایی سکونت در خانه خود را ندارند.

 وی درخصوص تامین بودجه و امکانات این آسایشگاه اظهار می دارد: تامین هزینه های آسایشگاه کاملا مردمی بوده و برای تامین هزینه های برق، آب و گاز آسایشگاه با مشکل مواجه هستیم که نیازمند توجه دولت و رسیدگی عاجل به اینگونه مسائل حاشیه ای هستیم  .

 بختیاری به خدمات مراقبت در منزل اشاره کرده و می گوید: خدمات مراقبت در منزل را از سال 92 با 100 بیمار آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر 300 نفر معلول از این خدمات استفاده می‌کنند زیرا آسایشگاه قادر به پذیرش و پاسخگویی به همه معلولان نیست.

  آذر معنوی پزشک بخش معلولان آسایشگاه خیریه کهریزک نیز در ادامه با ارائه آماری از تعداد معلولان در جهان می گوید: 100 میلیون کودک معلول در دنیا زندگی می‌کنند که 50 درصد آنها قادر به تامین مخارج زندگی خود نیستند.

وی اذعان می کند: معلولان یک و نیم برابر سایر افراد مورد آزار و اذیت و خشونت قرار می‌گیرند که این آمار برای کودکان معلول به بیش از 4 برابر نیز می‌رسد.

معنوی با انتقاد  از نا مناسب بودن فضای شهری و معابر عمومی، همچنین خاطر نشان می کند که خدمات شهرداری تهران برای ارائه خدمات وسایل حمل و نقل ویژه معلولان، پاسخگوی جمعیت بالای این قشر نیست.

او خواستار تصویب لایحه اصلاحی قانون حمایت از حقوق معلولان شد تا از این طریق  مشارکت اجتماعی معلولان و سطح رفاه زندگی آنها بهبود یابد.

  افشین وجدانی‌روشن، مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک البرز نیز در ادامه این نشست خبری با ارائه آماری از میزان معلولیت ها در جهان می گوید: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی هر 8 دقیقه یک کودک معلول در جهان به دنیا می‌آید این در حالی است که 4 درصد از افراد جامعه نیز دارای معلولیت شدید هستند و هزینه مراقبت از آنها بسیار سنگین است.

 وی سهم عوامل ژنتیکی در معلولیت در حال حاضر را کمتر و سهم حوادث را در ایجاد معلولیت ها بالا اعلام کرده و اظهار می دارد: در آسایشگاه کهریزک البرز کودکان معلول ذهنی زیر 14 سال نگهداری می شوند که در صورت ادامه عمر آنها به 14 سالگی با هماهنگی بهزیستی به مراکز نگهداری معلولان ذهنی بالای 14 سال سازمان بهزیستی سپرده می‌شوند.

وی هزینه نگهداری افراد معلولی در آسایشگاه کهریزک را همانند تعرفه بهزیستی 860 هزار تومان در ماه  اعلام کرده و می گوید: این در حالی است که 90 درصد کودکان معلول این آسایشگاه فاقد سرپرست و کارتن‌خواب هستند و 10 درصد بقیه، که دارای خانواده هستند، تا سقف 50 هزار تومان هزینه پرداخت می کنند.

وجدانی روشن با اشاره به مشکلات مختلف این مرکز اذعان می کند: گاهی اوقات  شبانه کودکان معلول بی سرپرست را جلوی آسایشگاه رها می‌ کنند که ما مجبوریم از طریق مراجع قضایی و قانونی آنها را پذیرش کنیم.

وی با بیان اینکه اگر به ازای هر 10 نفر مددجو یک مراقب داشته باشیم موقع صرف غذا معلولانی که به تنهایی قادر به صرف غذا نیستند و باید منتظر بمانند تا مددکار به آنها غذا بدهد، تصور کنید با این وضعیت و کمبود نیرو و بالا بودن هزینه های حقوق نیروهای خدماتی چه مشکلاتی برای ما بوجود می آید.

گزارش: علی اشرف خانلری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات