خبرهای داغ:
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: وقف یکی از ابعاد اقتصاد مقاومتی است که در صورت احیای این سنت حسنه ، دیگر احتیاجی به بیرون از مرزها نداریم و تهدیدات و تحریم ها اثری نخواهد داشت.
کد خبر: ۸۷۸۴۴۹۰
|
۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
وقف، عاملی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی پیش از ظهر امروز در دیدار مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم ضمن گرامیداشت روز وقف گفت: وقف در ذات و ماهیت خود ظرفیت زیادی برای کارهای عام المنفعه دارد که رفع مشکلات معیشتی مردم، یکی از این عرصه هاست.

وی با اشاره به موقوفات آستان های مقدس و امور دینی گفت: آنچه امروزه به عنوان موقوفات آستان های مقدسه، مساجد، حسینیه ها، امور دینی، فرهنگی، علمی و... وجود دارد، عرصه ای است که موقوفات در مسیر حفظ دین و فرهنگ اهل بیت(ع) که درمسیر تحقق اهداف خلفت انسان است، تأثیرگذارند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با استناد به آیه قرآن کریم که هدف از خلقت را عبادت و بندگی خدا معرفی می کند، گفت: وقف در راستای تحقق هدف از خلفت انسان نقش اساسی دارد.

وی با اشاره به رغبت مردم به وقف گفت: سنت وقف از ابتدای ظهور اسلام، در میان مسلمانان وجود داشت، ولی در دوران حکومت های ظالم و طاغوت در جوامع اسلامی و رواج موقوفه خواری، مردم رغبت خود را نسبت به این سنت حسنه دینی از دست دادند؛ با پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش نظام در راستای احیای موقوفات، موجب رغبت دوباره مردم به وقف شد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی افزود: با پیرزوی انقلاب اسلامی، بسیاری از شعائر و اعمال دینی که در زمان طاغوت به حاشیه رفته و تلاش در به فراموش رفتن آنها می شد، احیا شده و جان تازه ای گرفتند که از جمله این ها، وقف بود.

وی با اشاره به آمار های موجود درباره موقوفات گفت: امروزه 25درصد مراکز درمانی از موقوفات هستند. وجود 130 بیمارستان و 6800 مرکز علمی و پژوهشی وقف شده، نشان از اثرات انقلاب اسلامی است که به برکت رهبری امام خمینی(ره) و خون شهیدان به دست آمده است.

امام جمعه قم وقف را ابرازی مهم در عرصه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: وقف یکی از ابعاد اقتصاد مقاومتی است که در صورت احیای این سنت حسنه ماندگار، دیگر احتیاجی به بیرون از مرزها نداریم و تهدیدات و تحریم ها اثری نخواهد داشت.

وی درباره تأثیرگذار بودن امامزادگان در ترویج فرهنگ ناب اهل بیت(ع) گفت: امروزه مؤمنان و متدینان نسبت به اوضاع فرهنگی کشور انتقادهایی دارند، این در حالی است که اگر امامزادگان و بقاع متبرکه و فعالیت های فرهنگی ای که در این اماکن انجام می شود، نبود، شرایط بدتر از امروز می شد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها به نقش رسانه در عرصه ترویج فرهنگ وقف اشاره کرد و گفت: نخستین رسانه در این عرصه، فعالان عرصه وقف هستند که باید با تبلیغ کارهایی که در راستای احیای موقوفات و قرار دادن مسیر استفاده از آنها بر حسب نیت واقفان، اعتماد مردم را جلب کنند. رسانه ملی و دیگر رسانه های ارتباطی نیز هر کدام به اندازه توانشان باید در این عرصه حضور فعال داشته باشند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها