خبرهای داغ:
نقش زنان و بانوان بسیجی در ترویج گفتمان انقلابیگری در حوزه زنان و خانواده
زنان بسیجی از همان زمانی که آوای عدالتخواهی در آسمان ایران طنین انداز شد و با یاری آن امام بزرگ، عزم راسخ ملت برای پایین کشیدن رژیم طاغوت جزم شد، همراه با پدران و شوهران و پسران خود در این جریان الهی گام برداشتند و سرنوشت یک نسل را به طور کامل تغییر دادند. اگرچه در آن زمان هنوز تشکیلاتی به اسم بسیج به وجود نیامده بود اما رسم بسیجی در قاموس زندگی بانوان ایرانی وجود داشت. از همان زمان که در نهضت تنباکو در لبیک به فتوای تاریخی میرزای شیرازی قلیان ها را شکستند، سنگ بنای ظلم ستیزی را در ریشه های خود ساختند. بعدها در جریان پیروزی انقلاب اسلامی چنان قدرت و اثرگذاری پیدا کرده بودند که امثال مرحوم دباغ، فقط نمونه نام آشنای این قشر هستند و هزاران زن تاریخ ساز بودند که گمنام ماندند.
کد خبر: ۸۷۸۴۲۴۳
|
۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج  یکی از مهم ترین بیانات رهبر فرزانه انقلاب در هرسال، سخنرانی ایشان در جمع دانش آموزان و دانشجویان به مناسبت سیزدهم آبان ماه است. امسال نیز همچون گذشته ایشان به نکات مهمی برای پیشرفت کشور و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی اشاره کردند:

«...آنچه که مشکلات کشور را حل خواهد کرد، روحیه و تفکر انقلابی به معنای توکل به خدا، اعتماد به درون، شجاعت اقدام و عمل، بصیرت، عمل به توصیه‌های امام، ابتکارورزی، امیدواری به آینده، نترسیدن از دشمن و تسلیم نشدن در برابر او است.» این ها جملاتی بودند که مقام معظم رهبری بیانات روز دانش آموز امسال را با آن آغاز نموده و از یک واژه مهم و سرنوشت ساز استفاده کردند؛ کلیدواژه ’انقلابی ‘ از لغات برجسته و و تقریباَ روتین بیانات ایشان در اغلب سخنرانی های اخیر است که امسال نیز مورد توجه قرار گرفته است. سوال اینجاست که مفهوم اصلی این واژه چیست و شاخصه های انقلابی بودن کدام است؟ آیا انقلابی گری تنها در تحولات سیاسی سال ۵۷ خلاصه می شود یا اکنون نیز باید شاخصه های این صفت را در افراد بسنجیم؟ آیا زنان علی الخصوص بانوان بسیجی هم سهمی در گفتمان انقلابی گری دارند؟

از انقلابی گری زنان تا روحیه بسیجی وار

بر خلاف تصور عمومی ’انقلابی‘ تنها به عده‌ای که در دوران مبارزه با امام(ره) بودند اطلاق نمی‌شود. زنان و مردان جوان امروزی هم می توانند انقلابی باشند. بسیاری از افرادی که در دوران مبارزات ستم شاهی در کنار امام راحل حضور داشتند بعدها دچار چرخش ایدئولوژیک شدند و از شاخص های انقلابی بودن فاصله گرفتند و در مقابل چه بسیار جوانانی که هیچ درکی از جریانات دوران انقلاب نداشتند اما روحیه انقلابی بالایی دارند و از بسیاری از انقلابیون سابقه دار انقلابی تر هستند. بنابراین آنچه مهم است دارا بودن پنج شاخص مهم انقلابی گری یعنی پایبندی به ارزشهای مبنایی و اساسی اسلام، همت بلند برای رسیدن به آرمانها، پایبندی به استقلال، حساسیت در برابر دشمن و نقشه های آن، تقوای دینی و سیاسی است.

در کنار مفهوم انقلابی گری، داشتن روحیه بسیجی نیز یکی دیگر از ویژگی های جوان دلسوز انقلابی است. بی شک یکی از کارامدترین سازمان ها در تربیت نیروی انقلابی در جامعه، سازمان بسیج بوده است و زنان نیز به واسطه نقش فرهنگ سازی که دارند، بنابر شواهد، سناریوی زیبایی از انقلابی گری و روحیه بسیجی وار را در جامعه بازی می کنند؛ در سراسر عمر ایران اسلامی بانوان بسیجی دوشادوش مردان در مسیر پیشرفت گام برداشته اند و ثابت کرده اند که تمام ویژگی های یک فرد انقلابی گری در بسیجیان وجود دارد.

زنان بسیجی، با تمام وجود از کشور دفاع می کنند

فرشته عزتی، خواهر شهید و معلمی بسیجی است که دوران انقلاب را درک کرده است. وی درباره نقش زنان بسیجی در ترویج گفتمان انقلابی گری به خبرنگار طنین یاس گفت: در این شرایط خطیر کشور که مفاهیم ’انقلابیگری‘و ’روحیه انقلابی‘ از کلمات پرکاربرد مطرح شده از سوی رهبر انقلاب به عنوان لازمه پیشرفت کشور هستند. باید به طور دقیق به شناسایی این مفاهیم بپردازیم و نقش اقشار مختلف را در آن ها بررسی کنیم.

وی افزود: زنان ایرانی فقط در دوران انقلاب و برای سرنگونی حکومت شاه حضور موثر نداشتند؛ بلکه از زمان انقلاب تا کنون روحیه انقلابی خود را حفظ کرده اند و با تمام وجود از کشور دفاع کرده اند. در دوران دفاع مقدس با وجود تمام کمبودها و به خصوص عدم امنیت جانی و مالی، نه تنها به جبهه های حق علیه باطل کمک می کردند بلکه در مساجد و جلسات خانگی برای سربلندی ایران اسلامی، ترویج حجاب، آموزش قرآن و نشر عقاید دینی برنامه داشتند.

از مسئولیت خطیر تربیت خانواده تا اقتصاد مقاومتی

عزتی با بیان اینکه با گذشت سه دهه از انقلاب، هنوز از حجم مشکلات کشور کاسته نشده، گفت: استقلال و اسلامی شدن کشور مهمترین دلایل انقلاب بود ولی با کارشکنی دشمنان و وجود برخی مدیران نالایق در این سی و چند سالی که از انقلاب اسلامی ایران گذشته است، انواع مشکلات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داریم.

وی ادامه داد: همین که بانوان در کنار مسئولیت هایی که در خانواده دارند، برای حمایت از اقتصاد کشور به عرصه های اقتصاد مقاومتی نیز ورود پیدا کرده اند و با وجود عدم حمایت های برخی مسئولین تلاش می کنند در رشته های علمی، ورزشی، هنری و غیره برای کشور افتخارآفرینی کنند. نوعی حمایت محسوب می شود. تشکیلاتی به نام بسیج این روحیه را در زنان تقویت کرده و شاخصه های انقلابی گری را در آنان ارتقا می دهد.

فرصتی برای اثبات توانمندی ها و مفید بودن

این بانوی بسیجی اظهار داشت: در حلقه های صالحین و نشست های صمیمانه بسیجی ها، همه اعضا در یک شان و جایگاه محترم شمرده می شوند و اشخاص بر اساس ثروت، محل سکونت و تحصیلات از هم برتری نمی جویند بلکه در این محفل ها کسانی محبوب تر هستند که رفتارشان بیشتر رنگ و بوی شهدا دارد. شجاعت، مقاومت، ابتکارورزی و ایمان از ویژگی های بارز بانوان بسیجی است.

عزتی ادامه داد: بسیج یک فرصتی برای زنان ایرانی فراهم کرد تا توانمندی و عقاید خود را رشد بدهند و به خود ثابت کنند که با هر مهارت و در هر سنی که باشند می توانند در کشور مفید بوده و مانند یک سرباز واقعی خدمت کنند. حضور در عرصه های تربیتی-آموزشی و فرهنگ سازی، خط مقدم فعالیت های بانوان بسیجی محسوب می شود و موفقیت زنان در این جبهه منوط به روحیه انقلابی گری آن ها است.


به گزارش طنین یاس، زنان بسیجی از همان زمانی که آوای عدالتخواهی در آسمان ایران طنین انداز شد و با یاری آن امام بزرگ، عزم راسخ ملت برای پایین کشیدن رژیم طاغوت جزم شد، همراه با پدران و شوهران و پسران خود در این جریان الهی گام برداشتند و سرنوشت یک نسل را به طور کامل تغییر دادند. اگرچه در آن زمان هنوز تشکیلاتی به اسم بسیج به وجود نیامده بود اما رسم بسیجی در قاموس زندگی بانوان ایرانی وجود داشت. از همان زمان که در نهضت تنباکو در لبیک به فتوای تاریخی میرزای شیرازی قلیان ها را شکستند، سنگ بنای ظلم ستیزی را در ریشه های خود ساختند. بعدها در جریان پیروزی انقلاب اسلامی چنان قدرت و اثرگذاری پیدا کرده بودند که امثال مرحوم دباغ، فقط نمونه نام آشنای این قشر هستند و هزاران زن تاریخ ساز بودند که گمنام ماندند.

بسیج جامعه زنان به عنوان یکی از کارامد و پویاترین اقشار فعال جامعه در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، خدمت رسانی و هنری به فعالیت می‌‌پردازد و برای تمام مخاطبان خود در زمینه مباحث اخلاقی، اعتقادی‌، ‌قرآن و آشنایی با مسائل روز دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند. این تشکیلات برای افزایش توانمندی زنان متخصص نیز دوره‌های کارآمد سازی را ایجاد کرده‌ است که تاثیر بسزایی در پیشرفت جامعه زنان داشته است.

با این حال بسیجی بودن تنها در عضویت در سازمان بسیج خلاصه نمی شود بلکه به تعبیر رهبر انقلاب: «بسیج عبارت است از مجموعه‌ای که در آن ها پاک ترین انسان ها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده اند... مجموعه‌ای که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطرجمع می کند...»


1

روح بسیجی گری در زنان ایرانی موج می زند

دکتر مریم اردبیلی پژوهشگر بسیجی و کارشناس مسائل زنان در این باره به طنین یاس گفت: مفهوم بسیج و روح بسیجی در بین زنان ایرانی به میزان بالایی وجود دارد. زنان ما ـحتی آن هایی که به طور رسمی در سازمان بسیج عضویت ندارندـ فی النفسه بسیجی هستند و بدون چشم داشت و بصورت خودانگیخته مفهوم بسیج را در کانون خانواده و جامعه اجرا می کنند و مشغول این فعالیت هستند.


اردبیلی در پاسخ به این پرسش خبرنگار طنین یاس که ما چه چیزی را باید در بین زنان تقویت کنیم تا به منتها درجه بصیرت و انقلابی گری با رویکرد تمدن ساز اسلامی در کشورمان برسیم. گفت: با بررسی بیانات مختلف مقام معظم رهبری به این مهم دست یافته ایم که زنان باید شان و جایگاه خودشان را بشناسند و بر نقش بی بدیل خود در جامعه اسلامی واقف باشند، تا جایی که دیگران نیز به این جایگاه احترام بگذارند.

خودانگیختی موجود در زنان را پروبال دهیم

این مشاور استاندار و مدیر کل بانوان استانداری فارس در دولت نهم اظهار داشت: درگیر شدن بانوان به دغدغه های رقابت جویانه و منافع مادی حداقلی، ناشی از همین عدم شناخت صحیح ایشان از شان خودشان است. جایگاه کلیدی و ویژه زنان ما که به طور مکرر مورد هجمه دشمنان قرار می گیرد، همان نقشی است که در اسلام برای آنان تعریف شده است و در تعیین جهت تمدن ها قابل بررسی است تا جایی که امام خمینی (ره) درباره آن فرموده اند: « صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه می‌گیرد»

اردبیلی ضمن تاکید بر التزام حضور زنان بسیجی در عرصه های اجتماعی، گفت: جایگاه بسیج این است که سرمایه های عظیمی که تحت عنوان روحیه بسیجی در زنان ایرانی وجود دارد را قدر بداند و سعی کند تا از لحاظ بصیرت و ارتقا انگیزه و بصیرت آن را بالا ببرد.

آینده پژوه حوزه زنان و خانواده همچنین گفت: برای ساخت آینده مطلوب تمدن اسلامی، قدم اصلی این است که خودانگیختی موجود در زنان را پروبال دهیم و کمک کنیم تا با عقلانیت و آگاهی بیشتر دست به یک انقلاب فکری در عرصه بسیجی گری بزنند. اگر مادران ما به این درجه برسند می توانند نسل درجه یک بسیجی با روحیات انقلابی گری را تربیت کنند.

انقلابی گری یعنی در روزمرگی های عادی زندگی غرق نشویم

وی افزود: انقلابی گری یعنی این که افراد جامعه در روزمرگی های عادی زندگی غرق نشوند و دغدغه هایشان را برای مسائل مهم بشریت و جهان زنده نگه دارند. این دغدغه مندی همراه با خلوص نیت و به دور از لذت جویی مادی و در زمینه تعالی جامعه انسانی شامل همه انسان ها می شود.

اردبیلی خاطرنشان کرد: حضرت امام فرمودند که اگر زنان ما نبودند و به این درجه از بصیرت  نمی رسیدند، انقلاب ما تحقق پیدا نمی کرد. در پیش از انقلاب هم تشکیلاتی تحت عنوان بسیج وجود نداشت اما روحیه انقلابی و بسیجی گری در بیشتر بانوان مشهود بود. امام راحل در ۱۵ خرداد سال ۴۲ در پاسخ به کسانی که می گفتند با چه نیروهایی قرار است انقلاب کنید و مقابل استکبار جهانی بایستید، پاسخ گفتند که یاران من در گهواره ها هستند. یعنی امام میدیدند زنانی در جامعه حضور دارند که دارند روی روحیه انقلابی گری کار میکنند و نفرت از طاغوت را در تربیت فرزندانشان وارد میکنند؛ نیروهای جوان انقلابی که بعدها در عرصه انقلاب و جنگ تحمیلی رشادت می کردند، پرورش یافته چنین مادرانی بودند.


این پزشک با اشاره به فعالیت های بانوان بسیجی در کشور، گفت: حمایت های مادی و معنوی زنان ایرانی در دوران جنگ و بدو انقلاب از مردان و مقاومت ایشان یکی از غیرقابل انکارترین شاخصه های روحیه انقلابی گری آن ها و از بهترین نمونه های تاریخی ترویج گفتمان انقلابی گری بود.

اردبیلی با تاکید بر اینکه در این دوره تمام میدان کفر در مقابل تمام میدان حق ایستاده است، گفت: در بعد از انقلاب بیشتر مقابله ما با دشمن در عرصه های اجتماعی و فرهنگی بوده است و ما وارد جنگ نرم افزاری شده ایم و زنان محور این موضوع هستند.

وی در پایان گفت: ما در این عرصه ها آسیب هایی دیدیم که یکی از علت های مهم آن واقف نبودن عموم زنان به این است که ما وسط میدان جنگ ایستاده ایم؛ نباید با درگیر شدن به اولویت های دست چندم انسانی و سرگرم شدن با تجملات و روزمرگی ها آسیب پذیر شویم.

به قلم: فرشته میرزا

ارسال نظرات