در حالی که رئیس، نایب‌رئیس و نمایندگان مجلس خواهان ارائه توضیح و پاسخ مسئولان وزارت راه از جمله شخص وزیر درباره حادثه دلخراش دو قطار تبریز ـ مشهد شده بودند،‌ اما 50 نماینده استیضاح آخوندی را کلید زدند.
کد خبر: ۸۷۸۳۸۰۰
|
۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، حادثه برخورد دو قطار مسافربری در محور دامغان به سمنان که به خروج چهار واگن از ریل، حریق دو واگن و کشته و مجروح شدن 147 تن از هموطنانمان منجر شد، وکلای ملت را در مجلس واداشت که خواهان پاسخ‌گویی و توضیح وزیر راه و شهرسازی در این باره شوند.

بنابر گزارش‌ها محمدعلی پورمختار نماینده عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خواستار پاسخگویی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این زمینه شد و خاطرنشان کرد که کشته‌ شدن جمع زیادی از هموطنان در این حادثه نشان‌دهنده وجود ضعف‌های جدی در مدیریت راه‌آهن کشور است.

 

وی تصریح کرد: مدیریت قطارها کار دشواری نیست؛ زمانی که یک قطار در ایستگاهی توقف کرده می‌توان با اطلاع‌رسانی از برخورد قطاری با قطار دیگر جلوگیری کرد یا در زمان حرکت قطارها می‌توان با مدیریت مانع برخورد قطارها شد.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس نهم با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس به‌راحتی از کنار این اتفاق نخواهند گذشت، گفت: توقع داریم آقای رئیس‌جمهور که در زمان لغو سخنرانی آقایی عَلَم عزا به دست می‌گیرد در این زمینه نیز ورود کرده و با مسببین برخورد کنند.

پورمختار با اشاره به اینکه به زودی طی نشستی از وزیر راه و شهرسازی پاسخ خواهیم خواست، خاطر نشان کرد: اگر پاسخ‌ها قانع‌کننده نباشد، نمایندگان ابزارهایی مانند استیضاح در دست خواهند داشت، زیرا ما نمی‌توانیم در زمانی که پای حقوق ملت به میان می‌آید با کسی مماشات کنیم.

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز اعلام کرد که کمیسیون عمران به‌صورت مجزا و ویژه بررسی و کارشناسی دقیق خود را انجام خواهد داد و از شخص وزیر راه و شهرسازی و همچنین مدیرعامل این وزارتخانه در جلسه ویژه کمیسیون عمران دعوت خواهد کرد و آنها هم گزارش سانحه را باید تحویل کمیسیون دهند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خاطرنشان کرد که احتمال هر نوع اقدامی از سوی مجلس و کمیسیون عمران متصور است چرا که این سانحه بسیار دلخراش بوده و مورد توجه ویژه است؛ همچنین ممکن است بحث استیضاح آخوندی هم مطرح شود.

 

هرچند که به گفته سخنگوی کمیسیون عمران، این کمیسیون، عزم جدی برای پیگیری و روشن شدن علل حادثه دلخراش تصادف دو قطار مسافربری در محور دامغان ـ سمنان داشته است، اما علی لاریجانی رئیس مجلس هم در نامه‌ای خطاب به محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون با اشاره به ابعاد وسیع این حادثه تلخ و تأسف برانگیز تاکید کرد تا در اسرع وقت کمیته‌ای از کمیسیون عمران به محل سانحه اعزام و ضمن بررسی دقیق موضوع و شناسایی دلایل آن و مسببین و مقصران، گزارش نهایی را به مجلس ارائه کنند.

همچنین مسعود پزشکیان نائب‌رئیس اول مجلس در پیام تسلیت خود عنوان کرد که بدون شک علل و عوامل این سانحه باید از سوی مسئولان امر به دقت مورد بررسی قرار گیرد و وزارت راه و شهرسازی نیز اهم اقدامات خود در این خصوص را به سمع و نظر مردم عزیزمان برسانند.

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم با عبارات ذیل خواستار پاسخ‌گویی مسئولان مربوطه شد:

« لازم است تا در شرایطی اینچنین ناگوار که باعث اندوه و مصیبت جمع کثیری از خانواده‌های ایران اسلامی شد، مسئولان مربوطه موضوع را تا یافتن دلایل اصلی وقوع آن پیگیری نماید و نتایج را به اطلاع مردم بزگوار برسانند و با اصلاح زیرساخت‌ها از رخداد مجدد حوادثی تلخ از این دست جلوگیری کنند».

بنابر این گزارش، عمق فاجعه ناشی از سوء‌مدیریت حرکت قطارها در مسیر ریلی تبریز ـ مشهد که حامل زائران حرم رضوی به‌مناسبت در پیش بودن سالروز شهادت حضرت علی بن‌ موسی الرضا(ع) بودند و حجم بالای مطالبه‌گری مردمی از وکلای خود در مجلس به اندازه‌ای بود که نمایندگان منتظر ارائه توضیحات عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نمانده و با فاصله یک روز طرح استیضاح او کلید خورد و تا لحظه تنظیم این گزارش 50 امضا برای آن جمع‌آوری شده است که یکشنبه هفته آینده تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس خواهد شد.

ارسال نظرات