ویژه هفته بسیج/27/همزمان با روز بسیج در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد:

تجلیل از نخبگان بسیجی البرزی دردانشگاه صنعتی شریف

در مراسم تجلیل از جهادگران عرصه علم، پژوهش و فناوری در دانشگاه شریف از مهندس علی ابراهیمی به عنوان پژوهشگر برتر استان البرز، پدرام فروغی شاد نماینده پژوهشگر جوان استان البرز تقدیر به عمل آمد.
کد خبر: ۸۷۸۲۲۱۲
|
۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، با همکاری سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوریی و پژوهشگاه شهید رضایی، از جهادگران بسیجی علم، پژوهش و فناوری در دانشگاه شریف تجلیل شد. 

این برنامه با حضور مسئولین بسیج و دانشگاه ساعت ۱۵ سه شنبه، دوم آذر در سالن جابر دانشگاه برپا شد.

 در ابتدای این مراسم حسین قدیانی مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری ضمن خیر مقدم حاضرین در همایش، در سخنانی با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان گفت: علمای روابط بین‌الملل در بررسیهایشان نسبت به جمهوری اسلامی معتقدند که ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی در عرصه نظام بین‌الملل در حوزه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است.

وی با بیان اینکه هژمونی جمهوری اسلامی ایران امروز محدود به مرزهای جمهوری اسلامی نیست، افزود: اگر قرار باشد تصمیماتی که در منطقه اتخاذ شود یکی از ملاحظات بازیگران سیاسی حضور نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه است که این اتفاق به برکت مبانی اندیشه‌ای جمهوری اسلامی ایران که برگرفته از یک نظام سیاسی – اسلامی است، نشات گرفته است.

معاون علمی و پژوهشی بسیج مستضعفین یکی از شاخصهای برتری جمهوری اسلامی در منطقه و جهان را رهبری و ولایت فقیه به عنوان سکاندار و عمود خیمه انقلاب دانست و تاکید کرد: حضور پرشور در صحنه و انقلابی ملت عزیز اسلامی یکی دیگر از شاخصهای ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که این موضوع باعث شده همواره مردم صحنه‌گردان اصلی انقلاب باشند.

قدیانی افزود: این شاخصها باعث شده جمهوری اسلامی ایران در ۳۷ سال گذشته پس از پیروزی انقلاب از کشوری منزوی در منطقه خارج شده و به یک بازیگر اصلی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه امروز ندای انقلاب اسلامی در اقصی‌نقاط جهان شنیده می‌شود تصریح کرد: این مهم به برکت داعیه رفتاری امام نشات گرفته که علمای اهل سیاست معتقدند که امام ضمن اینکه اتفاقات بزرگی را رقم زد، اصلی‌ترین فعالیتهای امام را به محور نظری و عملی تقسیم می‌کنند.

معاون علمی و پژوهشی بسیج مستضعفین ادامه داد: علمای اهل سیاست معتقدند که امام در حوزه نظری اصلی‌ترین مسئله در پیروزی انقلاب را اصل ولایت فقیه قرار داده بود و در حوزه عملیاتی معتقدند که تشکیل بسیج مستضعفین یکی از نقاط قوت پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی است.

قدیانی با تاکید بر اینکه بدنه مردمی برگرفته از متن جامعه عصای موسای ولایت است، تصریح کرد: امروز شاهد این هستیم که نظام سلطه علیرغم تمام اقدامات و توانهایی که برای از بین بردن و یا حتی محدود کردن جمهوری اسلامی ایران به کار برده اما جمهوری اسلامی ایران همواره رشد و نمو کرده و در دنیا نیز بیش از گذشته شناخته شده است.

وی همچنین جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و نظام بین‌الملل دارای دست برتر در تحولات دانست و به پیاده‌روی اربعین اشاره کرد و افزود: ایام اربعین به کنگره بزرگ مسلمانان برای اینکه نظام سلطه گرد هم بیایند و برای ظهور حضرت ولیعصر (ع) آماده شوند تبدیل شده است.

قدیانی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر توجه به علم و فناوری در کشور تاکید کرد: امروز به خاطر اینکه به سمت ساختن تمدن اسلامی گام برداریم نیازمند این هستیم که با علوم بومی فرهنگ اسلامی را در کشور ساری و جاری کنیم.

در ادامه همایش که با پخش آرشیو سخنان رهبری در خصوص نخبگان و جامعه علمی کشور همراه بود، حجت‌الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اگر بخواهیم با عبارت قرآنی به موضوع بسیج بپردازیم، در یک کلمه باید بگوییم بسیج یعنی پیشرو بودن.

وی افزود: خیلی‌ها در جامعه نقش ایفا می‌کنند اما کسانی که پیشگام هستند راه‌های جدیدی را باز می‌کنند و راه‌های میانبری را برای رسیدن به اهداف و آرمان‌ها ابداع می‌کنند و در خط مقدم هستند و برای باز کردن راه‌های جدید ایثار و گذشت دارند.

محمدیان ادامه داد: بسیج در کشور ما یک زمان که با خطر دشمن بیرونی مواجه بودیم و اصل نظام به خطر افتاده بود، کاری انجام داد کارستان. در دفاع مقدس نیروهای مسلح حضور داشتند و خوب هم درخشیدند، اما اگر بسیج به میدان نمی‌آمد، قطعاً تاریخ کشور ما تغییر می‌کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اگر امروز همه ما با سربلندی از ۸ سال دفاع مقدس سخن می‌گوییم به دلیل پیشگامی بسیج است، درست است که فرماندهان بزرگی در این دوران نقش داشتند،‌ اما فرمانده با نیروهایش نقش ایفا می‌کند و این نیروها یعنی بسیج.

محمدیان اظهار داشت:‌ بسیج بعد از جنگ پرونده‌های جدیدتری را گشود و بسیج علمی یکی از ضرورت‌های اصلی جامعه ماست که در بسیج بعد از جنگ به آن توجه ویژه‌ای شده است.

وی خاطرنشان کرد: ایستادگی‌ها، رشادت‌ها، شهادت‌طلبی‌ها و پیروزی‌هایی که ما در دوران دفاع مقدس داشتیم، همه به دلیل روحیه تعبد، ارتباط عمیق با خدا و انجام وظیفه الهی بود. راز موفقیت بسیج در دوران دفاع مقدس، روحیه عبودیت، عشق به خدا و انجام وظیفه بندگی بود. در کار علمی هم تا زمانی که این روحیه حاکم نشود، مطمئناً جهش علمی که به دنبال آن هستیم،‌ اتفاق نخواهد افتاد.

نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: هرجا که پیشرفت کرده‌ایم، یک انسان عاشق خدا در آن حضور داشته است. راز حرکت‌های پیشگامانه و پیشروانه در حفظ عبودیت،‌احساس معنوی و انجام وظیفه برای اعتلای نظام اسلامی است و ما باید مراقب بعد معنوی کارمان باشیم.

محمدیان گفت: بسیج همان‌گونه که در عرصه‌های مختلف پیشگام است، در عرصه معنویت،‌ارتباط با خدا و خدمت به مردم هم باید پیشگام باشد.

وی افزود: ما به تکنولوژی نیاز داریم و باید بتوانیم عقب‌ماندگی‌هایمان را جبران کنیم، اما هویت ما به علوم انسانی مرتبط است و تاریخ هر کشوری هویت آن کشور است و ما نمی‌توانیم به تاریخ‌مان بی‌توجه باشیم.

نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: امروز حتی تاریخ انقلاب اسلامی، ما نوشته‌های و مستندات بسیار کمی از آن وجود دارد، بسیج همان‌طوری که در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کند، نمی‌تواند به علوم انسانی نگاه نداشته باشد.

محمدیان خاطرنشان کرد: آنچه فرهنگ جامعه را هویت می‌بخشد و به جوانان یک جامعه هویت می‌دهد در علوم انسانی رقم می‌خورد و اگرچه ما در سیاست‌گذاری‌های مان در این رابطه کم‌کاری کرده‌ایم ولی اگر بسیج هم به موضوع علوم انسانی کم‌توجهی کند، ممکن است یکسری چالش‌های جدی را داشته باشیم. موضوع علوم انسانی برای کشور ما سرنوشت‌ساز است.

وی اضافه کرد: ما اگر لازم باشد می‌توانیم تکنولوژی را بخریم،‌ اما علوم انسانی را نمی‌توانیم وارد کنیم، زیرا واردات علوم انسانی برای ما چیزی جز ضرر ندارد، به همین دلیل از بسیج انتظار داریم به این بخش توجه ویژه‌ای داشته باشد.

در ادامه همایش بخش اول تقدیر از جهادگران علم و فناوری انجام شد، در این بخش در ابتدا از خانواده شهید تهرانی مقدم، پدر موشکی ایران تقدیر به عمل آمد، در ادامه از دکتر محمدرضا نیل فروشان نماینده سازمان بسیج مهندسین عمران و صنعت  ، محمدمهدی  تقدیری نماینده سازمان بسیج جامعه پزشکی، دکتر علی خاکی نماینده سازمان بسیج فرهنگیان، خانم آیناز افتخاری نماینده بسیج دانش آموزی، دکتر احمدرضا بردبار نماینده سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان البرز، دکتر امید رضا هاشمی نماینده برگزیده شرکت های دانش بینیان سازمان بسیج علمی، پژ<هشی و فناوری استان تهران، سرکار خانم دکتر سمانه سمایی به عنوان نماینده پژوهشکده مجازی برتر و آقای دکتر سیاوش بیات تقدیر به عمل آمد.

در ادامه همایش پس از تقدیر از تعدادی از جهادگران عرصه علم و فناوری سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین ضمن گرامی داشت هفته بسیج گفت: امروز ۲۸ سال از سالگرد صدور فرمان بسیج طلبه و دانشجو می گذرد در این فرمان دو وظیفه مهم برای دانشجویان و طلبه ها در نظر گرفته شده که عبارت است از پاسداری از اسلام و پاسداری از اصول نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی.

 وی افزود: قرآن تکلیف ما را در همه امور مشخص کرده و طبیعتا مسائل مربوط به روابط بین الملل و بین الملل مسلمان با کشورهای طاغوت در قرآن بیان شده و مناسبات خاصی دارد براساس قرآن ایستادگی در مقابل کفار امری انکار ناپذیر است.

 وی با اشاره به وظیفه دانشجویان و هر کسی که می خواهد در راه اسلام باشد گفت: هر کسی که می خواهد در راه اسلام باشد می بایست پرچم مبارزه با ظلم و استکبار را در دست نگاه دارد و کسی که کمترین نرمش را در مقابل این موضوع نشان داد به آن تودهنی بزنند اسلام بدون مبارزه با استکبار و نفی آن، اسلام نیست.

 سردار نقدی با اشاره به اصل پاسداری از نه شرقی نه غربی گف: پاسداری از اصول نه شرقی نه غربی یکی از ارکان استقلال کشور است امروزه دانشگاه ها باید با افرادی که با تئوری های بدون مایه به تئوری پردازی می پردازند مقابله کنند.

 وی با اشاره به شعار استقلال در اسلام و انقلاب اسلامی گفت: استقلال یعنی آزادی دسته جمعی یک ملت یعنی اینکه یک ملت بتواند برای خودش مستقلا تصمیم بگیرد نه اینکه منتظر بایستد و ببینند در فلان کشور چه کسی رئیس جمهور می شود این یعنی خفت و خاری و این یک گناه نابخشودنی است.

 سردار نقدی گفت: وقتی می خواهید به آرمانهایتان برسید باید زور داشته باشید وگرنه در غیر این صورت بر شما غلبه می کنند.

 وی با اشاره به جایگاه علم گفت: رکن اساسی در دسترسی به قدرت علم است برای امنیت و آزاد بودن و زیر بار زور نرفتن باید به بالاترین رتبه های علمی برسیم.

 رئیس سازمان بسیج با اشاره به جایگاه علوم انسانی گفت: کشور هر چه قدر که در صنایع، سلاح ها پیشرفت کند و یک اقتصاد قوی داشته باشد ولی نظریه های علوم انسانی او براساس آرمان هایش نباشد عملا نوکر دیگران است این کشور اگر نظریه و فکر برای علوم انسانی و روشن فکریش نداشته باشد در راستای اهداف دیگران قرار می گیرد.

 وی با اشاره به جهاد علمی گفت: جهاد در این زمینه ها کار جوانان است چون جوانان پرانرژی هستند و ذهن و فکرشان براساس تئوری های غربی بسته نشده و دارای تحرک ذهنی هستند.

 وی با اشاره به آمریکا گفت: نظریه های علوم انسانی در آمریکا بدون هیچ مزاحمتی در طول یک قرن ریخته شد ممکن است بگویید که ما هم در کشورمان مشکلات زیادی داریم من می گویم اولا این که ما تازه اول راهیم و ثانیا ما برخلاف آمریکا مزاحم داشته ایم هیچ کسی آمریکا را تحریم نکرد یا دانشمندان هسته ای آنان را ترور نکرد. آمریکا به منتهی خود رسیده در حالی که بدهکارترین و منفورترین کشور جهان است در حالی که ۷۰ میلیون زیر خط فقر مطلق هستند و ۷ میلیون کارتن خواب وجود دارد در حالی که ۷۰ درصد مردم آمریکا ازدواج رسمی نمی کنند و آن ۳۰درصدی که ازدواج می کنند ۷۰ درصدشان طلاق می گیرند این نتیجه تمدن آمریکا است.

 سردار نقدی گفت: به گفته خود رئیس جمهور آمریکا ۹۹ درصد ثروت آمریکا در دست یک درصد مردم آن است و این از تئوری های علوم انسانی آمریکا است در شرایطی که مزاحمی نداشتند و جیب هایشان پر از پول بود.

 وی با اشاره به پیام تاریخی امام به گورباچوف گفت: روزی که امام گفتند صدای شکستن استخوان های سوسیالیست را می شنوم وضعیت شوروی خیلی بهتر از وضعیت الان آمریکا بود هر کسی می خواهد امریکا را بشناسند باید مناظره های ریاست جمهوری امریکا را ببیند.

 وی در مورد چگونگی مقابله با امریکا گفت: هر کسی بخواهد با امریکا مبارزه کند باید انحصار علمی را بشکند در حال حاضر اقتصاد امریکا بر روی انحصارات علمیش می چرخد اگر می خواهید نفس آمریکا را بگیرید باید شرکت های دانش بنیان را تقویت کنید. در حال حاضر هزینه های تولید در امریکا زیاد است و به خاطر همین قسمت عمده بازارهای امریکا را اجناس چینی و سایر کشورها گرفته اند برای مثال با وجود اینکه امریکا سواحل گسترده ای دارد ولی شیلاتش را از بیرون وارد می کند چون برایش صرفه اقتصادی ندارد.

 وی با اشاره به کشاورزی حال حاضر ایران گفت: امروز کشاورزی ما علمی نیست بلکه سنتی است یعنی کشاورز ما از پدرش کشاورزی را یاد گرفته اگر روش های علمی که در اختیارمان است را بتوانیم در کشاورزیمان پیاده کنیم تولیدات ما ۲۰ برابر افزایش می یابد.

 سردار نقدی با اشاره به جهادی تصریح کرد: اگر روزی ۱۸ ساعت مطالعه کنیم یا ۲۰ ساعت در آزمایشگاه بمانیم این برای جهاد علمی زیاد نیست البته کار شما در این زمینه راحت تر است چون که خدا با شماست. اقتصاد که همین طور و با مذاکره درست نمی شود بلکه باید زحمت کشید و تلاش کرد.

در انتهای مراسم به بخش دوم تقدیر از جهادگران عرصه علم و فناوری با محوریت تقدیر از نخبگان علمی اختصاص داشت. در این بخش در ابتدا از خانواده شهدای علم و فناوری شهید پازوکی و شهید عبانژاد تقدیر به عمل آمد.

 در ادامه از سرکار خانم دکتر شهلا سهرابی نماینده سازمان علمی، پژوهشی و فناوری استان تهران،مهندس علی ابراهیمی به عنوان پژوهشگر برتر استان البرز، پدرام فروغی شاد نماینده پژوهشگر جوان استان البرز، فرامرز اختیاری نماینده جامعه پزشکی، دکتر علیرضا روستا مسئول کارگروه برتر خانه نخبگان استان تهران، محمد سالاری نسب نماینده پارک علم و فناوری، رضا عالی زاده پژوهشگر برتر در زمینه زیست فناوری و سرکار خانم دکتر سمیه علی بخشی نماینده مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات در زمینه نساجی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.


ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار