مسجد میربها الدین یكی از مساجد دوره قاجار زنجان است، در فهرست آثار ملي قرار گرفت.
کد خبر: ۸۷۸۲۰۳۹
|
۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدير كل ميراث فرهنگي زنجان خبر از ثبت مسجد ميربها الدين در فهرست آثار ملي داد و گفت: مسجد میربها الدین یكی از مساجد دوره قاجار زنجان است که به سبك و شیوه مساجد با شبستان ستوندار ساخته شده است و مسجد در ضلع جنوبی خیابان امام زنجان و در 130 متری غرب سبزه میدان و 140متری شمال بازار تاریخی شهر واقع است.

يحيي رحمتي افزود: اين مسجد یكی از چندین مسجد دوره قاجاریه زنجان است که با طرح و نقشه مساجد قاجاری شهر ساخته شده و به دلیل نقشه خاص بدون صحن آن و نیز به جهت شهرت مسجد در برگزاری مراسم ایام محرم یكی از مساجد مهم شهر زنجان محسوب میشود.

وي در خصوص وجه تسميه اين مسجد اظهار داشت: بانی مسجد شخصی به نام میربهاالدین از روحانیون پر نفوذ و خیر زنجان در دوره قاجار بوده و این مسجد به نام بانی آن میربها الدین نامگذاری شده است. میربها الدین علاوه بر مسجد مذکور، بانی چند بنای عام المنفعه دیگر از جمله پل معروف میر بها بر روی رودخانه زنجان چای نیز میباشد.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردششگري زنجان افزود: به دلیل آنكه در دهه‌های اخیر یكی از اعضاي هیئت امنای اصلی مسجد مرحوم حاج تقی شریعتی بوده، اين مسجد به مسجد آقا تقی نیز معروف است. ایشان بعنوان یكی از برگزارکنندگان اصلی مجالس تعزیه در ایام محرم در شهر زنجان شهرت داشتند.

وی تصریح کرد: از تاریخ ثبت، این اثر تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.

ارسال نظرات