خودروهای تولید آمریکا شماره‌گذاری می‌شوند؟

علی رغم فرمایشات مقام معظم رهبری در ممنوعیت وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا واردات خودروهای تولید شده در آمریکا با اختلاف نظرهایی همراه شده است.
کد خبر: ۸۷۸۲۰۳۷
|
۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  امسال موضوع واردات خودروهای امریکای با درج اسامی 24 مدل شورلت در لیست خودروهای مجاز به واردات سر و صدای زیادی را به پا کرد به نحوی که مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه سال جاری در دیدار با کارگران به قضیه‌ی وارد کردن خودروهای آمریکایی اشاره کردند و گفتند: "خود آمریکایی‌ها به علت مصرف زیاد و سنگین بودن این خودروها، رغبتی به خرید آنها ندارند؛ حالا در این شرایط ما بیاییم و از فلان کارخانه‌ی رو به ورشکستگی آمریکا، خودرو وارد کنیم!؟ این جای تعجب فراوان دارد."

ایشان افزودند: "مدیران و مسئولان محترم در مقابل فشارهای پنهانی که در این زمینه‌ها وارد می‌شود، بایستند و جداً نگذارند این قبیل مسائل انجام شود."

 البته رهبری پیش از این هم در مورد جلوگیری از ورود کالاهای لوکس امریکایی تأکیداتی را مطرح کرده بودند با این وجود مجوز واردات 24 مدل شورولت صادر شد اما در نهایت با توجه به دستور صریح مقام معظم رهبری این مجوز لغو شد و امکان واردات این خودروها به کشور به وجود نیامد. 

اما گویا هنوز داستان واردات خودروهای امریکایی به کشور تمام نشده و اختلاف نظر دستگاه‌ها به واردات خودروهای تولید شده در امریکا کشیده است. انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است منظور از خودروهای آمریکایی، خودروهایی با برندهای این کشور است و خودروهای تولیدی سایر خودروسازان دنیا که در آمریکا تولید می‌شوند، ذاتا آمریکایی به شمار نمی‌روند و ثبت‌سفارش آنها نیز بنا به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صنعت خودرو و واردات آن، ممنوع نیست.

از طرف دیگر پلیس راهور این خودروها را امریکایی دانسته و از شماره گذاری آنها جلوگیری می‌کند که همین موضوع انتقاداتی را از سوی انجمن واردکنندگان خودرو به وجود آورده است هر چند هم سویی وزارت صنعت با واردکنندگان در لزوم شماره گذاری این خودروها  توسط این وزارتخانه تکذیب شده است اما واردکنندگان از تلاش خود برای شماره گذاری این خودروها که حدود هزار دستگاه است صحبت می‌کنند و حتی تعدادی از آنها به دادگاههای ذی‌صلاح در خصوص این رفتار پلیس راهور شکایت کرده‌اند.

فرشاد مرشدسلوک، نایب‌رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو درباره واردات خودروهای تولیدشده در آمریکا می‌گوید: با توجه به این‌که بسیاری از شرکت‌های خودروساز در سراسر جهان شعب مختلفی دارند، روند فروش و ارسال محصولات یک برند از کشورهای ثالث کاملاً طبیعی است.

به اعتقاد وی براساس قوانین وجود مبدأ تولید یک کالا برای ثبت سفارش موردنیاز است و از آنجایی که کارخانه‌های مادر این مورد اخیر هیچ‌کدام آمریکایی نبوده‌اند احتمالاً در سیستم هیچ اشکالی برای ثبت سفارش وجود نداشته و براحتی روال اداری و قانونی انجام شده است. اما با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در این زمینه لازم بود درباره قوانین تصمیم‌گیری جدیدی صورت می‌گرفت تا چنین مشکلی را تجربه نکنیم.

 در حال حاضر هنوز وزارت صنعت نظر نهایی خود را در مورد تکلیف این خودروها اعلام نکرده و فقط به تکذیب نامه شکایت خود به پلیس راهور برای از سرگیری شماره گذاری خودروهای غیر آمریکایی که در آمریکا تولید می‌شوند، اکتفا کرده است.

حال باید منتظر ماند و  دید با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در ممنوعیت وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا آیا این خودروها مجوز شماره گذاری خواهند یافت یا نه.

ارسال نظرات
آخرین اخبار