در حالی که اقتصاد ایران به دور از مسائل سیاسی و اقتصادی خاصی به سر می برد، ارزش دلار به بیش از 3700 تومان داد و ستد می شود و حال جای سوال دارد که چرا قیمت دلار به 3720 تومان به فروش می رسد.
کد خبر: ۸۷۸۲۰۳۰
|
۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج،  از روز گذشته بعد از حدود یک سال نرخ دلار برای بار دیگر به کانال ارزشی 3700 تومانی وارد شد.

این تغییر کانال دلار در زمانی رخ داده است که حدود دو هفته از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می گذرد و در میانه هفته آینده جلسه ای در رابطه با میزان تولید نفت اوپک برگزار می شود.

با این تفاسیر می توان گفت قیمت دلار در بازار آزاد متاثر از بار روانی سیاست و اقتصاد تغییر کانال ارزشی نداشته است و این تغییرات متاثر از مؤلفه های اقتصادی بوده است.

این تغییر ارزش دلار تا حدودی پیش بینی ها را به سمت تک نرخی شدن ارز در آینده نزدیک سوق می دهد زیرا بعد از اجرای برجام رئیس کل بانک مرکزی بارها از تک نرخی شدن ارز در دولت یازدهم یاد کرده بود و آخرین زمان دستیابی به این مهم در اقتصاد ایران را پایان سال اعلام کرده است.
 
در این رابطه امیر خسروشاهی کارشناس مسائل اقتصادی به میزان، گفت: به طور حتم در هفته آینده اوپک در رابطه با فریز و کاهش تولید نفت به جمع بندی خواهد رسید که این موضوع افزایش چند دلاری قیمت نفت در بازارهای جهانی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در کوتاه مدت در بازار داخلی ایران تاثیری ندارد و باید در انتظار نظرات و اقدامات ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا نسبت به برجام و ایران بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: افزایش قیمت دلار در چند روز اخیر تنها مبتنی بر بازار داخلی بوده است و این افزایش قیمت در حالی رخ داده که دولت از ابتدای فعالیت خود به تک نرخی شدن ارز تاکید ویژه ای داشته است.

وی تصریح کرد: برای آنکه اقتصاد ایران به ارز تک نرخی دست پیدا کند باید رفته رفته به سمت قیمت معقول و واقعی حرکت کند و افزایش قیمت فعلی بر پایه حرکت آرام و به دور از جو روانی است که این موضوع با روند افزایشی یکباره قیمت دلار در سال های گذشته متفاوت است.

خسروشاهی خاطر نشان کرد: قیمت ارز آزاد باید در زمان اعلام تک نرخی 100 تا 200 تومان بیشتر از قیمت مدنظر تک نرخی شدن باشد تا اقتصاد و جامعه قیمت اعلامی برای تک نرخی را بپذیرد.

وی با بیان اینکه بار روانی تاثیر بسزایی بر اجرایی شدن ارز تک نرخی دارد، گفت: خواست دولت افزایش آرام و آهسته نرخ دلار است تا در زمان تک نرخی شدن ارز کمترین آسیب به اقتصاد کشور وارد شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که چه زمانی ارز تک نرخی خواهد شد، گفت: پیش بینی می شود با توجه به رویه دولت نرخ ارز در پایان سال یا قبل از انتخابات ریاست جمهوری تک نرخی شود زیرا دولت نیاز به یک اقدام اساسی در اقتصاد دارد که به نظر می رسد تک نرخی شدن اقدام قابل قبولی برای اقتصاد دولت یازدهم باشد.
ارسال نظرات