مسوول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان تهران در گفتگو با «بسیج»:
علی رعیت خاکی گفت: بسیج می‌تواند موجب تحقق اقتصاد مقاومتی در فرصتی کوتاه باشد متاسفانه دیدگاه برخی از مسوولان نسبت به بسیج رویکردی حسادت گونه است از اینرو همکاری لازم را با بسیجیان انجام نمی‌دهند .
کد خبر: ۸۷۸۲۰۲۳
|
۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۴

علی رعیت خاکی مسوول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: سازمان بسیج مهندسین  استان تهران از اوایل سال 94 با شتاب خوبی کار خودش را شروع کرد اولین اقدامی که انجام دادیم افزایش جذب نیروی انسانی بوده است چنانچه تاکنون 25 درصد از فارغ التحصیلان استان جذب سازمان بسیج مهندسین کشاورزی شده اند که در دو قالب اعضای عادی و فعال در مجموعه همکاری دارند.

وی در ادامه بیان داشت: پس از شناسایی و جذب نیروی انسانی تفاهم نامه‌ای مابین دو دستگاه اجرایی جهادکشاورزی و سپاه منعقد شد. این تفاهم نامه به منظور بررسی مسائل و مشکلات و چالش های موجود در بخش کشاورزی که در استان تهران وجود دارد منعقد شد که قرار است با نگاهی علمی با روحیه بسیجی آنها را رفع کنیم. در حال حاضر این تفاهم نامه در 15 شهرستان در حال اجرا بوده که بسیاری از مشکلات در آن بررسی و راهکارهای چگونگی رفع چالش پیش بینی شده است.

رعیت خاکی تصریح کرد: از جمله اقدامات موثر بسیج در بخش کشاورزی می‌توان به بسیج همگام با کشاورز اشاره داشت.  بر اساس ابلاغیه، طرح مزبور به عنوان طرح ملی "بسیج همگام با کشاورز" به صورت آزمایشی در 4 شهرستان کشور در حال اجرایی شدن است. در این راستا بسیج مهندسین کشاورزی تهران، پیشوا را در تهران، آمل از استان مازندران، شهرستان گرمی از اردبیل، شوش در خوزستان را به عنوان تکمیل این طرح در نظر گرفته است.

مسوول سازمان بسیج مهندسین استان تهران خاطر نشان کرد: از ابتدای سال زراعی 94 تا انتهای شهریور ماه سال جاری توانستیم مباحث کشاورزی شهرستان اعم از مدیریت مراحل کاشت، داشت و برداشت را تکمیل کنیم. از اینرو با ایجاد شبکه های کشاورزی که در هر پایگاه بسیج روستایی مستقر شده است توانستیم به شناسایی آفات و بیماری‌های احتمالی بپردازیم . در این طرح از فارغ التحصیلان کشاورزی به عنوان مربیان استفاده شده است. چنانچه به فضل الهی به شکل محسوس و قابل توجهی شاهد افزایش عملکرد بوده و به میزان تناژ محصول خوبیدست پیدا کردیم. در این راستا در محصولات زراعی از قبیل گندم و جو حدود 80 -70 درصد و ذرت 50-60 درصد و محصولات گلخانه ای 40-70 درصد افزایش عملکرد داشته ایم.

وی در ادامه بیان داشت: در هر شهرستان 1 کانون بسیج مهندسین کشاورزی راه اندازی شده است . در این طرح هر کانون که از 3 پایگاه تشکیل شده است کد شناسه مربوطه را دریافت می کنند. البته کانون هایی که فعالیت کمتری دارند 1-2 پایگاه را پوشش می دهند. در این بین کانون های فعال‌تر تاکنون در شهرستان‌های پیشوا، پاکدشت، ملارد و شهریار قرار دارند. 

رعیت خاکی گفت: حدود 15 کانون ثبتی و  2 کانون دیگر به مناسبت هفته بسیج در شهرستان ملارد راه اندازی می‌شود که در مجموع دارای 17 کانون و 45 پایگاه بسیج مهندسین کشاورزی هستیم. در این راستا این کانون ها دارای 1100 نفر اعضای بسیجی با مدارک کارشناسی و بالاتر با رشته های مختلف کشاورزی است که این تعداد اعضایی هستند که در سامانه ثبت شده و مدارک کاملی را ارائه کرده اند . ما مفتخریم که 300 نفر از کشاورز ان نمونه را به عنوان اعضای بسیجی داشته و حدود 35 درصد  اعضای سازمان بسیج مهندسین را خواهران تشکیل داده‌اند.

مسوول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی تهران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار "بسیج" مبنی بر نقش بسیج در تحقق اقتصاد مقاومتی ابراز کرد: بسیج می‌تواند موجب تحقق اقتصاد مقاومتی در فرصتی کوتاه و با استفاده از امکانات موجود در کشور باشد. متاسفانه دیدگاه برخی از مسوولان نسبت به بسیج رویکردی حسادت گونه است از اینرو همکاری لازم را با بسیجیان انجام نمی‌دهند .

رعیت خاکی خاطر نشان کرد: در عرصه تحقق اقتصاد مقاومتی هم موفق شدیم 85 قطعه  زمین که توسط  85 کشاورز اداره می شد را پس از احراز تاییدیه های لازم از جهاد کشاورزی شهرستان پیشوا تجمیع و یکپارچه کنیم.  از اینرو با مدیریت جهادی، عملکرد در واحد کشت افزایش یافته و هزینه های جاری اعم از هزینه استهلاک ماشین آلات کشاورزی و تامین سایر نهاده‌های کشاورزی کود، سم، بذر کاهش چشمگیری داشته باشد. در همین  راستا باید با پیگیری اقتصاد مقاومتی، کاهش هزینه در مقابل افزایش درآمد را دنبال کنیم.

وی در خاتمه افزود: تمام سازمان ها و نهادهای دولتی باید به گسترش تفکر اقتصاد مقاومتی پرداخته و از توان و ظرفیت بسیج استفاده حداکثری ببرند. در این راستا تشکیل گروه‌های جهادی یکی دیگر از مصادیق عملی اقتصاد مقاومتی است که در سازمان بسیج مهندسین کشاورزی تهران 7 گروه جهادی فعال وجود دارد .

ارسال نظرات