مسئول سازمان بسیج سازندگی گفت: ۵۶۰۰ گروه جهادی فقط در سه ماهه تابستان امسال با عزیمت به بیش از ۱۸ هزار منطقه کشور، بیش از ۶۰۰ پروژه عمرانی برای محرومین ساخته اند.
کد خبر: ۸۷۸۱۸۴۱
|
۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ سردار نعمان غلامی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در مورد برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی در هفته بسیج گفت: ما در زمینه محرومیت‌زدایی با بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی همکاری می‌کنیم. در راستای پروژه‌های مربوط به مناطق محروم؛ ۱۳۸۶ طرح محرومیت‌زدایی و عمرانی؛ شامل احداث و مرمت مساجد، مدارس و خانه‌های محرومین، آبرسانی روستایی و در یک کلام پرداختن به مجموع مشکلات موجود در روستاها داشته‌ایم.

وی درباره همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی گفت: ما در هدف‌گزاری امسال؛ 38 هزار طرح اقتصاد مقاومتی داریم که 10 هزار آن در هفته بسیج افتتاح می‌شود. بیشتر این پروژه‌ها در زمینه‌هایی چون امنیت غذایی، پرورش آبزیان، پروش قارچ و علوفه، مرغ و ماکیان و بخشی از آن‌هم مربوط به صنایع تبدیلی است.

سردار غلامی در مورد صنایع تبدیلی گفت: ما در سال ۹۵ یکی از نقاط تمرکزمان، بر روی صنایع تبدیلی است و دلیل این امر هم حجم بالای ضایعات محصولات کشاورزی و باغی در کشور است. با توجه به اینکه در این زمینه اقدامات خاصی صورت نگرفته بود؛ کشاورز یا باغبان ما از دورریز شدن حجم قابل توجهی از محصولش و شامل خسارات زیادی می‌شد. به همین جهت ما مطالعات را بر روی این موضوع متمرکز کرده‌ایم و بنا بر این گذاشته‌ایم که در هر شهرستان یک قطب صنایع تبدیلی را به الگو تبدیل کنیم.

مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور با ارائه مصادیقی از کاربرد صنایع تبدیلی؛ گفت: در سال گذشته 7000 هزار واحد مربوط به صنایع تبدیلی ایجاد کردیم و امسال هم هدف گزاریمان در این بخش 12 هزار واحد است که بخشی از اینها واحدهای کوچک تبدیلی است. مثلا در سمیرم که یکی از قطب های تولید سیب است و در سال تقریبا 50 هزار تن از مجموع 350 هزار تن تولید سیب این شهرستان به ضایعات تبدیل می‌ِشود؛ ما فرآورده‌هایی مثل سرکه، مربا و لواشک را از این میزان دورریز تولید می‌کنیم و این از طریق صنایع تبدیلی امکان‌پذیر است.

وی در ادامه گفت: در برخی مناطق مثل ساوه یا بعضی مناطق که انار به مقدار زیادی تولید می شود استفاده از ضایعات انار برای تولید رب انار، لواشک انار و یا برای تولید رنگ یا روغن از پوست انار؛ واحدهای کوچکی را تولید کردیم که این کارها را بکنند.

سردار غلامی با اشاره به شهرستان سامان در استان چهارمحال بختیاری گفت: سامان در سال 50 هزار تن هلو تولید می‌کند که حدودا 30 درصد آن به ضایعات تبدیل می‌شود و طبیعتا اگر برای این میزان ضایعات فکری نشود؛ آسیب‌هایی هم به زندگی کشاورز و هم به بازار ما وارد می‌شود. با مطالعات تخصصی؛ ما به این نتیجه رسیدیم که با این حجم ضایعات هلو در سامان می‌توان لواشک هلو و سرکه درست کرد که صنایع تبدیلی عهده‌دار این کار است.

وی افزود: ما درصدد معرفی این الگو در عرصه اقتصاد مقاومتی و اجرا مجدد آنها توسط مردم هر منطقه هستیم.

مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور درمورد طرح ملی واکسیناسیون ۱۴ میلیون قطعه مرغ بومی گفت: این موضوع؛ اولین کار مشترکمان با دولت است که در 50 درصد روستاهای 12 استان کشور که سازمان دامپزشکی می‌خواهد علیه بیماری‌های طیور انجام دهد؛ ما با آنها هماهنگ شدیم و همکاری می‌کنیم. در این طرح ان‌شاالله ظرف مدت سه روز و با حضور 11 هزار نفر از بچه‌های بسیجی؛ این کار انجام می‌شود. امید داریم که این کار به یک الگوی جدیدی تبدیل شود و شاهد ارتقا آن به کل کشور باشیم.

غلامی با اشاره به اردوهای جهادی گفت: در اردو‌های جهادی گفت: با توجه به این گروه‌های جهادی یک مجموعه خودجوش هستند؛ درحال‌حاضر تعداد آنها به بیش از 6600 گروه رسیده و تعداد 5600 تا از این گروه‌ها فقط در سه ماهه تابستان امسال به بیش از 18 هزار منطقه کشور رفته‌اند و بیش از 600 پروژه عمرانی برای محرومین ساخته‌اند. در سه ماهه تابستان امسال بیش از 140 هزار نفر در غالب این گروه‌ها؛ به مناطق محروم رفته‌اند.

وی در ادامه گفت: گروه‌های جهادی هم در شناسایی مشکلات و هم در حل آنها کمک زیادی به کشور و ما می‌کنند. در حال حاضر؛ این اردوها به الگوهایی در خارج از کشور و بعضا کشورهای جنگ‌زده و محروم تبدیل شده است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور در جواب به ارائه آمار در مورد میزان خروجی این سازمان در کشور گفت: ما در سه سال گذشته که به موضوع اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کردیم؛ بیش از 97 هزار واحد کوچک اقتصاد مقاومتی در سراسر کشور ایجاد کرده‌ایم که از این طریق بیش از 230 هزار شغل در کشور ایجاد شده است.

سردار غلامی در مورد موانعی که در حال حاضر در زمینه اقتصاد مقاومتی و اجرای طرح‌های سازمان بسیج سازندگی وجود دارد گفت: ضوابط و قوانین کشور، کمک کننده در جهت اشتغال آفرینی نیست و کسی هم حاضر نیست این موانع را از مسیر راه بردارد. برای مثال ما در زمینه پرورش بلدرچین توسعه زیادی پیدا کرده‌ایم؛ ولی در ضوابط و قوانین کشور آمده است که باید بیش از ۳۲ هزار بلدرچین داشته باشید؛ تا بتوانید مجوز ورود به این حوزه را بگیرید. خب قاعدتا این ضابطه اجازه فعالیت و اشتغال به همه (و به ویژه به روستاییان) را نمی‌دهد و در نتیجه اجازه کشتار و فروش این گوشت را به افرادی که ۳۲ هزار بلدرچین نداشته باشند؛ را نمی‌دهد.

وی در مورد یکی دیگر از مشکلات موجود در این زمینه با اشاره به نرخ سود بانکی گفت: نرخ بالای سود و تحصیلات بانکی یکی دریگر از مشکلات در حوزه اقتصاد مقاومتی است. اگر در حال حاضر به صنایع راکد و خیلی از عرصه‌های تولیدی کشور نگاهی بیندازید؛ می‌بینید که بالای ۹۹ درصد مشکلات این صنایع مربوط به همین بحث و عدم توانایی در بازپرداخت این وام‌ها و تحصیلات است.

وی در پایان افزود: متاسفانه در حال حاضر در کشور جهت‌گیری در فرهنگ کار بیشتر به سمت‌وسوی استخدام است. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این را بیان می‌کند که کسب درآمد و کار؛ صرفا وابسته به استخدام در مراکز دولتی نیست و تولید به عنوان یک عرصه مقدس راه خوبی برای کسب درآمد و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی است.


ارسال نظرات