کتاب "خانواده در بحران کشاکش الگوهای سنت و نوگرایی" نوشته دکتر محمد سمیعی، استاد دانشگاه تهران می باشد. این کتاب در 6 فصل نگاشته شده و توسط انتشارات اطلاعات در سال 1394، منتشر شده است.
کد خبر: ۸۷۸۱۳۹۸
|
۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳

به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج

کتاب "خانواده در بحران کشاکش الگوهای سنت و نوگرایی" نوشته دکتر محمد سمیعی، استاد دانشگاه تهران می باشد. این کتاب در 6 فصل نگاشته شده و توسط انتشارات اطلاعات در سال 1394، منتشر شده است.
این کتاب اگرچه گفتمان علمی مقبول را به کار گرفته، ولی نهایت تلاش خود را بکار بسته تا برای همگان خواندنی باشد و مخاطبان خود را محدود به دانشمندان و فرهیختگان نکند. واژگان تخصصی که فهم آن برای عموم دشوار است، یا ساده سازی شده و یا با توضیحات لازم آورده شده است. در نتیجه، به رغم اینکه متخصصان و پژوهشگران، مباحث این کتاب را مفید و قابل استفاده خواهند یافت، اما همه خوانندگانی که به این موضوع علاقه مند و از اطلاعات عمومی کافی برخوردار باشند، می توانند این کتاب را مطالعه کنند.
پس از مقدمه در فصل دوم تحت عنوان "روند گسست خانواده در غرب" به تبیین وضعیت خانواده در غرب امروز و به ویژه در آمریکا پرداخته شده است. در این فصل بحرانهایی مانند طلاق، ولادت تقریبا نیمی از نوزادان بیرون از کانون خانواده، پدیده نوظهور همخانگی، خانواده های تک سرپرست و بحران همجنسگرایی پرداخته شده است و به بررسی سرعت افول شاخصهای مربوط به سلامت خانواده نیز می پردازد.
سپس در فصلهای سوم، چهارم و پنجم تحت عناوین "تاثیر سرمایه داری بر خانواده"، "تاثیر فمینیسم بر خانواده" و "تاثیر فردگرایی بر خانواده" با نگاهی تحلیلی و تاریخی به یافتن ریشه ها و علل بوجود آمدن بحرانهایی می پردازیم که خانواده غربی دچار آنها شده است. نقش مکتب سرمایه داری در فروپاشی خانواده را در فصل چهارم بررسی کرده و نشان می دهد که سرمایه داری از جهات مختلف موجب سست شدن پیوندهای خانوادگی شده است. در این فصل به یکی دیگر از دشمنان نهاد خانواده، یعنی فمینیسم افراطی نیز می پردازد. در این فصول نقش دین را در پاسداری از خانواده مورد مطالعه قرار می دهد و در نهایت به این سوال پاسخ می دهد که چرا نظام لیبرال دموکراسی نتوانسته از نهاد خانواده در برابر عوامل مخربی که در درجه اول خانواده و در درجه دوم کل جامعه را مورد تهدید قرار می دهد، حمایت کند.
در فصل ششم تحت عنوان "نگاهی به خانواده در ایران امروز" به کشور خودمان باز میگردد و میبیند که نهاد خانواده در دهه گذشته شاهد چه تغییراتی بوده است. سپس به ریشه یابی این تغییرات پرداخته و نشان می دهد که مسیری که ما ناخواسته در آن قرار گرفته ایم چگونه به صورت خزنده پیش روی ما قرار داده شده و ما را به چه سمت و سویی رهنمون خواهد ساخت.
در فصل پایانی کتاب که فصل نتیجه گیری است نیز توصیه می شود که نباید متصدی اصلی حمایت از خانواده دولت باشد و این مهم باید به خود خانوادهخ ها و نهادهای غیر دولتی سپرده شود.

منبع:پژوهشکده مطالعات جهان

 


ارسال نظرات