چرا ایران برای آمریکا و رژیم صهیونیستی خطرناک تر از داعش است؟

کد خبر: ۸۷۸۱۳۹۷
|
۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج تحلیلگر ارشد صهیونیست معتقد است جمهوری اسلامی ایران بعد از انعقاد توافق هسته ای به مراتب پر قدرت تر و خطرناک تر از گذشته شده است و سیاست های منطقه ای خود را همچون گذشته ادامه می دهد.
"موشه یعلون" در روزنامه "لس آنجلس تایمز" نوشت:
رهبران سیاسی جناح های رقیب در ایالات متحده، استدلال می کنند که از بین بردن دولت اسلامی{داعش} اولویت اول آمریکا در خاورمیانه است اما در واقع، این موضوع به اندازه یک چالش که توسط تهران طرح شده باشد، مهم نیست.
توافق هسته ای که یک سال پیش به دست آمد، خطر بمب هسته ای ایران را از بین برد اما به تعویق افتادن یک تهدید چند وجهی از یک نظام بشارت دهنده که از پشتیبانی 80 میلیون نفر ایرانی قوی برخوردار است، برای منافع غرب بسیار خطرناک تر از اراذل و اوباش و قاتلان سنی در شهر رقه سوریه و موصل عراق است.
در مذاکرات منجر به توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 که شامل ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان بود، چندین مزیت برای گروه 1+5 ثبت شده است. این مزیت ها عبارتند از: به تاخیر انداختن پروژه هسته ای نظامی ایران برای 10 تا 15 سال، خنثی کردن تنش های سیاسی گروه1+5  با ایران، باز کردن بازارهای جدید و به دست آوردن همکاری ایران در مبارزه با داعش. تنها یکی از این دستاوردها تاخیر در برنامه هسته ای همراه با هزینه ایران است.
از دیدگاه تهران، جمهوری اسلامی ایران، بسیار بیشتر از آنچه که از دست داد، به دست آورده است. در ازای به تعویق افتادن پروژه هسته ای نظامی خود، لغو بسیاری از تحریم های اقتصادی و پایان دادن به انزوای سیاسی و سست شدن محدودیت ها در برنامه موشکی بالستیک خود را به دست آورده است. تهران از ترس اغراق آمیز 1+5 به بهانه عقب نشینی ایرانی ها در هر مرحله از مذاکرات استفاده نموده و دستاوردهای زیادی را به دست آورد. این امر به دلیل عرض جغرافیایی گسترده  برای پیشبرد نفوذ ایران در منطقه می شود که بهانه این افزایش نفوذ ایران، نگرانی از رهبری گزینه نظامی توسط ایالات متحده آمریکا است.
شواهد در مورد رفتار سرکش ایران بسیار چشمگیر است. ایران حامی نخست رژیم نسل کشی در سوریه، ارائه دهنده بودجه و سلاح به بشار اسد، سلاح و پشتیبان شبه نظامیان شیعه است. این امر شامل تامین سلاح و ارائه پول و آموزش به حزب الله به عنوان ابزاری برای تضعیف نقش دولت مشروع لبنان است. در یمن، اقدامات و تهاجمات نظامی طرفداران ایران با ارسال سلاح توسط ایران به شورشیان حوثی یمن صورت می پذیرد. ایران در شبه جزیره عربستان، با استفاده از نیروهای خود در حال تضعیف عربستان و بحرین است. در همسایگی اسرائیل، ایران در حال حمایت مالی، ارائه دانش تولید موشک، هواپیمای بدون سرنشین و سلاح های دیگر به حزب الله است.
هیچ یک از این موارد با توافق هسته ای کاهش پیدا نکرده است. برعکس، وضعیت تهاجمی تر ایران در تمام جبهه ها رشد کرده است. در یک توافق که قرار بود  برای به دست آوردن یک راه حل مسالمت آمیز برای محدودیت برنامه هسته ای ایران توافق شود، مذاکره کنندگان ایرانی درخشان بودند. در 14 سال آینده، هنگامی که محدودیت های مهم برداشته شود، جهان ممکن است برای همیشه در یک موقعیت بدتر از قبل، برای جلوگیری از پروژه هسته ای ایران قرار بگیرد.
در تاریخ و سیاست بین الملل، 14 سال به سرعت یک گردش چشم می گذرد و بسیاری از عوامل وجود دارند-همانند رویدادهای جهانی- که امکان منحرف کردن توجهات بین المللی از نقض تعهدات ایران را فراهم می-کنند و می توانند این چارچوب زمانی 14 ساله را به طرز قابل توجهی کوچک نمایند. کشورهای مربوطه باید با هم کار کنند و برای جلوگیری از بهره برداری ایران از توافق هسته ای، دوباره اقدام به ترسیم نقشه سیاسی خاورمیانه به نفع خود کنند. چنین اقداماتی شامل حصول اطمینان از بازرسی دقیق از تاسیسات هسته ای ایران؛ نه فقط توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، بلکه شامل کشورهای  بزرگ است. علاوه بر این، کشورهای نگران باید از اعمال فشار به ایران برای محدود نمودن توسعه برنامه موشک های بالستیک خود و تروریسم حمایت کنند. آنها همچنین باید برای به اجرا درآوردن قطعنامه های شورای امنیت در مورد منع گسترش تسلیحات هسته ای ایران، در سراسر منطقه کار کنند. هیچ یک از این مراحل نقض شرایط قرارداد هسته ای محسوب نمی شود.
برای اصلاح تصوری که ایران را به جای آنکه "منبع اصلی گسترش بی ثباتی و رادیکالیسم در منطقه" به شمار آورد به عنوان "بخشی از راه حل مشکلات خاورمیانه" به حساب می آورد خیلی دیر است. البته دولت اسلامی ایران با تروریسم مبارزه می کند و این واقعیت که یک دولت رادیکال شیعه به جای یک دولت رادیکال سنی  در سراسر جهان با ترورریسم مبارزه می کند، جای تعجبی ندارد.
در حال حاضر مبارزه میان اسرائیل و فلسطین همچنان ادامه دارد، اما هرگونه اشاره ای به درگیری میان اسرائیل و کشورهای عرب سنی، کاملا منسوخ شده است. امروز اعراب و اسرائیل در یک قایق قرار دارند، در حالی که تهدید ایران در همه اطراف ما وجود دارد.
یک اولویت باید توسط اوباما و یا جانشین او اتخاذ شود و آن اینکه یک کمپین برای وارد کردن فشار به ایران به منظور پایان دادن به سیاست های بی ثبات کننده خود تشکیل شود.
منبع:پژوهشکده مطالعات جهان
ارسال نظرات