ارزش صادرات کشور در سال گذشته 42 میلیارد دلار بوده است.
کد خبر: ۸۷۸۱۳۸۵
|
۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
معاون سازمان توسعه تجارت ایران در همایش روز ملی صادرات در یاسوج با اشاره به رشد صادرات کشور در دو دهه گذشته گفت: در سال 1374 ارزش صادرات کشور ۳ میلیون دلار بود که این آمار به ۴۲ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده و امسال این رقم نیز افزایش خواهد یافت.
آقای مودودی گفت:در دو دهه اخیر صادرات رشد جهشی و غیر مناظره ای داشته و‌به میزانی که در زمینه صادرات رشد داشته ایم در خصوص زیرساخت های دولتی و خصوصی توسعه چندانی حاصل نشده است.
وی با اشاره به رشد چشم گیر صادرات محصولات به خارج از کشور افزود: ۱۲ سال شرایط تحریم مشکلات فراوانی برای فعالان اقتصادی ما ایجاد کرد همچنین تحریم ها موجب شد نتوانیم با فضای جدید دنیا رابطه برقرار کنیم و به دلیل سابقه طولانی ایران در تجارت جهانی شعار امسال را «تجارت کهن و بازار مدرن گذاشتیم».
مودودی با اشاره به وجود بازارهای مدرن جهانی، کشور روسیه را یکی از نمادهای اصلی این بازارها دانست و گفت: سهم ایران از بازارهای مدرن ناچیز است.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به صادرات کشور در افق ۱۴۰۴ گفت: میزان صادرات غیر نفتی کشور در افق ۲۰ ساله و تا سال ۱۴۰۴به ارزش ۱۸۰ میلیارد دلار برآورد شده است که باید برنامه ریزی لازم برای تحقق این هدف صورت گیرد.
وی افزود: باید برای ۱۰ سال آینده سبد صادرات را بررسی کنیم ضمن اینکه بخش عمده ای از صادرات جهانی را خدمات نرم افزاری و محصولاتی که تولید کارخانه ای ندارند تشکیل می دهند.
وی با اشاره به شرایط صادرات محصولات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: آمار صادرات 2میلیون و 500 هزار دلار برای این استان که دارای پتانسیل ها و ظرفیت های بالایی است بسیار ناچیز است اما این به معنای محرومیت این استان نیست.
مودودی با اشاره به اینکه از ظرفیت استان به خوبی استفاده شود افزود: در این استان باید در بخش نرم افزار فعالیت بیشتری انجام شود همچنین از طریق ایجاد شرکت های بزرگ صادراتی می توان رهبری بازار را به دست گرفت.
معاون توسعه تجارت ایران با بیان اینکه استفاده از مرزهای جنوبی و غربی ظرفیت مناسبی برای توسعه تجارت این استان به صورت تخصصی است گفت: نگاه اصیل به حوزه نرم افزاری باید بازنگری شود و اگر با این نگاه فعالیت های خود را سوق دهید سهم خوبی در بازارهای کشور های اطراف خواهید داشت.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این همایش به توانمند های کهگیلویه و بویراحمد در زمینه صادرات محصولات مختلف اشاره کرد و گفت: میزان صادرات استان در هفت ماهه سال جاری دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار است.
داریوش دیودیده افزود: صادرات محصولات استان به خارج از کشور عمدتاً گیاهان دارویی،مواد آرایشی و بهداشتی است که ارزش افزوده بالایی در صادرات استان و کشور ایفا می کنند.
وی به برنامه های استان برای افزایش صادرات محصوبات اشاره کرد و گفت: توجه به بحث گیاهان دارویی بعد از کشت و برداشت این محصولات و بحث های صنعتی است و به همین منظور سند توسعه صادرات تدوین و آماده شده است.
دیودیده بیان کرد: در سند توسعه صادرات پیش بینی افزایش صادرات محصولات استانی در برنامه ششم توسعه انجام شده که رشد صادرات محصولات در برنامه ششم موجب رشد و توسعه استان می شود.
وی با اشاره به بهبود وضعیت صادرات استان اضافه کرد :با نامه نگاری وزیر صنایع و معادن زمینی برای ایجاد سایت نمایشگاه دایمی استان اختصاص داده شده است.
ارسال نظرات