کد خبر: ۸۷۸۱۲۸۹
|
۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
زنگ بیدار باش برای دستگاه قضا در کهگیلویه وبویراحمد
سالها از سهل انگاری برخی از مدیران و دست درازی چند کارخانه دار گردن کلفت به رودخانه بشار در کهگیلویه و بویراحمد می گذرد و همچنان این کارخانه داران هستند که بر پیکر نحیف بشار برای چندر قاض پول تازیانه می زنند.
کارخانه داران تولید شن وماسه بستر رودخانه بشار نشان دادند قدرت در ثروت می باشد ومدیران نمی توانند در مقابل آنها قد علم کنند.
 زنگ بیدار باش برای دستگاه قضا در کهگیلویه وبویراحمدزنگ بیدار باش برای دستگاه قضا در کهگیلویه وبویراحمد
 
سال ۱۳۹۱ بود که اولین شهرک صنعتی تولید شن و ماسه در کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی شد تا بشار به ICU منتقل شده و با انتقال کارگاه های تولید شن و ماسه به دلی بجک جان تازه ای در کالبد این رودخانه که همسایه بیش از ۳۰۰ روستا و ابادی می باشد دمیده شود.
 
رودخانه زلال و خروشان بشار که روزگاری نان اور مردم آبادیها بود این روزها با کمک چند کارخانه دار و همت برخی از مدیران استان به غول بی شاخ و دمی تبدیل شده است  تا روزی مردم را به قیمت ثروت اندوزی صاحبان بشار یعنی همان کارخانه داران تولید شن و ماسه قطع کند.
کشاورزان ،باغ داران و مزرعه داران پرورش ماهی حاشیه رودخانه بشار در چند سال اخیر با تعرض کارخانه های شن و ماسه و تولید پساب های مضر تنها سرمایه سوزی می کنند طوری که خدا خواست محمدی یکی از مزرعه داران پرورش ماهی حاشیه این رودخانه اذعان داشت : این طرح را یکی دوسالی هست که خریداری کرده ام اما بعد از خرید این مزرعه فهمیدم صاحب سابق این طرح بدنبال ورود پساب کارخانه های شن و ماسه بالا دست مزرعه  در یک روز بیش از ۴۰۰ هزار قطعه ماهی خود را از دست داد.
وی ابراز داشت :امتیاز بهره برداری از این رودخانه  را به اندازه ۱۵۰۰ لیتر در ثانیه داریم اما به خاطر مشکلات زیست محیطی و خطر ورشکستگی از ۲ حلقه چاه ۱۰ اینچ و ۸ اینچ استفاده می کنیم.
 
زنگ بیدار باش برای دستگاه قضا در کهگیلویه وبویراحمد
 
پیل مابه یکی دیگر از مزرعه داران پرورش ماهی، پایین دست کارخانه های شن و ماسه بستر رودخانه بشار اظهار داشت: در پرورش ماهی ۳ عامل تنفس ،غذا و بهداشت ضروری است تا ماهی از بین نرود اما مزرعه ما به دلیل آلودگی این رودخانه همانگونه که مشاهده می شود الوده می باشد به گونه ای که کف استخر نامعلوم و به دلیل کدری اب، ماهی نمی تواند غذا بخورد و آبشش های ماهی آلوده و باعث عفونت می شود.
وی اذعان داشت سالانه بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال از این مزرعه به دلیل الودگی زیست محیطی متضرر می شویم و مجبور هستیم برای درمان ماهی ها هر هفته دارو درون استخر بریزیم.
 
زنگ بیدار باش برای دستگاه قضا در کهگیلویه وبویراحمد
 
در راستای انجام تحقیق برای تعیین آلودگی در رودخانه بشار با استفاده از نقشه توپو گرافی و بازدید صحرایی انجام شده از ۴ ایستگاه نمونه برداری به نتایج جالبی برخورد کردیم که خصوصیات کیفی آب ، وضعیت و شرایط آکولوژیکی رودخانه و همچنین پسابها ، فاضلابهای گوناگون حاصل از فعالیت های عمده انسانی را نشان می داد.
در تحقیقات انجام شده مشخص شد که ایستگاه چهارم آخرین ایستگاه نمونه برداری در مقایسه با دیگر ایستگاه ها از PH پایینتر ، اکسیژن محلول کمتر TDS و BOD بالاتری برخوردار می باشد.
محیط زیست ، امور آب ، منابع طبیعی ، صنعت و معدن ، استانداری کهگیلویه و بویراحمد ،سازمان جهاد و کشاورزی ،شرکت شهرکهای صنعتی ،راه و شهر سازی  در دی ماه ۱۳۹۲طی نشستی مصوب کردند که چند کارخانه باقی مانده حاشیه رودخانه  بشار پس از دوسال فعالیت خود را در این منطقه کنسل و به شهرک تولیدی شن و ماسه در دلی بجک منتقل شوند ، اما این مصوبه همچنان اجرایی نشده است و به نظر می رسد دستگاه قضا باید وارد میدان شود و با متعرضین برخورد قانونی کند.
در کهگیلویه و بویراحمد مدیران و چند کارخانه دار حاشیه بشار به عنوان اشرف مخلوقات  بر روی زمین بشار شاه رگ کارون میراث انها شده است تا هرچه دلشان می خواهد بر سر این رود بیاورند.
رئیس سازمان صنعت و معدن استان در گفتگو با خبرنگار ما اذعان داشت: هیچ کدام از کارخانه های تولیدی شن و ماسه حاشیه رودخانه بشار سرخود و بدون مجوز فعالیت نمی کنند و دارای پروانه بهره برداری می باشند.
وی ابراز داشت استانداری استان نقش اصلی را در مجوز برداشت این کارخانه ها دارد و جمع آوری این کارگاه های تولیدی هیچ ربطی به سازمان صنعت ، معدن و تجارت ندارد چرا که وظیفه ما صدور مجوز فعالیت است و اگر کارگاهی ۶ ماه فعالیت نداشته باشد در ان صورت لغو مجوز می شود.
دیودیده در پایان تاکید کرد :دستگاه قضا و محیط زیست استان می توانند در جمع آوری این کارخانه ها اقدام کنند.
مدیر کل محیط زیست استان در گفتگو با خبرنگار بسیج  در خصوص تعطیلی کارخانه های تولید شن و ماسه حاشیه رود بشار گفت : محیط زیست تنها پاسخگوی تعطیلی ناشی از آلودگی می باشد و در موضوع جابجایی کارخانه ها وارد نمی شویم.
اسد اله هاشمی در خصوص مشکلات زیست محیطی این کارخانه ها در بستر رودخانه بشار گفت :ما حق تعطیلی کارخانه های شن و ماسه را تا رفع آلودگی داریم و تعطیلی کامل این کارخانه ها برعهده صنعت و معدن استان می باشد
مدیر کل دفتر فنی استانداری با بیان اینکه طی سالهای گذشته و اکنون چند واحد تولید شن و ماسه آنچنان رودخانه خروشان و زلال بشار را مورد تجاوز قرار داده و با لودرها و بولدوزرها ی خود شب و روز و وقت و بی وقت بر پیکر بشار تاختند که از بشار جز پیگری بی جان نمانده است.
 زنگ بیدار باش برای دستگاه قضا در کهگیلویه وبویراحمد

وی این رودخانه را ظرفیتی کم نظیر برای گردشگری استان عنوان کرد و گفت: موضوع انتقال واحدهای تولید شن و ماسه از حاشیه رودخانه بشار از سال ۱۳۸۰ مطرح بوده و تا کنون اقدامات نصفه و نیمه ای در این خصوص انجام شده است.
کاظمی تغییر مرفولوژی، آکولوژی، پایین افتادن کف بستر رودخانه و تخریب تاسیسات فنی کنار رودخانه همچون پل ها و خطوط انتقال آب و گاز را از جمله خسارتهای وارد شده بر رود بشار دانست و گفت: صنعت و معدن، محیط زیست، اب منطقه ای  و منابع طبیعی به وظیفه ذاتی خود عمل نمی کنند چرا که مدیریت این دستگاه ها مصلحتی بوده و مدیریت انها مدیریت قانون نیست.
وی اظهار داشت: جمع اوری این کارخانه ها برعهده استانداری نبوده اما اگر این مدیران حاظر می شوند کنار بروند استانداری وظیفه قانونی این دستگاه ها را برعهده می گیرد و اگر هم وظیفه قانونی خود را انجام دادند استحقاق تشویق را دارند.
مدیر کل دفتر فنی استانداری در پایان کم کاری را از ناحیه مدیران دانست و گفت :هیچ محدودیتی از نظر استانداری وجود ندارد و متولی اصلی این کار صنعت، معدن و تجارت، آب منطقه ای و آلایندگی همه کارخانه های موجود بر عهده محیط زیست است و این دستگاه ها باید وظیفه قانونی خود را انجام دهند.
در پایان این گزارش بنظر می رسد همانگونه که رئیس کل دادگستری استان گفته است در بین برخی از مدیران این استان شجاعت معنایی ندارد و شاید هم قدرت چند کارخانه دار باعث شده است تا این مصوبه قابل اجرا و قانونی از میدان صنعت و معدن به میدان محیط زیست، آب منطقه ای، منابع طبیعی و استانداری پاسکاری شود و کسی حاظر نشود بشار را نجات دهد.
اما من اسحق باقرزاده خبرنگار این گزارش به عنوان یک خبرنگار که دغدغه نجات این رودخانه زیبا، تاریخی و گردشگر پذیررا دارم توپ را به میدان دستگاه قضا می اندازم و همانگونه که حجت الاسلام مزارعی ابراز داشتند استان به مدیر شجاع نیاز دارد از دستگاه قضا می خواهم که شجاعت خود را در این خصوص به مدیران نشان دهند.
پیشتر  رئیس کل دادگستری استان با انتقاد شدید از نحوه مدیریت برخی مدیران استان گفت: استان به مدیر شجاع نیاز دارد و متاسفانه بسیاری از مدیران این استان شجاع نیستند.
حجت الاسلام مزارعی در جلسه مشترک مدیران بخش آب و دادگستری استان سخن می گفت با اشاره به اینکه در یکسال و نیمی که به این استان آمده ام از این موضوع خیلی رنج برده ام و می برم،افزود: اگر مدیر باشیم اما گوش به فرمان فلان نماینده، مسئول و یا فرد ذی نفوذی باشیم مدیر نیستیم. مدیری که فقط قرار است حقوق بیت المال و مردم را تضییع کند، نباشد بهتر است.
وی با هشدار به مدیران کم کار در استان ادامه داد: به مدیرکل منابع طبیعی و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان و سایر مدیران می گویم چنانچه مدیری در انجام کار و مسئولیتش کوتاهی کند دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم بدون تعارف با مدیر متخلف برخورد می کند کما اینکه در یکسال و نیم گذشته حتی با برخی مدیران ارشد استان برخورد کرده است.
حجت الاسلام مزارعی با بیان اینکه دستگاه قضا آماده مقابله با زمین خواری و برخورد با زمین خواران در اراضی ملی، منابع طبیعی و در حریم و بستر رودخانه های استان است، از مسئولان منابع طبیعی و شرکت آب منطقه ای استان خواست در این زمینه پیشقدم شوند و دستگاه قضایی هم از آنها حمایت خواهد کرد.
اصلاحیه : با تقدیر و تشکر از دستگاه قضا و خدمات ارزنده به مردم استان  در پی درج تیتر نامناسب برای این گزارش به اطلاع خوانندگان عزیز می رساندتیتر این گزارش به دلیل اشتباه غیره حرفه ای و سهوی در انتخاب کلمات تغییر کرده و امید است این گزارش تلنگری برای مسئولان اجرایی و بخصوص شخص استاندار در خصوص اجرای مصوبه قانونی جمع اوری کارخانه های شن و ماسه حاشیه رود بشار باشد.
ارسال نظرات