علیرضا خسروی گفت: نمایندگان ملت در مجلس موظف هستند تا از دولت در زمینه چگونگی هزینه کرد 10 میلیارد دلاری که تاکنون از اموال ملت آزاد شده توضیحاتی شفاف و صریح طلب کنند.
کد خبر: ۸۷۸۱۰۸۵
|
۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۱

علیرضا خسروی نماینده سابق مجلس و عضو بسیج مهندسین عمران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به آزادسازی پول‌های بلوکه شده بالغ بر 10 میلیارد دلار و نامعلوم شدن سرنوشت این مبلغ که کجا هزینه شده است اظهار داشت:آنچه مسلم است این است که نهادهای نظارتی اعم از دیوان محاسبات، مجلس کوتاهی کرده است و باید تذکرات به موقع را ارائه دهند این در حالی است که هنوز زمان برای رسیدگی و نظارت از دست نرفته است و فرصت وجود دارد.


 وی با بیان اینکه ضرورت پاسخگویی و طرح مساله از سوی  نمایندگان محترم مجلس دهم وجود دارد افزود: نمایندگان مجلس موظف هستند تا از دولت بخواهند در زمینه چگونگی هزینه 10 میلیارد دلاری که حدود 37 هزار میلیارد تومان است توضیحاتی شفاف و صریح طلب کرده تا مشخص شود این مبلغ بسیار بالایی که در اختیار دولت یازدهم قرار گرفته است صرف چه هزینه‌هایی شده است؟


خسروی بیان داشت: دولت یک نهاد اجرایی بوده و نیازمند انجام یک سری نظارت هایی مستمر و مداوم از سوی نهادهای نظارتی است لذا باید نهادهای نظارتی دامنه فعالیت پویاتری داشته و گستره فعالیت خود را بیش از پیش نسبت به درآمد و هزینه‌های جاری داشته باشند تا در این زمینه هم همچون جریان رسوایی پرونده حقوق نجومی‌ها شاهد تخلفات و عبور از حدود قانونی  شرعی نباشیم . چنانچه واقعیت امر این است که آغازگر پرداخت حقوق نجومی که پدیده ای غیر منتظره در اقتصاد بود در دولت یازدهم رخ داده است.


وی با انتقاد از کندی نظارت بر حقوق نجومی‌ها توسط نهادهای نظارتی گفت: رسیدگی و به موقع بودن نظارت از سوی نهادهای نظارتی می‌توانست پرونده ای به نام حقوق نجومی‌ را به عنوان یک اتفاق غیر منتظره ایجاد نکند . اگر نظارت لازم شکل می‌گرفت و از همان ابتدای امر دولت موظف به پاسخگویی می‌شد متاسفانه اتفاقاتی همچون حقوق نجومی‌ نمی توانست در جامعه سایه اندازی کرده و دولت خود را مبرا ناشن داده و سوالات مطروحه را با عدم پاسخگویی مواجه کند. لذا نهادهای نظارتی باید دولت را موظف به پاسخگویی دقیق و شفاف در این زمینه کند چراکه  رقم 10 میلیارد دلار یا همان 37 هزار  میلیارد تومان رقم خیلی بزرگی است.


نماینده سابق مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تاثیر پول‌های آزاد شده بر ساماندهی پروژه‌های عمرانی افزود: تاکنون برای پروژه های عمرانی تنها 2000 میلیارد تومان پول تزریق شده است این در حالی است که 160 هزار میلیارد تومان در بخش عمرانی لازم است از اینرو شاهد هستیم که در نقاط مختلف کشورمان  تعطیلی و نیمه کاره بودن پروژه های عمرانی به دلیل نبود نقدینگی را شاهد هستیم که بر روی دست پیمانکار باقی مانده است.  نیمه کاره ها نیز چندین ضرر ایجاد می‌کند از جمله اینکه باید یک میزان پولی پرداخت شود تا کارگاه پیمانکاری عمرانی مجدد به حیطه فعالیت بازگردد علی رغم اینکه خود پروژه گامی در جهت تکمیل برنداشته است لذا نیازمند پرداخت هزینه هایی است تا کارگاه بتواند مجدد فعال شده و مجموعه پیمانکاری  آماده شود .

 

خسروی با تاکید بر اینکه 37 هزار میلیارد تومان پول آزاد شده معادل چند برابر ساخت و ساز مسکن مهر بوده است خاطر نشان کرد: طبق آماری که خود دولت ارائه داده است کل مجموعه مسکن مهر  8000 میلیارد تومان  پول نیاز دارد .دولت ادعا کرده بود که اگر امروز این 8000 میلیارد تومان به دولت پرداخته شود  دولت می‌تواند تمام مسکن مهر را با زیر ساخت‌های جانبی اعم ازمسجد، مدرسه، تحویل داده می‌شود. بنابراین روشن است که مبلغ آزاد شده چیزی در حدود 5 برابر مبلغ کل مسکن مهر است.


خسروی در خاتمه افزود: دولت در حالی ادعای احتیاج نسبت به پول 8000 میلیارد تومانی برای تکمیل مسکن مهر داشته است که تاکنون مردم اقساط مسکن را با رقم بیش از 10 هزار میلیارد تومان پرداخت کردند . این اقساط  البته از سوی مردمی پرداخت شده که هنوز رنگ مسکن خود را هم ندیده اند.

ارسال نظرات