خبرهای داغ:
تیم مذاکره کننده همواره نسبت به مذاکرات خوشبین بودند درحالی که این خوشبینی نتیجه ای جزء ضرر برای ملت ایران نداشته است. الان مدتی است که علی رغم توافق برجام برخی از حقوق ملت ایران متوقف شده است اما همچنان دولتمردان آمریکایی نقض عهد کرده اند و بار دیگر برای ده سال خواستار تحریم علیه کشورمان شده اند و این اقدام کنگره باید با پاسخی قاطع از سوی آقای ظریف و همکارانش داده شود چرا که صحبت حق و حقوق ملت ایران در میان است.
کد خبر: ۸۷۸۰۹۵۷
|
۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
حامدکوماهی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، هنوز تحریم کنگره آمریکا علیه ایران به بهانه تخلف صنعت انرژی و هسته ای کشورمان توسط بیل کیلینتون در سال ۱۹۹۶ از ذهن ملت ایران پاک نشده است که چند روز پیش، کنگره آمریکا با اخذ ۴۱۹ رای موافق و تنها یک رای مخالف برای ده سال دیگر به این روند تحریم امضای و مهر مکتوب زد و حالا فقط امضای ترامپ مانده تا سند این تحریم را علیه ملت ایران به نهایی شدن برساند و این همان خلف وعده ای است که بارها و بارها مسئولان آمریکایی در برابر ملت ایران از خود نشان داده اند.

این بی مسئولیت ها و بدعهدی های آمریکا در حالی  صورت می گیرد که در توافق هسته ای و برجام قرار بود، تحریم‌ها یکجا برداشته شود اما به نظر می رسد، برجام و توافقات هسته ای دولت آقای روحانی هم نتوانست به حمایت از ملت ایران برای حقوق قانونی خود اقدامی مفید کند و همچنان داستان توافق در پرده ای از ابهام و سرانجامی نامعین باقی مانده است.

تحریم هواپیمایی و این روزها سرو صدا کردن آب سنگین اراک از جمله بازی‌های جدید آمریکایی‌ها است که به راه انداخته اند. به راستی مسئولین و دستندرکاران دولت آقای روحانی در برابر این گستاخی‌های آمریکایی‌ها چه اقدامی از خود نشان خواهد داد آیا همچنان این مقاومت‌ها در برابر این اقدام خودسرانه در پرده ای از سکوت و ابهام است یا شخص آقای ظریف و دیگر همکارانش اقدامی جدی در برابر این نقض عهد از خود نشان خواهند داد.

عبدالحسین پازوکی، محقق و کارشناس سیاسی، در گفت و‌گو با خبرنگار طنین یاس گفت: اقدام اخیر کنگره آمریکا نسبت به کشورمان توهین بزرگی به ملت ایران بوده است و این اقدام از لحاظ قانونی و حقوقی به جد قابل پیگیری است و مسئولین و تیم مذاکره باید به طور اساسی باید پیگیر حقوق مردم باشند.

وی دشمنی دولت آمریکا با ایران را دارای سابقه خواند و افزود: متاسفانه از ابتدای انقلاب تا به امروز دولت آمریکا هیچ وقت نیت خوبی نسبت به ملت ایران و دولتمردان نداشته است و این شیطان بزرگ همیشه در تمامی صحنه‌ها علیه ملت ایران گام برداشته است و تجربه شیطنت‌های این دشمن درجه یک باید زودتر از این‌ها به تیم هسته ای ما القا می‌شد.

شخص آقای ظریف و تیم مذاکره کننده باید اقدام قاطعی از خود نشان دهند

این محقق و کارشناس به تیم مذاکره کننده خاطر نشان کرد: امیدواریم تیم مذاکره کننده در برابر این بی خردی کنگره پاسخ قاطعی از خود نشان دهد چرا که تیم مذاکره و شخص آقای ظریف نماینده ملت ایران هستند و در احقاق حقوق مردم ایران باید از خود اقدام قاطعانه نشان دهند.

شیخ محمد سعید امامی، کارشناس سیاسی، در گفت و‌گو با خبرنگار طنین یاس، دوراندیشی مقام معظم رهبری در مسئه آمریکا را بسیار با صلابت و درست ارزیابی کرد و گفت: بارها مقام معظم رهبری در جمع مسئولین و تیم مذاکره کننده گوشزد کردند که آمریکا هیچ وقت روی دوستی به ما نشان نداده است و همیشه دوراندیشی مقام معظم رهبری در مورد آمریکا درست بوده است و این بار هم بعد از توافق برجام ، پیش بینی رهبری در مورد خوش بین نبودن به مذاکره درست از آب درامد.

لطفا دیگر خوشبین نباشید

وی تصریح کرد: تیم مذاکره کننده همواره نسبت به مذاکرات خوشبین بودند درحالی که این خوشبینی نتیجه ای جزء ضرر برای ملت ایران نداشته است. الان مدتی است که علی رغم توافق برجام برخی از حقوق ملت ایران متوقف شده است اما همچنان دولتمردان آمریکایی نقض عهد کرده اند و بار دیگر برای ده سال خواستار تحریم علیه کشورمان شده اند و این اقدام کنگره باید با پاسخی قاطع از سوی آقای ظریف و همکارانش داده شود چرا که صحبت حق و حقوق ملت ایران در میان است.

این کارشناس ادامه داد: چند روزی است که آژانس و آمریکایی‌ها بر سر مسئله مازاد آب سنگین ایران جنجالی به پا کرده اند در حالی که یادشان رفته است که قراری هم نبود تحریم‌ها دوباره تایید و به امضای کنگره برسد و این تناقض بین آژانس و آمریکایی‌ها در جای خود تامل برانگیز است.

چرا این 100 کیلو اینقدر اهمیت یافت؟

خبرگزاری تسنیم هم با درج گزارشی مبنی بر بهانه گیرهای آژانس و آمریکایی‌ها طی روزهای اخیر در رابطه با مازاد آب سنگین اراک نوشت: پس از آنکه در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شد که میزان ذخایر آب سنگین ایران به اندکی بیش از حد مجاز رسیده، روزهای گذشته هم نماینده آمریکا در آژانس و هم مدیرکل این نهاد بین المللی، به موضع گیری درباره این موضوع پرداختند. این در حالی است که این میزان مازاد، چندان قابل توجه نبوده و از ابتدا نیز اعلام شده بود ایران قصد خارج کردن آن از کشور را دارد.به هر ترتیب، هیئت آمریکایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که ایران باید آب سنگین مازاد بر سقف مقرر در توافق هسته‌ای را به خارج از کشور منتقل کند. بر اساس متن «برجام»، ایران باید در صورت عبور از سقف تعیین شده در این توافق، مقادیر مازاد را به خریداران خارجی بفروشد. در این میان، در حالی که طبق توافق، تعهد رسمی ایران به فروش گذاشتن مقدار مازاد است، اما در بیانیه واشنگتن گفته شده که این اقدام کافی نیست و تهران باید آب سنگین را از کشور خارج کند.

بر اساس توافقی که سال گذشته میان ایران و گروه 1+5 به دست آمد، قرار شده میزان ذخایر آب سنگین ایران از 130 متریک تن فراتر نرود. در گزارش تازه یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان شده است که ذخایر آب سنگین ایران به 130.1 متریک تن رسیده، اما تهران اعلام کرده که قصد دارد به زودی بخشی از این ذخایر را به خارج از کشور منتقل کند.

هرچند با توجه به مشخص بودن تعهدات طرفین در چارچوب برجام، طبیعی است که هرگونه مغایرت موجود در اقدامات آن ها با مفاد مورد توافق، با اعتراض و هشدار طرف مقابل مواجه شود، اما این موضع گیری های مکرر طی تنها یک روز و به ویژه رسانه ای کردن آن ها به صورت گسترده، این سوال را به ذهن متبادر می سازد که دلیل جنجال آفرینی بر سر تنها 100 کیلو آب سنگین مازاد که آن هم صراحتاً اعلام شده قرار است از کشور خارج شود، چیست؟

«دویچه وله» این موضوع را از یک منظر مورد توجه قرار داده و می نویسد با توجه به روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا و موضع گیری های وی درباره لغو یا پاره کردن برجام، کشورهای غربی نگرانند که هرگونه تخلف هرچند کوچک از سوی ایران، بهانه ای برای این کار به دست ایران بدهد و به همین دلیل است که ضمن نشان دادن این واکنش گسترده، خواستار جلوگیری از تکرار آن هستند.

سوال جدی اینجا مطرح می‌شود که آیا دولتمردان آمریکایی می‌توانند در رابطه با مازاد آب سنگین اراک انقدر ماجرا را به نفع خودشان رسانه ای کنند در حالی که خودشان طبق برجام هنوز دست از تحریم‌ها بر علیه کشورمان برنداشته اند؟ قضاوت باشد با خود مردم فهیم ایران که همواره مخالفت‌های خود را با دولتمردان آمریکایی نشان داده اند و این بار هم مثل همیشه از احقاق حق خود کوتاه نخواهند آمد.

ارسال نظرات