رعیتی فرد گفت: قرارگاه بسیج اقتصادی در زمینه امنیت غذایی در سال ۹۳ حدودا ۲۳ هزار کارگاه و در سال ۹۴ بیش از ۴۷ هزار کارگاه ایجاد کرده. از این حدود ۷۰ هزار کارگاه دردو سال؛ بیش از ۱۱۰ هزار شغل ایجاد شده است.
کد خبر: ۸۷۸۰۹۰۸
|
۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر حسین رعیتی فرد مسئول قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی کشور درباره برنامه های این قرارگاه در هفته بسیج، گفت: ما در هفته بسیج دو برنامه که یکی شامل بسیج سازندگی و دیگری حوزه اقتصاد مقاومتی می شود را برگزار می کنیم. در زمینه اقتصاد مقاومتی قرار است ششم آذر؛ همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی را با حضور فعالان این عرصه و عده ای از مقامات کشوری و لشکری برگزار کنیم.

 

وی در مورد زمان شروع فعالیت این قرارگاه گفت: ما قبل از اینکه رهبری، سیاست های اختصاصی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کنند؛ با توجه به تاکیدات ایشان، قرارگاه جهاد اقتصادی در سازمان بسیج را راه انداخته بودیم. این قرارگاه در دو زمینه بیشتر از سایر زمینه ها کار کرده است: مردمی کردن اقتصاد و امنیت غذایی. در واقع ما با مردمی کردن اقتصاد درصدد تامین اقتصاد مقاومتی و برآورده کردن امنیت غذایی کشور و مردم هستیم.

 

مسئول قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: در این راستا با متولیان این امر؛ مثل وزارت جهاد و سازندگی گفتگوهایی هم داشتیم؛ با این هدف که با این کارها به اقتصاد و معیشت خانواده ها کمک کنیم و با استفاده از فضاهای راکد و بدون استفاده و ایجاد اشتغال در این عرصه قدم برداریم. نکته ی مهم این است که این کارها در مقیاس کوچک و خانگی هستند و نه مقیاس های بزرگ وکلان.

 

دکتر رعیتی فرد در ادامه در مورد فعالیت های این سازمان گفت: ما حدودا 14 عرصه را تعریف کرده ایم و برای افرادی که علاقه مند به فعالیت در این زمینه ها بودند نیز کمک های تسهیلاتی، آموزشی و مشورتی فراهم کردیم. این عرصه ها شامل: پرورش انواع دام ها، پرورش آبزیان سردابی، پروش قارچ، تولیدات گلخانه ای، پرورش ماکیان (بلدرچین و مرغ بومی) و همچنین ایجاد مشاغل خانگی (مثل قالی بافی و گلیم بافی) و ایجاد صنایع تبدیلی (مثل تولید ترشی، مربا، سرکه و امثال اینها) می شود.

 

وی در ادامه افزود: ما در کل کشور نمایشگاه هایی برگزار می کنیم که اولا دستاوردهای این افراد و گروه ها معرفی شود و دوما اینکه محصولاتشان برای فروش عرضه شود.

 

مسئول قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی کشور در جواب به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه تا به حال به چه میزان توانسته اید ایجاد اشتغال کنید گفت: ما در زمینه امنیت غذایی در سال 93 حدودا 23 هزار کارگاه و در سال 94 بیش از 47 هزار کارگاه ایجاد کردیم. از حدود 70 هزار کارگاه ما در این دو سال؛ حدودا 110 هزار شغل ایجاد شده است که اسناد و سوابق این کارها هم موجود است. البته این میزان؛ جدای از کارهای خانگی و مشاغل خدماتی که ایجاد کرده ایم؛ می باشد.

 

رعیتی فرد در مورد موانع و مشکلات بر سر راه اقداماتی که انجام می دهند گفت: یکی از اصلی ترین مشکلات ما؛ عدم به روز رسانی آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی است. مثلا سازمان غذا و دارو می گوید برای کار در این زمینه؛ باید 300 متر فضا داشته باشید و علاوه بر این؛ محل کار باید تا زیر سقف کاشی یا سرامیک باشد و سردخانه هم داشته باشد. خب طبیعی است که یک جوان روستایی نمی تواند با این شرایط کار کند و در واقع نتیجه این قوانین؛ شهرک های صنعتی می شود که در حال حاضر خیلی از آنها رها شده اند.

 

وی در مورد ناکارآمدی این قوانین و آیین نامه ها افزود: مثلا بیست سال پیش یک سری قوانینی گذاشته شده است و هنوز هم بر روی آن توقف شده. اگر این مانع برطرف شود خیلی افراد می تواند از ظرفیت هایی که دارند؛ برای کار و درآمد زایی استفاده کنند.

 

مسئول قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی کشور در مورد اینکه آیا این موانع و نواقص را به مسئولین مرتبط و متولیان امر متذکر شده اید یا خیر گفت: ما جلسات بسیار زیادی با مسئولان وزارت جهاد سازندگی و سازمان غذا و دارو داشته ایم و کمک هایی هم کرده اند ولی این کمک ها؛ کمک های موثری نبوده که بتوان از آنها در راستای برداشتن این مشکلات قدم برداشت. دلیل این امر هم به نظر می رسد عدم اتکا به اقتصاد مقاومتی و سیاست های مرتبط با آن و انجام کارهای کلیشه ای توسط برخی مسئولین است؛ یعنی اینکه مسئولین کارهای خودشان را انجام می دهند و فقط یک پسوند اقتصاد مقاومتی را هم به کارهایشان اضافه می کنند.

ارسال نظرات