به مناسبت هزارمين سال آغاز سفر تاريخي ناصر خسرو از مرو تا مكه همایش هزاره حضور این حکیم والامقام در طارم برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۷۹۹۲۹
|
۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، همايش هزاره حضور ناصر خسرو در طارم، به ميزباني شهر آب بر با حضور اساتيد سراي ايران شناسي ، اساتيد و روساي دانشگاه ها، مسئولان، دبيران تاريخ و دانشجويان برگزار شد.

دبیر علمی همایش گفت: از آنجا که سفرنامه ها از منابع بسیار مهم برای بررسی ومطالعه تاریخ، فرهنگ، آداب ورسوم، باورها ی مذهبی وجغرافیای یک سرزمین وملت ها محسوب می شود، سفرنامه ناصر خسرو واشاره به موقعیت طارم دراین سفرنامه و توصیف آن برای معرفی طارم بسیار حائز اهمیت است.

دکتر حسن اسماعیلی افزود: درهمین راستا این همایش شکل گرفت تا از این فرصت برای معرفی وشناساندن ظرفیت های فرهنگی، طبیعی وتاریخی طارم برای اهداف گردشگری وتوسعه وپیشرفت طارم استفاده کنیم، همانگونه که ناصر خسرو توصیف کرده طارم درزمان وی مقر حکومت آل مسافر بوده ودرشکوفایی وامنیت بوده است، امیدوارم که این همایش گام مهمی برای برنامه های بهتر درآینده باشد و با همکاری وهمفکری هم بتوانیم طارم را به نحو شایسته درمحافل علمی، فرهنگی معرفی نماییم.

همچنین امام جمعه شهرستان طارم در این همایش ضمن تقدیر از حضور فرهیختگان ، فعالان عرصه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هنری و مدعوین همایش و سایر مسئولین ادارات استان زنجان و شهرستان طارم به خصوصیات اخلاقی ناصر خسرو قبادیانی اشاره کرد و گفت: ایشان علاوه بر شاعر بودن حافظ کل قرآن کریم نیز بوده است.

حجت الإسلام صادقی پور افزود: ناصر خسرو شاعر ، نویسنده ، متکلم ، فیلسوف و جهانگرد و دارای مذهب اسماعیلی بوده است بنابراین از دیگر خصوصیات ایشان مقام حجتی ، جویندگی اوست که از این شهر به آن شهر می رفت و از دریا به خشکی راه می پیمود تا حکمت بیاموزد.

در ادامه فرماندار طارم هدف از برگزاری این همایش را شناسایی هر چه بیشتر پتانسیل و ظرفیت های این شهرستان ذکر کرد و گفت: شهرستان طارم گنج پنهانی است که کشف نشده است.

باقری افزود: صرفا با تکیه بر منابع دولتی نمی توانیم به رشد و شکوفایی برسیم باید خصوصی سازی واقعی صورت پذیرد تا از ظرفیت و سرمایه های بخش خصوصی جهت رشد و توسعه اقتصاد شهرستان استفاده کافی را ببریم.

در ادامه مسئول سازمان اسناد و کتابخانه ای کشور در ادامه با اشاره به اینکه وقتی ناصر خسرو در سفرنامه خود در مورد شهرستان طارم می نوشته است ابتدا در این سفرنامه از والتین و الزیتون دو میوه مقدس و بهشتی یاد کرده است و این نشان از آن دارد که بزرگداشت بزرگان در هر برهه ای از زمان بر ما واجب است.

دکتر محسن جعفری مذهب افزود: امروز ما نیاز به ناصرخسروهایی داریم که راه را برای ما باز و هموار نمایند اگر نتوانستند این کار را عملی کنند دیگر به درد جامعه ما نمی خورد.

وی اظهار داشت: هرگاه راه هموار و مرتفع شود علم ، ارتباطات و گردشگری را همراه خود خواهد آورد بنابراین باید از این حکیم دانشمند درس گرفته و همت کنیم تا زمینه را برای ورود گردشگران به این دیار فراهم سازیم.

دکتر محمدرضا توکلی صابری سخنران دیگر این همایش با اشاره به سفر حکیم ناصر خسرو قبادیانی به شهرستان طارم اظهار داشت: ایشان در سفرنامه خود می گوید در طول سفر خود به شهرها و مناطق مختلف در چهار نقطه کشور امنیت دیدم که از جمله آنها طارم ، طبس ، دشت و قاهره بود که این خود نمایانگر تمدن دیرینه مردم این دیار است که در آن مناطق ساکن بودند.

وی با اشاره به اهمیت سفرنامه ناصرخسرو افزود: اهمیت آن در رفتن به سفر ، نوشتن کتاب و محتویات کتاب می باشد بنابراین ایشان اولین بنیانگذار سفرنامه حج نیز بوده است که این اتفاق در هزار سال پیش رخ داده است که اکنون کسان دیگری به آن تأسی کرده اند.از دیگر سخنرانان این همایش دکتر علی محمدی ریاست دانشگاه پیام نور استان زنجان بود که در خصوص ناصر خسرو در ادبیات صحبت نمودند و دکتر ابوالفضل عالی باستان شناس در خصوص يافته هاي باستان شناسي منجق تپه به ارائه گزارش پرداختند.

درپایان این برنامه هشت نفراز نویسندگان و پژوهشگران نیز تجلیل شدند و خیابانی در شهر آببر نیز به نام ناصرخسرو نامگذاری شد.

گفتنی است، هدف از اين همايش شناساندن طارم، باستان شناسي و نگاهي به طارم در عصر ناصر خسرو و ورود به عصر ناصر خسرو بود.

از برنامه جانبي اين همايش مي توان به برگزاري نمايشگاه خوشنويسي اشعار ناصر خسرو با همكاري انجمن خوشنويسان طارم، نمايشگاه صنايع دستي، مسابقه سفرنامه نويسي براي دانشجويان، اساتيد و دبيران تاريخ و ادبيات طارم و ديدار از چهارطاقي هاي دوره ساساني اشاره كرد.

اين همايش به پيشنهاد سراي ايران شناسي با همكاري پژوهشكده اسناد، انجمن ايراني تاريخ، دانشگاه پيام نور طارم، فرمانداري، اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان و ... برگزار شد.

ارسال نظرات