به مناسبت اولین دیدار نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهور آمریکا، فایننشال تایمز مقاله را در این مورد به انتشار رساند که ترجمه آن به شرح ذیل می باشد.
کد خبر: ۸۷۷۹۸۳۵
|
۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴
به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج
پس از کمپین انتخاباتی که در آن برخی مفروضات در مورد استراتژی آسیایی آمریکا را به زیر سوال برد، دونالد ترامپ در طی جلسه ای با نخست وزیر ژاپن در 5 شنبه، اولین سرنخهای استراتژی آسیایی اش را بیان خواهد کرد.
آقای آبه اولین رهبر خارجی ای خواهد بود که با ترامپ ملاقات خواهد کرد و این به ژاپن امکان لابی گری در برخی سیاستهای در حال شکل گیری آمریکا را می دهد.
اگرچه از آقای ترامپ انتظار عمل به وعده اش درباره ترک همکاری تجاری فرااقیانوسی می رود، اما او می تواند با سایر ابعاد استراتژی اش به آسیا، متحدین آمریکا را بیشتر متعجب سازد.
در طی کمپین انتخاباتی، آقای ترامپ از احتمال خروج آمریکا از آسیا زمانیکه او صحبت از خروج نیروها از ژاپن و کره جنوبی کرد، سخن گفت و به رویکردی شکاکانه نسبت به بیژینگ و همچنین ضرورت حضور نیروی دریایی آمریکا جهت مقابله با چین اشاره کرده است. طبق کفته پاتریک کرونین از اتاق فکر امنیت جدید آمریکا، ترامپ قطعا به سبک ریگان در زمینه دفاعی هزینه خواهد کرد و شاهد نیروی دریایی قویتر خواهیم بود.
بنا به گفته مقامات ژاپنی مهمترین هدف جلسه این خواهد بود که این دو با یکدیگر آشنا شوند. به نظر می رسد آقای آبه از موضوعاتی حیاتی نظیر هزینه حضور نیروهای آمریکایی در ژاپن، رابطه با روسیه و پیمان تی.پی.پی سخن خواهد گفت.
به نظر می رسد آقای آبه در برقراری ارتباط با رهبران محافظه کار و ملی گرا قویتر عمل می کند که از آن جمله می توان به نارندرا مودی نخست وزیر هند و نخست وزیر اسبق استرالیا تونی ابوت اشاره کرد. در این راستا، برقراری ارتباط با ترامپ برای او راحت تر از اوباما خواهد بود.
به نظر میرسد این شکاکیت ترامپ نسبت به ژاپن از بحثها و اختلافات تجاری در دهه80 نشات می گیرد و این اعتقاد که بسیاری از متحدین نزدیک آمریکا باید هزینه دفاع از خود را بپردازند.
دو تن از مشاوران ترامپ در مورد آسیا به نامهای پیتر ناوارو و الکساندر گری، در مقاله ای اوباما را متهم به "صحبت پر طمطراق اما حمل چماقی کوچک" در تعامل با چین کردند. بنا به گفته آنها، "ترامپ مصرانه استراتژی صلح از طریق قدرت که شعاری ریگانی بود و در دوره اوباما ترک شده بود را در پیش خواهد گرفت". برنامه نیروی دریایی ترامپ متحدین سنتی را از اینکه آمریکا متعهد نسبت به تامین امنیت آنها و تامین کننده نظم لیبرالی در آسیا باقی خواهد ماند ، مطمئن خواهد ساخت.
 مترجم: طه اکرمی
ارسال نظرات