وحید بیگدلی گفت: مهمترین اثر نقدینگی، تورم افسار گسیخته در سال آینده خواهد بود که تعطیلی بیشتر واحدهای تولیدی، بیکاری کارگران و تنگنایی بیشتر معیشت برای مردم خواهد بود.
کد خبر: ۸۷۷۹۷۳۲
|
۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸

وحید بیگدلی اقتصاددان و استاد دانشگاه قم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به تاثیرات نقدینگی بر معیشت مردم اظهار داشت: نقدینگی هزار هزار میلیارد تومانی درمراحل ابتدایی برای دولت شیرین و ثمره بخش است اما بی تردید این پایان کار برای دو لت یازدهم نخواهد بود.  این در حالی است که امیدهای زیادی نظیر پرداخت معوقه کارمندان شرکت های دولتی ایجاد خواهد کرد و ممکن است رونق بازارهای اقتصادی را ایجاد کند ولی واقعیت نقدینگی مسیری متفاوت را می‌گذراند.

وی با بیان اینکه افکار عمومی در انتظار معجزه اقتصادی پس از افزایش نقدینگی هستند افزود:
این اتفاق اما در حالی رخ می دهد که  طی ماه های گذشته برخی اقتصاددانان وابسته و نزدیک به دولت تذکر داده اند که رفع تحریم ها در کوتاه مدت منجر به شکوفایی اقتصاد ایران نمی شود.

بیگدلی بیان داشت: حتی در برخی تحلیل ها  آمده است ،نقدینگی موجب گرانی کالاهای اساسی، تورم، رکود و افزایش سوداگری اقتصادی، افزایش دلالی و واسطه گری است و متعاقبا اقتصادی غیر مولد و مستقل خواهیم داشت از اینرو تولید نمی‌تواند ارزش افزوده ای را فراهم کند و اثرات نقدینگی افسار گسیختگی اقتصادی خواهد بود.

وی اظهار داشت: نقدینگی موجب می‌شود قیمت تمام شده برای تولید کننده ارزان و گرانی برای مصرف کننده ایجاد شود. چون دولت نتوانسته است برای نقدینگی ظرفیت سازی کند مصداق اش این خواهد بود که سیل روانی به حرکت در آمده اما آبراهه های لازم و آب بند لازم مد نظر قرار نگرفته است پس آب جاری شده یا خراب می‌کند یا به بیراهه می‌رود.

این استاد دانشگاه قم خاطر نشان کرد: نقدینگی اقتصاد خدماتی و واسطه گری و سوداگرانه موجب تعطیلی واحدهای تولیدی، بیکاری کارگران و تنگنایی معیشت برای مردم می شود لذا ممکن است که در ابتدا پول‌هایی به حساب مردم روانه شود ولی این اثر آنی و زود گذار بوده و نه تنها معجزه ای در اقتصاد ایجاد نمی‌کند بلکه معیشت مردم را دچار آسیب‌های اقتصادی می‌کند.

 وی در خاتمه افزود: مهمترین اثر نقدینگی تورم افسار گسیخته در سال آینده خواهد بود.
ارسال نظرات