خبرهای داغ:
کارآفرین قزوینی:

پرورش قارچ را از زیرزمین خانه ام شروع کردم

کارآفرین قزوینی گفت: با حضور در كلاس‌هاي آموزشي توليد قارچ بسيج سازندگي به اين كار علاقه مند شدم و در ابتدا در زيرزمين خانه خود به ساخت كمپوست پرداختم و بارها در توليد كمپوست شكست خوردم.
کد خبر: ۸۷۷۹۶۱۰
|
۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، داود علی یاری یکی از کارآفرینان حوزه اقتصاد مقاومتی در شهر سگزآباد استان قزوین است که در حوزه پرورش قارچ فعالیت می‌کند.

وی مهمترین عامل موفقیت خود را در حوزه خودکفایی، اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی بسیج می‌داند و می‌گوید: لازم است که با وجود تحریم‌های ظالمانه غرب و حکومت‌های استکبارطلب با اهمیت به پروژه‌های داخلی رونق اقتصادی خانواده و کشور خود را افزایش دهیم.

علی‌یاریذر خصوص نحوه ایجاد علاقه مندی خود به تولید و پرورش قارچ اظهار کرد: شرایط فعلی منطقه ایجاب می‌کند با وجود کم بودن میزان کار دولتی و استخدامی‌های موجود، هر جوان با استفاده از ظرفیت‌های محل زندگی خود درآمدزایی برای منطقه خود ایجاد و در حد توان خود به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند.

وی در ادامه افزود: با حضور در کلاس‌های آموزشی بسیج سازندگی در خصوص تولید قارچ به این کار علاقه مند شدم و در ابتدا در زیرزمین خانه خود به ساخت کمپوست پرداختم که یکی از سخت‌ترین بخش‌های تولید قارچ است متاسفانه بارها در تولید کمپوست شکست خوردم.

این کارآفرین قزوینی ادامه داد: پس از چندین ماه تلاش و جمع آوری اطلاعات و تجربه در خصوص پرورش قارچ با همکاری برادر خود شروع به ساخت سوله برای پرورش قارچ کردم و برای خرید تجهیزات از سازمان بسیج سازندگی وام گرفتم و پرورش را آغاز نمودم.

وی گفت: با توجه به اینکه استان قزوین در سال‌های اخیر خیزش خوبی برای به حرکت درآوردن چرخ‌های تولید در منطقه را آغاز کرده من نیز تلاش کردم تا سهمی هر چند اندک در این راه داشته باشم و با کمک بسیج سازندگی و در سایه دریافت تسهیلات حوزه اقتصاد مقاومتی توانستیم اقدام به راه اندازی یک واحد تولید و پرورش قارچ کنیم.

یاری تصریح کرد: در سال اول برای فروش این محصول به مشکل زیادی برنخوردیم، اما سال گذشته با توجه به زیادشدن سوله‌های پرورش قارچ در استان قزوین فروش این محصول بسیار مشکل شد و توانستیم فقط هزینه‌های این سوله را تامین کنیم؛ اما امسال به یاری خداوند متعال فروش این محصول آسانتر شده و حتی توانستیم محصول خود را به شهرهای دیگر مانند استان تهران و رشت صادر کنیم.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: سه سالن برای پرورش قارچ ساخته ام که دو سالن آن را تجهیز کردم و به بهره برداری رساندم که این دوسالن در مجموع گنجایش ۲۰ تن کمپوست را دارد که اگر برداشت خوبی بتوانیم از این کمپوست‌ها داشته باشیم هر سالن ۵/۲ تن برداشت محصول خواهیم داشت.

وی درباره نحوه تولید طرح خودکفایی خود در حوزه اقتصاد مقاومتی یادآور شد: این طرح در یک بازه زمانی ۶۰ روزه شامل دو مرحله رویشی و زایشی می‌تواند قارچ تولیدی را برای فروش روانه بازار مصرف نماید.

این تولید کننده اظهار داشت: به لحاظ اینکه کار تولید و پرورش قارچ یک فضای ارگانیک است طبیعتاً از محیطی پاک برخوردار است به نحوی که اگر کسی وارد این مقوله و بستر تولید شود به جز زحمت و سختی‌های کار، روز به روز به آن علاقمندتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: ما در فضایی هرچند محدود در قالب دو قطعه با علاقه کار خود را شروع کردیم و تداوم فعالیت این واحد پرورش قارچ ۳ نفر به طور ثابت و ۸ نفر در زمان برداشت محصول مشغول به کار هستند.

این کارآفرین قزوینی بیان کرد: سوددهی این محصول به عوامل زیادی چون کیفیت قارچ، کیفیت کمپوست و بازار فروش بستگی دارد.

وی در پایان عنوان کرد: مهمترین و اصلی ترین بخش تولید و پرورش قارچ بازار فروش این محصول است، فردی که قصد راه اندازی تولید و پرورش این محصول را دارد باید در ابتدا بازار فروش محصول را شناسایی کرده و میزان نیاز بازار را بسنجد و بعد تولید خود را شروع کند.

 

منبع:صبح قزوین

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار