مسئول هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قمگفت: پیاده روی اربعین حرکت جهان به سمت جامعه مهدویت را به نمایش می گذارد و امید ایجاد جامعه مهدوی را در قلب مومنین تقویت می کند.
کد خبر: ۸۷۷۹۵۱۷
|
۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲

حجت الاسلام علیرضا پیروزمند مسئول هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قمدر گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج با اشاره به همایش جهانی اربعین و اهمیت آن در جهان اظهار داشت: کنگره اربعین که امروز در جهان شاهد هستیم یک حرکت بی نظیر در دوران معاصر است؛ در حقیقت حرکتی عظیم بر محور دینی و ولایت است.

وی افزود: بر اساس اطلاعات ثبت شده در تاریخ، سابقه پیاده روی اربعین به زمان جابر بن عبدالله انصاری بر می گردد که پیاده به زیارت سید الشهدا رفت، علاوه بر آن به دلیل فضیلت زیارت امام حسین(ع) کسانی که در این منطقه زندگی می کردند پیاده به سمت حرم حضرت حرکت می کردند، این سنت از قبل از زمان صدام نیز بود به همین دلیل مضیف خانه هایی در مسیر کربلا وجود داشت اما به دلیل مانع تراشی های صدام، شیعیان قدرت عرضه اندام نداشتند اما پس از فروپاشی صدام این سنت مجدداً احیا شد و خوشبختانه سال به سال به صورت بسیار وسیع تری به عنایت امام زمان (عج) برگزار می شود.

مسئول هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم این حرکت را از جنبه سیاسی مانوری برای قدرت تشیع و اسلام دانست و خاطر نشان کرد: پیاده روی اربعین در قلب دشمنان اسلام رعب و وحشت می اندازد که در آیاتی از قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است، امروز دشمن متوجه شده که اگر قصد اقدام خطایی داشته باشد ده ها میلیون جان فدا وجود دارد که از حریم اهل بیت(علیهم السلام) دفاع کنند.

حجت الاسلام پیروزمند در ادامه تصریح کرد: حرکت بزرگ پیاده روی اربعین از جنبه فرهنگی نشان دهنده این است که با حرکت بر محور محبت، ولایت و بیعت و میثاق با امام حسین (علیه السلام) می توان حرکت عظیمی را شکل داد و قلوب را منسجم کرد و همچنین بر مبنای انسجام قلوب، حرکت جمعی را ایجاد کرد؛ به همین جهت کنگره اربعین نوید بخش حرکت در دنیای اسلام و ایجاد امید به آینده جهان اسلام است.

وی بیان داشت: پیاده روی اربعین حرکت جهان به سمت جامعه مهدویت را به نمایش می گذارد و امید ایجاد جامعه مهدوی را در قلب مومنین تقویت می کند. این پیاده روی مورد عنایت امام عصر (عج) است و آنچه که در این ایام اتفاق می افتد علاوه بر بعد سیاسی و فرهنگی از نظر بعد اجتماعی و اقتصادی نیز یک الگوی عملی را به نمایش گذاشته است؛ روابط اجتماعی و اقتصادی که حول محور اربعین شکل می گیرد مسیر متکاملی را به نمایش می گذارد که با تعمیم آن به سایر مکان ها و زمان ها به می توان به یک الگوی برتری در سبک رندگی دست یافت.


ارسال نظرات