مرحله جديد مرمت حمام تاريخي روستاي اميريه شاهرود آغاز شده است.
کد خبر: ۸۷۷۹۰۷۰
|
۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲

    به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حميدرضا حسني، رئيس اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان شاهرود در گفت و گو با خبرنگاران افزود: مرمت اين حمام تاريخي با مشارکت مالک آغاز  شده و در این مرحله از مرمت كار برداشتن الحاقات، پی بندی، مرمت دیوار تخریب شده، انجام کاهگل بام، تمیز كردن محوطه داخلی و ... در حال انجام است .

وي با بيان اينكه حمام امیریه از آجر ساخته شده است و دارای فضاهای سردر ورودی، سربینه، گرم خانه، خازن آب سرد و گرم، خزینه و فضای نظافت است، گفت: این حمام تاریخی با 360 متر زیربنا در عمارت امیراعظم قرار دارد و دارای دو سالن اصلی با دیوارهای سنگی و سقف‌های گنبدی شکل آجری است.

حسنی افزود: در هر سالن، چهار ستون با سنگ‌های مدور و سرستون‌های حجاری شده با نقوش گل و در سالن اصلی حمام نيز یک حوض سنگی سفید رنگ وجود دارد.

وی  با بيان اينكه سردر و دالان ورودی این بنا با نقوش ویژه ای تزیین شده است، گفت: این حمام در دوره قاجاریه ساخته شده و متعلق به امیراعظم حاکم وقت ولایت قومس بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود افزود: بنای تاریخی حمام امیریه در سال 1271 ه.ش(1313 ه.ق) توسط امیر اعظم حاکم ایالت قومس ساخته شده است.

این بنا که در 12 کیلومتری شمال شاهرود واقع شده به شماره 4705  در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها