مسئولان بجای «نام» برای مردم «نان» بیاورند

مسئولان کهگیلویه و بویراحمد بجای «نام» برای مردم «نان» بیاورند و هر استان دارای «نان»، «نام» هم دارد.
کد خبر: ۸۷۷۸۴۳۴
|
۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶

محقق و پژوهشگر برتر کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران با طرح سئوالی مبنی بر اینکه «آیا تغییر نام سبب توسعه،سرازیر شدن بودجه های آنچنانی و دادن بهترین مدیران به این استان می شود؟» گفت: تغییر نام استان علاوه بر دامن زدن به اختلاف های قومی و قبیله ای، هزینه های هنگفتی را در بر می گیرد.kharamin-ali

خرامین افزود:به دنبال تغییر نام استان، نام کهگیلویه و بویراحمد از تمام شناسنامه ها، تابلوها، نقشه ها، کتابهای درسی، سر در ادارات، نهادها،کاغذهای سربرگدار و … باید حذف و برداشته شود که  با یک حساب ساده ی که من انجام داده ام چیزی حدود ۲۵ میلیارد تومان این مسئله هزینه می برد.

این پژوهشگر برتر کشوری بیان داشت: آیا اگر اسم استان عوض شود، مدیران بهتری یا بودجه بهتری به ما می دهند و یا پل ها و راه ها درست می شوند.

شیرعلی خرامین اضافه کرد: در کجای تاریخ این استان بخاطر نامش پلی یا کارخانه ای افتتاح نشده است.

خرامین با اشاره به اینکه هیچ گونه دلیلی قانع کننده ای از سوی موافقین طرح تغییر نام استان ندیده ام افزود: یکی از مسائلی که مطرح می شود، ثقیل بودن اسم کهگیلویه و بویراحمد است.

این استاد دانشگاه افزود: استان ما غریب است نه ثقیل، کجا قرار بود بودجه ای را در کشور به کهگیلویه و بویراحمد بدهند که بخاطر ثقیل بودن اسمش آن را پس گرفتند.ست

وی تصریح کرد: چرا استان ما غریب است که با چهارمحال بختیاری آن را اشتباه می گیرند؟ ۳۸۰ اسم در کشور ما وجود دارد که تکرار آنان سخت است.

خرامین یادآور شد: نام کهگیلویه و بویراحمد سخت تر است یا عسلویه، کهگیلویه و بویراحمد سخت تر است یا سیکلوار، کهگیلویه و بویراحمد سخت تر است یا اسم های مشابه دیگر، عسلویه یکی از اسم های بود که تکرارش برای خیلی ها سخت بود ولی الان بخاطر بعد اقتصادی و صنعتی اش مدام تکرار می شود و نامش سلیس و روان شده است.

شیرعلی خرامین ادامه داد:  کار نیکی به جای نگذاشته ایم بنابراین اسم استان غریب مانده است نه ثقیل می باشد.

وی با اشاره به اینکه لهجه ما هم ثقیل است، پس لهجه ما را هم عوض کنید، اظهار داشت: خیلی از ماها بخاطر لهجه مان کنار گذاشته شدیم.

شیرعلی خرامین در پاسخ به سئوالی که برخی از موافقین طرح تغییر نام می گویند اسم استان شمولیت ندارد؟ گفت: نمونه های بارزی را در کشور داریم که اسم استانشان به نام یک شهر است. مثلا استان یزد به نام شهر یزد است، بوشهر به نام شهر بوشهر، کرمان به نام شهر کرمان می باشد، پس همه این استانها باید اسم شان را تغییر دهند.

این استاد دانشگاه یکی دیگر از دلایل غیر منطقی این افراد را طولانی بودن اسم بیان کرد و افزود: کجاگفته اند، چونکه اسم استان طولانی است پس بودجه به آن اختصاص داده نمی شود.

وی در ادامه گفت: خراسان رضوی، آذربایجان غربی، شرقی و سیستان و بلوچستان اسم های طولانی دارند، آیا از توسعه عقب افتاده اند؟

خرامین با اشاره به برخی از نظرسنجی های که در این خصوص صورت گرفت اظهار داشت: نظر سنجی قاعده دارد، نمونه تصادفی  و محقق بیطرف باشد و از افراد خاصی سئوال نشود.

پژوهشگر برتر استان افزود: نظرسنجی سایتی در هیچ علمی قابل قبول نیست کما اینکه در بحث انتخابات، هیچ کدام از نظرسنجی های دوستان درست در نیامد.

شیرعلی خرامین بیان کرد: آیا مشکل طلاق، اشتغال و مواد مخدر در استان حل شده است که برخی به دنبال تغییر نام استان می باشند.

خرامین با اشاره به پیشنهاد استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: نخبگان استان باید در مورد این مسئله تصمیم بگیرند.

وی همچنین روند کنونی این موضوع را دامن زدن به مسائل قومی و طایفه ای عنوان کرد و اظهار داشت: برخی صحبت ها و رفتار دامن زدن به اختلاف در سطح جامعه و استان می باشد که با وحدت و برادری منافات دارد.

این استاد برجسته دانشگاهی در پایان یادآور شد: با تغییر اسم استان هیچ چیزی عوض نمی شود، جزء اینکه بار سنگین هزینه می گذارد بر دوش مردم و بیت المال. با برآورد سود و زیان اینکار اگر بصلاح بشود ما هم قبول می کنیم.
این استاد دانشگاه و پژوهشگر در کهگیلویه و بویراحمد به تجربه ناموفق این تغییر نام اشاره کرد و گفت: اگر به فرض مثال چنین تغییری اتفاق افتد حتم داشته باشیم که دیر یا زود مردم تقاضای بازگشت به نام اولیه را خواهند کرد پس بهتر است که قبل از هر چیز به فکر کم کردن هزینه‌ها باشیم نه این که هزینه‌ای اضافی برای استان محروم خود ایجاد کنیم.

خرامین طرح چنین موضوعاتی را اختلاف‌ برانگیز دانست و گفت: گچساران و باشت و چرام و بهمئی همچون نگینی در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند که همواره در این استان خواهند ماند و نمی‌توان با طرح چنین موضوعاتی آن‌ها را از پیکره این استان جدا کرد.

وی به آمادگی خود برای برگزاری هرگونه نشست و گفت‌وگویی در این زمینه اشاره کرد و گفت: آمادگی کاملی برای این کار داریم و آماده شنیدن هرگونه پاسخ علمی و منطقی در این زمینه هستیم.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: مسئولان کهگیلویه و بویراحمد بجای «نام» برای مردم «نان» بیاورند و هر استان دارای «نان»، نام هم دارد.


*این گفت و گو سال ۹۱ انجام گرفته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار