خبرهای داغ:
در جلسه کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان قم مطرح شد

لزوم خدمت‌رسانی به زائران اربعین در قم

مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان قم در کمیته اربعین بر لزوم خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به زائرین اربعین در استان تأکید کردند.
کد خبر: ۸۷۷۸۳۷۷
|
۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، جلسه کمیته فرهنگی، اقامه نماز و امر به‌ معروف و نهی از منکر ستاد اربعین حسینی استان پیش از ظهر امروز با حضور مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی قم در سالن جلسات معاونت سیاسی استانداری برگزار شد.

وحید فرجی سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در ابتدای این جلسه با اشاره به توزیع بسته‌های فرهنگی در میان زائران اربعین اظهار کرد: نهادهایی که می‌خواهند اقلام فرهنگی را به زائران اربعین برسانند این اقلام را در اختیار دبیرخانه ستاد اربعین استان قرار دهند تا در قالب بسته‌های فرهنگی از سوی نهادها به زائران تحویل داده شود.

ناصر حمزه‌ای معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش‌ و پرورش استان قم نیز در این جلسه در مورد اسکان زائران اربعین گفت: این اداره 40 مدرسه را در استان آماده کرده تا زائران در آنها اسکان یابند؛ البته مکان اصلی اسکان زائران مصلای شهر قم است، همچنین اداره آموزش‌ و پرورش می‌تواند 60 مدرسه دیگر را هم برای اسکان آماده‌سازی کند.  

در بخش دیگری از این جلسه عبدالحمید فاطمیان مدیر اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان قم با اشاره به خدمات این نهاد به زائرین اربعین در قم گفت: اداره اوقاف در بخش اسکان و پذیرایی از زائران اربعین، سه امامزاده در خارج از شهر قم و دو امامزاده هم در داخل شهر برای اسکان و پذیرایی از زائرین آماده‌ کرده و عمده برنامه‌های اداره اوقاف برای پذیرایی از زائرین اربعین در هنگام بازگشت است.

عطاء‌الدین قاسمی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم هم در این جلسه از کمرنگ بودن تبلیغات محیطی در آستانه اربعین در شهر قم انتقاد کرد و گفت: شهر قم در آستانه اربعین چندان رنگ و بوی اربعینی را ندارد و کمتر پلاکارد و ایستگاه صلواتی در شهر دیده می‌شود، باید تبلیغات محیطی بیشتری در آستانه اربعین در قم صورت گیرد؛ سپاه هم برای آماده‌سازی مصلی به منظور اسکان زائران کمک زیادی کرده است، ولی حسینیه‌ها و امامزاده‌های شهر آماده پذیرایی مناسب از زائرین اربعین نیستند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مراد حیدری مسؤول تشکل‌های دینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم در ادامه با اشاره به‌ ضرورت انجام فعالیت‌های فرهنگی در زیارت اربعین گفت: در جلسات مختلفی که برای زیارت اربعین در نهادهای مختلف برگزار شده است، از استان قم انتظار پرداختن به مسائل فرهنگی را دارند، با این حال در بخشی از آن غفلت صورت گرفته است، اگرچه پذیرایی خوبی از سوی موکب‌های استان قم در زیارت اربعین انجام می‌شود.

داوود شمس جانشین معاون فرهنگی سپاه هم از همکاری گسترده این نهاد با قرارگاه اربعین خبر داد و گفت: سپاه در بحث اربعین تمام امکانات و عوامل اجرایی خود را در اختیار قرارگاه اربعین قرار داده است، همچنین نیروهای سازمان اردویی بسیج هم در مصلای قدس مستقر شدند تا به زائران خدمت‌رسانی داشته باشند، چهار هزار بروشور فرهنگی را هم برای ارائه به زائرین اربعین در شهر قم آماده کردیم.

رضا سیار فرماندار شهرستان قم هم در ادامه این جلسه ضمن انتقاد از کم‌کاری دستگاه‌ها در خدمات‌رسانی به زائران اربعین در شهر قم گفت: دستگاه‌های استان به خاطر اینکه مشغول خدمت‌رسانی به زائران در مرزها و همچنین کشور عراق هستند از شهر قم غافل شدند، نباید در بحث اربعین خود شهر قم را فراموش کنیم، نتیجه بی‌توجهی این شده که برنامه اسکان زائران اربعین در مصلی تدارک دیده‌ شده است، اما زائران پاکستانی که از یک کشور دیگر آمده‌اند، در کنار خیابان سفره پهن می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسین عسکری علویه رابط کمیته فرهنگی اربعین در منطقه یک کشور گفت: در این کمیته اقلام فرهنگی مناسبی برای زائران اربعین تهیه‌ شده است و دستگاه‌های اجرایی که به این اقلام نیاز دارند، به کمیته فرهنگی اربعین اطلاع بدهند تا در اختیار آن‌ها قرار بگیرد، البته بخش زیادی از اقلام فرهنگی ستاد اربعین به عراق ارسال‌ شده است.

احد جمالی معاون سیاسی امنیتی استاندار قم نیز در جلسه اربعین گفت: امیدوارم همگی منشأ خدمتی به زائران اربعین باشیم، نباید تمام موکب‌های استان در عراق مستقر شوند، بلکه باید برنامه‌ریزی شود که تعدادی از این موکب‌ها در سال‌های آینده در قم مستقر شوند و به زائران اربعین در این شهر خدمت کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار