خبرهای داغ:

صنایع دستی و مشاغل خانگی، ظرفیت های مغفول مانده شهرستان برخوار/ثبت و اعطای ۳۰۰ مدرک در حوزه مشاغل خانگی در سال۹۴

یکی از زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرستان برخوار، توسعه و ترویج تولیدات بومی شهرستان به‌ خصوص حمایت از تولید صنایع دستی و مشاغل خانگی است که علاوه بر اشتغال زایی و عرضه در داخل کشور، یکی از اقلام مهم صادرات غیرنفتی شهرستان نیز به شماره می‌رود که جنبه ارز آوری نیز به کشور دارد.
کد خبر: ۸۷۷۸۳۱۵
|
۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از برخوار؛ شهرستان برخوار بعد از شهرستان اصفهان بیشترین مشاغل خانگی و تولیدکننده صنایع دستی را دارا است و از این حیث شهرستان برخوار رتبه دوم را در استان به عنوان بزرگترین قطب صنایع دستی در بین شهرستان های استان اصفهان کسب کرده است. این موضوع اهمیت فراوانی دارد و نیاز به توجه بیشتر مسئولان را می طلبد.

شکی نیست که قالی بافی، منبت کاری، قلم زنی، سفره های قلمکار، پخت نان، عروسک سازی، دوخت مانتو،  تولید پوشاک و بافت، گل سازی، تولید ترشیجات خانگی، میناکاری و… از قابلیت‌ها و ظرفیت های مهم و مغفول مانده شهرستان برخوار در حوزه صنایع دستی و مشاغل خانگی است.

با وجود استقبال زیاد جوانان به هنر صنایع دستی و تولیدات خانگی به دلیل این که هنر به معنای خاص خود چندان درآمد زایی ندارد؛ در جذب و ادامه کار، گرایش کمتر می شود و اکثر افراد مجبور هستند شغل دیگری را دنبال کنند تا بتوانند معیشت و درآمد لازم را کسب کنند ولی با این وجود، گرایش بانوان نسبت به آقایان به هنرهای صنایع دستی و تولیدات خانگی بیشتر است؛ به طوری که تقریباً ۸۰ درصد کارآموزان دوره های آموزشی خانم هستند و آقایان کمتر رغبت به کار یا ادامه کار در حوزه هنرهای دستی دارند، از طرف دیگر هنر صنایع دستی و تولیدات خانگی نیاز به صبر، حوصله، ظرافت و دقت دارد که چنین ویژگی هایی در خانم ها به مراتب بیشتر یافت می شود.

بنابراین می توان از این ظرفیت بانوان در فعالیت های هنری صنایع دستی و مشاغل خانگی به شکل مطلوب تری بهره برد، چراکه بانوان وقت آزاد بیشتری دارند و اغلب می خواهند اوقات فراغت خود را پر کنند و یا به دنبال اشتغال هستند؛ چیزی که متاسفانه خیلی مواقع مورد سوءاستفاده برخی فرصت طلب ها قرار می گیرد.

اشتغال به فعالیت های خانگی، هنری و خلق آثار ماندگار می تواند علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی بانوان، اوقات فراغت آنها را پر کرده و هنر و اصالت شهرستان برخوار را در عرصه فرهنگ و هنر بیشتر معرفی کند.

یکی از زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرستان برخوار، توسعه و ترویج تولیدات بومی شهرستان به‌ خصوص حمایت از تولید صنایع دستی و مشاغل خانگی است که علاوه بر اشتغال زایی و عرضه در داخل کشور، یکی از اقلام مهم صادرات غیرنفتی شهرستان نیز به شماره می‌رود که جنبه ارز آوری نیز به کشور دارد.

فعالیت مستمر در حوزه صنایع دستی و مشاغل خانگی و ثبت و اعطای ۳۰۰ مدرک در حوزه مشاغل خانگی توسط جهاد کشاورزی در سال گذشته، نشان از ارتقاء کمی و کیفی محصولات تولیدی شهروندان این شهرستان دارد.

برگزاری جشنواره و نمایشگاه مشاغل خانگی و صنایع دستی در شهر دستگرد برخوار نیز، یک اقدام ارزشمند برای شناساندن توانمندی‌های شهرستان در حوزه صنایع دستی و مشاغل خانگی است که امیدواریم با همکاری و همراهی مردم و مسؤولان و حمایت‌های مادی و معنوی متولیان استانی و شهرستانی این فعالیت مهم و موثر ارتقاء چشمگیر کمی و کیفی پیدا کند.

ایجاد نمایشگاه دائمی عرضه صنایع دستی شهرستان، گامی عملی برای حمایت از صنایع دستی خانگی و اشتغال‌زایی برای جوانان شهرستان خواهد بود.

فهیمه فرهمندپور مشاور وزیر کشور در امور بانوان در اردیبهشت امسال گفت: شهرداری ها موظف هستند مکانی در اختیار عرضه کنندگان محصولات تولیدات خانگی قرار دهند تا این افراد بتوانند محصولات خود را به طور دائمی در آن عرضه و به فروش برسانند.

مطابق قانون مشاغل خانگی که تصویب شده، سهم دستگاه ها در حمایت از این مشاغل آشکار و مشخص است. شهرداری ها موظف هستند مکانی در اختیار عرضه کنندگان محصولات تولیدات خانگی قرار دهند تا این افراد بتوانند محصولات خود را به طور دائمی در آن عرضه و به فروش برسانند. با ایجاد نمایشگاه و مکان عرضه دائمی محصولات تولید داخلی گامی ارزشمند به منظور اشتغال آفرینی در رشته های مختلف و کاهش بیکاری برداشته خواهد شد.

از مشکلاتی که بانوان شهرستان در گفتگو با خبرنگار چشم برخوار به آن ها اشاره داشته اند این است که شبکه بهداشت علاوه بر الزام تولیدکنندگان به دریافت مجوز از همان ابتدا، برای برخی از این مشاغل خانگی مانند تولید ترشیجات خانگی، در همان آغاز کار، تولید کننده را ملزم به تهیه مغازه ای با شرایط خاص خود (مانند کف سرامیک و…) می کند حال آن که اجابت این درخواست برای همه تولیدکنندگان ممکن است در ابتدای کار ناممکن باشد؛ چراکه برخی از بانوان برای تامین هزینه های زندگی به این مشاغل روی می آورند و توانایی پرداخت هزینه یک مغازه را در ابتدا ندارند.

نمایشگاه «مشاغل خانگی» با ارائه محصولاتی از بانوان شهرستان مانند ترشی جات، سبزیجات خوشکبار، سبزیجات خورد شده، شیرینی جات، تولیدات لباس های سبک اسلامی ایرانی (مانتو و…)، انواع کیف های چرم و کیف پول، انواع گل های کریستال و گل ها تزئینی، انواع دستبند، گل سر،تل، تاج، وسایل تزئینی خیاطی، انواع عروسک های بافتنی و عروسک های خزی، انواع شال و کلاه بافتنی تا فردا در شهر دستگرد، سالن همایشات کتابخانه ی اندیشه از ساعت ۱۰صبح الی ۱۵ پذیرای بازدیدکنندگان است.

ارسال نظرات