شیمون پرز صلح طلب یا جلاد قانا؟

کد خبر: ۸۷۷۷۹۷۷
|
۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲
به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج،

مهدی کردی_دانشجوی دکتری روابط بین الملل

تارنمای اینترنتی «ایندیپندنت» در مقاله ای به قلم رابرت فیسک با اشاره به جنایات شیمون پرز نوشت:

شیمون پرز هرگز یک صلح طلب نبود، هیچگاه نمی­توان جنایات او را در قانا فراموش نمود. هنگامی که جهان متوجه شد که پرز مرده است بسیاری از افراد گفتند که او یک صلح طلب بود، اما او مصلح نبود. بلکه عامل خون و آتش و کشتار بود. نتایج جنایات او در قانا به خوبی قابل ملاحظه است. نوزادان تکه تکه شده، فریاد پناهندگان، سوختن بدن­ها، از جمله جنایات او در قانا می­باشد. در این مکان، تعداد 106 جسد هیچگاه پیدا نشد. همه این جنایات ظرف مدت 17 دقیقه به طول انجامید.نیمی از آنها کودک بودند.

شیمون پرز ، به منظور تثبیت جایگاه خود به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی که جایگزین اسحق رابین بعد از ترور وی شده بود، تصمیم گرفت تا قبل از انتخابات، با حمله به لبنان، به افزایش اعتبار نظامی خود اقدام کند. برنده جایزه صلح نوبل به بهانه اینکه از آن سوی مرزهای لبنان، موشک کاتیوشا توسط حزب الله لبنان به درون خاک اسرائیل شلیک می­شود، اقدام به حمله به قانا نمود. بعد از چند روز نیروهای اسرائیلی اقدام به حمله به اردوگاه ارتش فیجی که تحت نظارت سازمان ملل بود و صدها شهروند در آن پناه گرفته بودند، نمودند. پرز اعلام کرد که: "ما نمی­دانیم که چند صد نفر انسان در آن اردوگاه متمرکز شده­اند و این امر برای ما یک شگفتی تلخ است".

این موضع پرز، یک دروغ محض بود. چراکه اسرائیلی­ها پس از تهاجم سال 1982، قانا را اشغال کرده و از اردوگاه­های آن، فیلم ویدیوئی داشتند. آنها حتی قبل از تهاجم و قتل  عام سال 1996، با پرواز یک هواپیمای بدون سرنشین، کاملا موقعیت اردوگاه را شناسایی کرده بودند. سازمان ملل در مورد شناخت اسرائیل نسبت به اردوگاه آوارگان گزارش داد که اسرائیل بارها و بارها، محل مورد نظر را محاصره و ایزوله کرده بود. این سهم پرز برای تحقق صلح در لبنان بود. اما با همه این اوصاف، او متحمل شکست سنگینی در انتخابات پیش رو شد.  او هرگز نتوانست این حادثه و شکست در انتخابات را فراموش کند.

وقتی که من به پست­های ایست بازرسی سازمان ملل{در قانا} رسیدم، سیل خون در این منطقه جاری شده بود و به راحتی می­شد بوی آن را استشمام نمود. در قانا موارد متعددی از بدن­های بدون دست و پا و نوزادان بدون سر، دیده شد. در یک مورد بدن یک مرد در دو قطعه جدا از هم به یک درخت آویزان شده بود و آنچه از او باقی مانده بود، در حال سوختن در آتش بود. گزارش سازمان ملل اعلام کرد که "گمان نمی­کند که کشتار قانا یک تصادف بوده باشد"، این گزارش به ضد یهودی بودن متهم شد.

بر روی پله­های اردوگاه، یک دختربچه نشسته بود و بازوی خود را دور شانه­های جسد یک مرد مو خاکستری حلقه کرده بود، به جنازه او خیره شده و می­گفت: "این مرد، پدر من است، این مرد، پدر من است". اگر آن دختر هنوز زنده باشد، یکی از بازماندگان کشتار و خونریزی قانا در طی این سال­ها است. این دوره کشتار و خونریزی برای نیروی هوایی اسرائیل ثبت شده است، من شک دارم که او کلمه فعال صلح را به زبان بیاورد.

البته پرز در طی سال­های بعد تغییر کرد، آریل شارون فردی بود که دستور حمله به اردوگاه­های صبرا و شتیلا را در سال 1982 به نیروهای اسرائیلی داد، او هم در زمان مرگ، یک فعال صلح قلمداد شد، اما حداقل به او دیگر جایزه صلح نوبل اعطا نشد. پرز بعدها در کتاب خود، نام این کشتار وحشیانه را عملیات "خوشه­های خشم" به منظور تنبیه لبنانی­ها نامید. البته پرز در سالهای بعد تغییر کرد  و تلاش نمود تا چهره یک صلح طلب را به خود بگیرد، بر این اساس او بعدها ایده "دو راه حل، دو دولت" را ارائه نمود.

 در حال حاضر ما باید او را یک "فعال صلح" قلمداد کنیم؟؟؟ اگر شما میتوانید، ببینید واژه "فعال صلح" ظرف ظرف چند روز آینده چقدر در اعلامیه مرگ او استفاده می­شود و واژه "قانا" چند بار استفاده می­شود.

 
ارسال نظرات