متولی محیط زیست شهری شهرداری‌ها هستند و تصمیمات امور شهری باید پیوست محیط زیست، فرهنگی و اجتماعی داشته باشند.
کد خبر: ۸۷۷۷۶۸۶
|
۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲

استاندار زنجان:

جمع‌آوری روزانه 700 تن زباله در استان زنجان

شهرداری‌های استان زنجان روزانه 700 تن زباله جمع‌آوری می‌کنند که تصور عدم اجرای آن هم مشکل‌ساز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، استاندار زنجان در نشست تخصصی شهرداران زنجان با ابراز امیدواری برای برگزاری باشکوه اربعین حسینی گفت: این اجتماع جلوه‌ای از عظمت مسلمانان و جهان شیعه محسوب می‌شود.

اسدالله درویش‌امیری در کنار هم بودن شهرداران را برای هم‌اندیشی ضرورت دانست و افزود: مدیریت شهری و اداره شهر کار سخت و دشواری است و به هیچ وجه آسان نیست و من هم در این امور به تبع سابقه‌ای که دارم در جریان کار قرار دارم.

وی اظهار داشت: تبادل نظر، همراهی و همفکری بین شورا، شهرداری و مسؤولان اجرایی به طور حتم در پیشبرد امور شهری مفید فایده خواهد بود.

درویش‌امیری با بیان اینکه 65 درصد جمعیت استان شهرنشین هستند که شهرداران مدیریت آن را بر عهده دارند، ابراز کرد: سخت‌ترین مدیریت را در بین شهرها مربوط به شهر زنجان است، چرا که بیش از یک سوم جمعیت در آن ساکن هستند.

وی مدیریت شهری را در کشور دشوار اعلام و تاکید کرد: بی‌ثباتی در درآمدهای شهرداری‌ها این سختی را افزایش داده است.

استاندار زنجان با بیان اینکه شهرداری از تولد تا آرامستان‌ها با شهروندان درگیر می‌شود، افزود: باید بین عملکرد شهرداری بین دو مرحله فعالیت و عدم فعالیت شوراها ارزیابی انجام شود، تا بتواند مشکلات و معضلات را در هر دو مرحله احصا شود.

درویش‌امیری راه‌کار حل مشکلات شهری را اقدام و برنامه‌ریزی شهرداری برای القای احساس خانه بودن شهر برای شهروندان دانست و گفت: نحوه عملکرد در احساس تعلق مردم به شهر و محل زندگی مردم دخیل است.

وی تاکید کرد: ایجاد احساس تعلق بین شهروند و شهر، در نحوه مراقبت مردم از پاکیزگی، فضای سبز و سایر امور شهری تاثیرگذار خواهد بود.

استاندار زنجان با بیان اینکه حدود 98 میلیارد تومان بین شهرداری های 21 گانه استان توزیع شده است، افزود: باید متوجه بود که شهرداری‌ها از محل درآمدهای عمومی اداره می‌شود که رعایت خاص را الزامی می‌کند لذا این توزیع دقت زیادی را نیاز دارد.

درویش‌امیری با تاکید بر ابتلای اغلب شهرها به حاشیه‌نشینی ابراز کرد: باید جلوی رشد بدقواره شهرها را گرفت و اجازه رشد شهرک‌های اقماری که دلیل آن به وجود آمدن حاشیه‌نشینی است، گرفته شود چرا که مشکلات زیادی را موجب شده است.

وی با تقدیر از فعالیت شهرداری ادامه داد: ظاهر شهر زنجان طی مدت زمان حضور سه ماهه من همواره مورد تقدیر قرار گرفته است، ولی لازم است مسائلی به مدیریت شهری تذکر داده شود که یکی از آن‌ها ایستادگی بر روی ضوابط و اصول شهرسازی است.

استاندار زنجان خطاب به شهرداران تاکید کرد: شهرداران اصول شهرسازی را به خاطر درآمد نادیده نگیرید چرا که اصول شهرسازی مقدم است و اگر می‌خواهید شهر در 10 سال آینده خوش‌قواره و همه خدمات تعریف شده را داشته باشد باید نسبت به رعایت ضوابط اقداماتی انجام شود.

درویش‌امیری لزوم رعایت محیط زیست شهری را یادآور شد و گفت: باید متوجه بود که متولی محیط زیست شهری شهرداری‌ها هستند و تصمیمات امور شهری باید پیوست محیط زیست، فرهنگی و اجتماعی داشته باشند.

وی نخستین گرفتاری شهرداری‌ها را جمع‌آوری زباله‌ها دانست و تاکید کرد: شهرداری‌های استان زنجان روزانه 700 تن زباله جمع‌آوری می‌کنند که تصور عدم اجرای آن هم مشکل‌ساز است.

استاندار زنجان تفکیک زباله‌ها را از درب منازل مورد تاکید قرار دارد و گفت: رعایت این مسائل برای شهرداری درآمدزا است.

درویش‌امیری توسعه و افزایش فضای سبز شهری را مورد تاکید قرار دارد و اضافه کرد: توسعه فضای سبز یکی از آرایش‌ها و منظر شهری است و این موضوع را از شهرداران پیگیری می‌کنم.

وی تصریح کرد: 14 اسفند روز درختکاری است و باید شهرداری‌ها برای این روز برنامه کاری تهیه و ارائه کنند و در این راستا استانداری هر کمکی که بتواند می‌کند.

استاندار زنجان با بیان اینکه درآمد شهرداری‌ها نباید به عوارض متکی شود، چرا که وضعیت ساخت و سازها در سطح شهرها یکسان نیست، ابراز کرد: رونق و رکود این حوزه بر درآمدها تاثیرگذار است.

درویش‌امیری بر لزوم برنامه‌ریزی برای جلب مشارکت و سرمایه‌گذار بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: استفاده از مشارکت سرمایه‌گذاری به بهبود امور کمک می‌کند.

وی به معضلات شهری از جمله امکانات بازی در شهر زنجان اشاره و اضافه کرد: راه‌اندازی این امکانات از طریق شهرداری به دلیل مشکلات کار دشواری است و برای محقق شدن این مهم باید به بخش خصوصی امتیاز داد.

استاندار زنجان امتیاز دادن به بخش خصوصی را موجب جلب مشارکت دانست و گفت: دادن یک امتیاز به این بخش موجب به دست آوردن امتیازات زیادی برای مدیریت شهری می‌شود.

درویش‌امیری دادن تخفیف به بخش خصوصی را موجب ایجاد انگیزه اعلام کرد و ادامه داد: رضایتمندی مردم درباره اعتماد به شهرداری بسیار مهم است که از طریق شفاف‌سازی امور محقق می‌شود، چرا که اگر اعتمادسازی انجام شود نیازی به حضور قانون برای اجرای امور شهری نیست.

وی با تاکید بر اینکه کسب رضایتمندی همه مردم امکان پذیر نیست، افزود: ولی کاستن از نارضایتی عموم به پیشبرد امور کمک می‌کند.

استاندار زنجان ادامه داد: برای بازگشایی محورهای شهری که متعلق به دستگاه‌های دولتی است اگر همکاری نمی‌شود، می‌توانید برای تحقق آن از ظرفیت استانداری استفاده کنید.

درویش‌امیری با تقدیر از ارتش برای کمک به بازگشایی محور پادگان ادامه داد: رضایتمندی مردم درباره اعتماد به شهرداری بسیار مهم است که از طریق شفاف‌سازی امور محقق می‌شود، چرا که اگر اعتمادسازی انجام شود نیازی به حضور قانون برای اجرای امور شهری نیست.

وی با تاکید بر وجود تورم نیرو در شهرداری‌ها افزود: شهرداری‌ها نباید بی‌خودی نیرو جذب کنند و جذب نیرو باید به شرط تخصص انجام شود لذا شوراها هم باید این مورد را رعایت کرده و شهرداری را مجبور به جذب نیرو نکنند، چرا که موجب هدر رفت منابع می‌شود بنابراین تصمیم‌گیران باید جلوی این جذب نیرو را بگیرند.

استاندار زنجان سرعت عمل و رعایت کیفیت کار را در اجرای پروژه‌های عمرانی مورد تاکید قرار داد و گفت: هر چند هر کار عمرانی مشکلاتی را به همراه خود دارد ولی باید متوجه بود که می‌توان مردم را در جریان کار قرار داد.


ارسال نظرات