خبرهای داغ:
آیت‌الله کعبی:

سیاستمداران نباید دل‌بسته جریان‌های غربی باشند/ راه پیشرفت کشور تکیه بر اقتصاد درون‌زا است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: انتخابات اخیر آمریکا نشان داد سیاستمداران کشورمان نباید دل‌بسته جریان‌های سیاسی غربی و اتفاقات آن کشورها باشند.
کد خبر: ۸۷۷۷۶۶۸
|
۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله عباس کعبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در قم با اشاره به نحوه برگزاری انتخابات در آمریکا اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری این کشور دودرجه‌ای است، یعنی مردم به‌ صورت مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا را انتخاب نمی‌کنند، بلکه افراد در این کشور به‌ گزینشگران رئیس‌جمهور آمریکا رای می‌دهند.

وی ادامه داد: ممکن است اکثریت مردم آمریکا به کسی رأی بدهند، اما با توجه به سیستم انتخابات این کشور، شخص دیگری رئیس‌جمهور شود و سیستم انتخابات آمریکا با پیروزی ترامپ به چالش کشیده شده و اعتراضات مردم آمریکا به انتخاب ترامپ هم به دلیل سیستم انتخابات این کشور است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص اشکالات سیستم انتخاباتی در آمریکا تصریح کرد: براساس سیستم فعلی انتخابات این کشور، مردم آمریکا به ظرفیتی نرسیدند که رئیس‌جمهور کشورشان را به‌ صورت مستقیم انتخاب کنند. انتخابات آمریکا، یک انتخابات بسته حزبی است که افراد تنها از طریق احزاب می‌توانند در این انتخابات پیروز شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: یکی از اشکالات سیستم انتخاباتی نظام لیبرال دموکراسی آمریکا این است که ترامپ با رای کمتر از 50 درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات پیروز شد؛ با توجه به شرکت 50 درصدی مردم آمریکا در انتخابات، ترامپ تنها رای 25 درصد مردم این کشور را کسب کرد و او منتخب اقلیت مردم آمریکا است.

آیت‌الله کعبی با اشاره به اشکال جدی سیستم انتخابات در آمریکا گفت: یکی از اشکالات جدی این سیستم، چرخش باطل ثروت و قدرت است، یعنی داشتن ثروت در این سیستم قدرت را به دنبال دارد، گروه‌های صهیونیستی و جریان‌های سرمایه‌داری در انتخابات آمریکا تأثیرگذار هستند و حدود یک تا دو درصد جمعیت این کشور، 90 درصد ثروت آمریکا را در دست دارند. اکثریت مردم این کشور، نظام دموکراسی آمریکا را نمی‌پذیرند و در انتخابات اخیر این کشور، این نظام دچار چالش شد.

وی ادامه داد: در انتخابات آمریکا فساد سیستم اقتصادی، فرهنگی و سیاسی این کشور افشا شد؛ نظام آمریکا یک نظام فاسد است و مردم این کشور به دنبال تغییر و تحول هستند، اما ترامپ نمی‌تواند که منجی آمریکا باشد، همان‌طوری که اوباما هم نتوانست تغییری را در این کشور انجام دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه زیرساخت‌های سیاسی آمریکا مبتنی بر مردم‌سالاری واقعی نیست، افزود: در سیستم فاسد آمریکا تغییر و تحول ممکن نیست، شکست کلینتون در انتخابات، یک شکست برای ساختار دموکراسی نظام لیبرال آمریکا بود و این شکست دموکراسی به فروپاشی تمدن آمریکایی منجر خواهد شد.

آیت‌الله کعبی با تأکید بر عدم‌ تغییر سیاست‌های آمریکا در دوره ترامپ گفت: با وجود شعارهای تند او، اما به نظر نمی‌رسد که در دوره ترامپ در سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا تغییر چندانی به وجود بیاید و زمانی که او وارد کاخ سفید شود، از شعارهای تند او هم کاسته می‌شود.

وی در خصوص تأثیر انتخابات آمریکا بر سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: سیاست‌های این نظام متأثر از سیاست‌های آمریکا نیست، سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر اصول ثابت، استقلال و مردم‌سالاری دینی است و این سیاست‌ها براساس راهبردهای مقام معظم رهبری شکل می‌گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: انتخابات اخیر آمریکا نشان داد که سیاستمداران کشورمان نباید دل‌بسته جریان‌های سیاسی غربی و اتفاقاتی که در آن کشورها می‌افتد، باشند. راه پیشرفت کشورمان استحکام درون‌زای داخلی و اقتصاد مقاومتی است، نه اینکه دل‌بسته قدرت‌های غربی باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار