رجبی دوانی در گفتگو با «بسیج»:

راهپیمایی عظیم اربعین نماد شیعه و همدردی با اسیران آل الله است / راهپیمایی اربعین عامل مقابله با نظام سلطه و استکبار

رجبی دوانی گفت: در چند سال اخیر عرض ادب و پیاده روی زائران به صورت گسترده از کوفه و نجف به سوی کربلا انجام می شود که در حقیقت یک همراهی و همدردی با اسیران آل الله است.
کد خبر: ۸۷۷۷۲۴۸
|
۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰

دکتر محمد حسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به اهمیت پیاده روی اربعین حسینی و تأثیرات آن اظهار داشت: در ذوات مقدس اهل بیت (علیهم السلام) آمده است که اگر انسان برای زیارت اهل بیت (ع) سختی و زجری هم متحمل شود ارزش دارد و نشان دهنده ابراز ارادت و احترام بیشتر به ساحت مقدس آنها است.

مورخ اسلام اضافه کرد: اما درخصوص لزوم زیارت امام حسین (علیه السلام) تاکید شدیدتری شده است با وجود اینکه زیارت حضرت مستحب است اما حتی اگر راه ها هم نا امن باشند بهانه ای برای ترک زیارت امام حسین(ع) نیست، درصورتی که فریضه حج واجب را به دلیل نا امنی راه ها می توان به تأخیر انداخت و تا رفع نا امنی تکلیف از فرد، ساقط است اما زیارت امام حسین (ع) را نباید به خاطر نا امنی راه ها ترک کرد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: درباره زیارت حضرت بیشتر سفارش شده که به صورت پیاده روی باشد، گرد و غباری که در مسیر پیاده روی بر سر و صورت زائر می نشیند را نباید پاک کرد و باید با همان حال محزون و غبار آلود به زیارت سید الشهدا (ع) مشرف شد.

دکتر رجبی دوانی با اشاره به حدیثی از امام حسن عسگری (ع) درخصوص اهمیت زیارت اربعین تصریح کرد: در فرمایشات امام حسن عسگری (علیه السلام) آمده است که یکی از نشانه های شیعه زیارت اربعین است لذا بسیاری از شیعیان سعی دارند این مهم را انجام داده و در این روز به ساحت مقدس امام حسین (ع) عرض ادب کنند و از این رو است که در چند سال اخیر این عرض ادب به صورت گسترده از کوفه و نجف به سوی کربلا انجام می شود که در حقیقت یک همراهی و همدردی با اسیران آل الله است.

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه خاطر نشان کرد: آل الله این مسافت را در بند و غم و مصیبت عظیم طی کرده اند و بحمد الله این عرض ادب زائران به صورت یکی از نماد ها و شعائر بزرگ شیعه در آمده و توانسته بزرگترین گردهمایی و راهپیمایی جهان را رقم بزند که از این حیث قدرت نرم و بزرگ اسلام وجهان تشیع را به رخ دشمنان می کشد.

وی راهپیمایی اربعین حسینی را ظرفیت بسیار عظیمی برای آگاهی بخشی به جهان دانست و گفت: راهپیمایی و پیاده روی اربعین حسینی در ایجاد آگاهی و پیوند خوردن شیعیان و غیر شیعیانی که در این روز به ساحت مقدس امام حسین (ع) عرض ادب می کنند بسیار موثر است.

دکتر رجبی دوانی در خاتمه عنوان کرد: راهپیمایی عظیم اربعین حسینی همچنین در مقابله با نظام سلطه در برابر استکبار و صهیونیزمی که بلای جان اسلام شده و گروه های پست و خبیث تکفیری را راه اندازی کرده است بسیار موثر عمل خواهد کرد.


ارسال نظرات
آخرین اخبار