خبرهای داغ:
کارشناس علوم دینی،راهپیمایی اربعین را یک نهضت و قیام دانست و گفت: عراق و کربلا با وجود امکانات اندکی که دارند ، در این راهپیمایی بزرگ ، چشم دنیا را به سرزمین کربلا خیره می کند.
کد خبر: ۸۷۷۷۰۵۰
|
۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام والمسلمین مسعودعالی کارشناس برنامه سمت خدا در گفتگو با خبرنگاران،درباره جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین اظهار داشت:در رابطه با عزاداری ها برای افراد دیگر گفته شده است که تا سه روز عزاداری شود ولی راجع به امام حسین (ع) و بخصوص اربعین سفارش شده است که در هر مناسبتی برای سیدالشهدا(ع)عزاداری کنید.امام رضا (ع)فرمودند: " ان کنت باکیا لشیء فابک للحسین بن علی(ع)" اگر بخواهی به چیزی گریه کنی برای امام حسین (ع) گریه کن.

وی افزود: همچنان که در برخی مناسبت های مختلف سال از جمله نیمه شعبان،شب غدیر ،شب های قدرو...اگر مراسمی،مصیبت و عزایی گرفته شود،آخر مجلس به امام حسین(ع) ختم می شود.

عالی اضافه کرد: این موضوع نشان میدهد که اباعبدالله (ع) نماد بیان حق و حق طلبی است و در طول تاریخ نیز استمرار دارد. از آنجایی که شهادت امام حسین(ع) با روح مؤمنین در ارتباط است و به تعبیر پیغمبر اکرم(ص) یک حرارت و سوزشی در قلوب مؤمنین  ایجاد شده است که تا قیامت سرد نمی شود ،عزاداری های امام حسین(ع) زمینه ای فراهم می کند تا انسانها بتوانند ارتباط عاطفی با حضرت سیدالشهدا(ع)برقرار کنند.

 وی افزود: این ارتباط عاطفی باعث می شود که افراد با جریان حق و خصوصیات آن بیشتر آشنا شوند و نسبت به جریان حق، میل و محبت بیشتر و از جریان باطل، تنفر و دوری داشته باشند.

عالی بیان کرد:جریان حق، مؤمنین و دل های آماده آنها را درجهت ظهور امام زمان(عج) و دولت حق تربیت و تسویه می کند. یعنی ابزاری که باعث رشد انسانها و تشکیل  دولت حق می شود ، همین دستگاه سیدالشهدا(ع) است.

کارشناس علوم دینی ادامه داد: اربعین راهپیمایی بزرگی است که به یک قیام و یک نهضت تبدیل شده است و انسان اینطور احساس می کند که شاید خیلی با معادلات عادی سازگار نیست، یک کشوری که زیر ساختهای لازم برای تظاهرات و تجمعی که در طول تاریخ بی سابقه است را ندارد،چگونه آمادگی اینچنین موقعیتی را در عراق و کربلا بوجود می آورد که از همه نقاط جهان در آنجا جمع می شوند و چشم دنیا را به سرزمین کربلا خیره می کند که این چیست؟

استاد سطح عالی حوزه علمیّه تصریح کرد:وقتی امام زمان(عج) ظهور کنند، خودشان را با امام حسین(ع) معرفی می کنند " من آن کسی هستم که جدم را با لب تشنه شهید کردند" . این نوع معرفی  نشان میدهد که اباعبدالله (ع) قبل از امام زمان(عج) باید شناخته شده باشند و باید یک معرفتی به امام حسین (ع) باشد که وقتی حضرت ولی عصر(عج) خودش را به او معرفی می کند ، همه بشناسند.

عالی افزود: باید جریان حق و حق طلبی را همیشه در دل خود زنده نگه داریم و فقط منحصر به ایام محرم و اربعین نباشد بلکه در طول سال تلاش کنیم تا معرفت خود را نسبت به اهل بیت(ع) بالا برده و ارتباط برقرار کنیم.

وی خاطر نشان کرد: زیارت جامعه برای افرادی که می خواهند معرفتشان را نسبت به امام حسین(ع) بیشتر و امام شناسی شان را تقویت و خودشان را از این جهت ارتقاء و رشد بدهند ،مناسب است.

حجت الاسلام عالی بیان داشت: برای شناخت اهل بیت(ع) و همچنین شناخت شیعه که ستون آن  ولایت است، سؤالات و شبهاتی مثل تیر از سمت شبکه های وهابی و شبکه های مانع، رها می شود و مؤمنین باید خود را بجهت معرفتی رشد و تقویت کنند تا بتوانند خودشان را در این کشتی نجات نگه دارند و خدای نکرده دچار لغزش و سقوط نشوند.

وی افزود: علاوه بر مسئله شناخت معرفت ،ارتباط با انس اهل بیت(ع) وجود دارد که باید خصوصیات اهل بیت(ع) از جهت روحی، کم کم به شیعیان منتقل شود و این به انس و ارتباط ،توسل و زیارت رفتن به آنها احتیاج دارد.

کارشناس سمت خدا در ادامه گفت: درزمان غیبت امام زمان(عج) ما را به علمای عامل و باتقوا ارجاع داده اند ، بنابراین ارتباط گرفتن با این بزرگان سبب می شود تا از رزق هایی که آنان از اهل بیت(ع) می گیرند ، بهره مند شویم.

وی اضافه کرد: مجموع کار معرفتی و عملی آن چیزی است که اگر در طول سال ادامه پیدا کند میتواند خصوصیات لازم برای یک مؤمنی که می خواهد سرباز ولی خدا باشد را ایجاد کند.

عالی با اشاره به اینکه برای یک شیعه و مؤمنی که بخواهد قدم های بزرگ بردارد، سلام دادن روزانه به امام حسین (ع) گرچه واجب فقهی نیست ولی واجب سلوکی ، اخلاقی و ضروری است،گفت: حداقل هفته ای یک مرتبه زیارت عاشورا خوانده شود و روزانه یک سلام معمولی به حضرت سیدالشهدا(ع) فراموش نشود.

وی گفت :اینها ارتباطاتی است که می تواند انسان را ازجهت  معرفتی و عملی رشد دهد تا سرباز ولی خدا و آماده برای ظهور حضرت ولی عصر(ع) باشد.

استاد عالی حوزه علمیّه به آفتهایی که سخنرانان و مداحان را تهدید می کند اشاره ای داشت و گفت: بی شک آن دستگاهی که می تواند دین خدا را به بالاترین سطح ارتقاء دهد و باعث بقا دین شود، بیشترین هجوم را از طرف ابلیس و جریان شیطان خواهد داشت.

وی افزود: برای کسانی که مبلّغین ، مداحان، واعظان و سخنرانان دستگاه سیدالشهدا(ع) هستند ، آسیب ها و آفتهایی است که باید واقع بینانه به مساله نگاه کرد.

کارشناس سمت خدا مطرح کرد: جهان میخواهد با اسلام و دیدگاه اهل بیت(ع) آشنا شود و متأسفانه جریان های انحرافی وجود دارد که اهل بیت(ع) را بد معرفی می کنند یا چیزهایی که در شأن شیعه و اهل بیت(ع) نیست را بیان و چهره مخدوشی نشان می دهند.

وی ادامه داد: همانطور که همه آشنا هستند،جریان شیعه انگلیسی الآن وجود دارد که متأسفانه عزاداری امام حسین(ع) و اظهار تأسف خود را به زنجیر تیغی و قمه زدن یا دشنام دادن به مقدسات و اهل سنت و افراد دیگر منحصر کرده اند و به تعبیر حکم رهبرمعظم انقلاب اینها موهن(ضعیف کننده) هستند و  باعث می شود که چهره اهل بیت(ع) و شیعه اهل بیت(ع) را خراب کنند که جایز نیست.

استاد حوزه علمیّه با بیان مطالب سست و ضعیفی که قابل هضم نیست یا ادبیات مشرکانه ای که در حد غلو و مبالغه است و به اهل بیت(ع) نسبت میدهند یا سبک عزاداری ها و مداحی هایی که وارداتی هستند و در شأن اهل بیت(ع) نیستند ، را از جمله مواردی دانست که اگر خدای ناکرده در مداحی ها و سخنرانی ها آورده شود، آسیب هستند.

وی در پایان بیان داشت: جریان هایی وجود دارد که ممکن است با چند واسطه به دست یک سخنران و یک مداح داده شود و یا حتی خدای ناکرده کاسبی کردن با دستگاه امام حسین(ع) می تواند لطمه هایی باشد که دانسته یا ندانسته،خواسته و یا ناخواسته، فرد به دستگاه سیدالشهدا(ع) وارد می کند که لازم است در یک فرصت مناسب مطرح و درمانش هم گفته شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها