خبرهای داغ:
استاد حوزه گفت: هنر اسلامی هنر اعجازی، الهی و نورانی است و هنر غربی ها هنر سرابی است؛ اگر شما هنر اسلامی خود را کشف کنید، کار آنها را می بلعد.
کد خبر: ۸۷۷۶۹۶۸
|
۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
به گزاش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله محی الدین حائری شیرازی،در چهارمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی حکمت هنر ویژه طلاب هنرمند که در نگارستان اشراق برگزار شد، اظهار داشت: ما می گوییم که هزینه ای که غرب برای امنیت خود می کند، بالاتر از هزینه ای است که برای توسعه می کند؛ بیشترین درآمد خود را صرف مسائل امنیتی می کنند و خروجی آن به صورت منصفانه این است که باید گفت که این امنیت سراب بوده است.

وی با بیان این که خودمان را اسیر ابهت غرب نکنیم، گفت: با توجه به این که تجهیزات نظامی خود را تقویت کرده اند، اما در یک ناامنی محض در حال زندگی هستند و اسم این ناامنی که تعادل و وحشت است را امنیت گذاشته اند، این درصورتی است که اسم مشکل را حل نمی کند. خودمان را اسیر ابهت غرب نکنیم. آمریکا قبل از انتخابات اخیر چه موقعیتی در عالم داشت و بعد از انتخابات چه موقعیتی دارد؟
 
*غفلت ها گذرا و بصیرت ها ماندگار هستند
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: موسیقی را که می خواهید گوش کنید، کدام یک از موارد ذکر شده را شامل می شود وقتی انسان را مطرح می کنیم، فوق الارضی و تحت الارضی داریم، بصیرت ها امور ماندگار ما بوده و تحت الارضی هستند و شهوات امور فوق الارضی است و گذرا می باشد. غفلت ها گذرا و بصیرت ها ماندگار هستند.

وی در مقایسه هنر اسلامی و غربی گفت: هنر باید همانند عصای موسی باشد و هنر غرب باید مَثَل سحرهای ساحران باشد و جایگاه شما و آنها به این صورت است و هنر شما هنر اعجازی و الهی و نورانی است و هنر غربی ها هنر سرابی و سحری است.
 
*کشف هنر اسلامی کار غرب را می بلعد
آیت الله حائری شیرازی با اشاره به معجزه حضرت موسی(ع) اظهار داشت: چطور آن سحرها چشم انسان ها را سحر می کرد و دل همه این ها را می لرزاند و می ترساند، به طوری که می گوید که موسی هم ترسید؛ اگر شما هنر اسلامی خود را کشف کنید، کار آنها را می بلعد.
 
* هنر اسلامی در انسان تحول ایجاد می کند
استاد حوزه تصریح کرد: هنر اسلامی هنر ذکر و بصیرت است و در انسان تحول ایجاد می کند؛ یعنی به انسان می نماید که فنا فایده ای ندارد و سرد و راهی فنا و بقا هستی و بین این دو باید یکی را انتخاب کنی.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که با هنر خود فضای مجازی را تسخیر کنید، گفت: شما هنر خود را انجام دهید و این را در فضای مجازی بیاورید که این فضا تسخیر شما می شود؛ انسان هایی که فنا و بقا را دیده اند، از فنا خسته شده اند و به دنبال بقا آمده اند.
 
*توصیه های هنری آیت الله حائری شیرازی به طلاب هنرمند
وی خطاب به طلاب هنرمند حاضر در این نشست گفت: در فیلمی که می سازید، هیچ گاه صریح کار نکنید و اساس فیلمتان این باشد که مخاطب، خود مطلبی را بفهمد و آن موقع است طمع آن را می چشد و از عسل هم برای فرد گوارا تر خواهد بود. در هنر حتما باید معانی ثانویه باشد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: کسانی که می خواهند وارد وادی هنر شوند، باید مطول و مقامات حریری را بخوانند.  داستان هایی که اهل بیت(ع) فرموده اند را به دیداری تبدیل کنید و از آن فیلمی تهیه کنید.

آیت الله حائری شیرازی اظهار داشت: هنر بزرگ اروپا، آمریکا و هالیوود، هنر کوک کردن انسان است، تکان هم می دهد اما بصیرت نمی آورد و اساس هنر شما این است که بصیرت بیاورد.
 
*به جای کوک کردن افراد، در آنها بصیرت افزایی کنید
وی با بیان این که باید محصول هنر شما شهید فهمیده شود، گفت: سنج و طبل زدن به دلیل این که نظم و حرکت ایجاد می کند، هنر است. شعر مهم است که توسط چه کسی خوانده شود و خواننده شعر کمتر از شاعر شعر نیست. آقای معلمی شعر می گفت و آقای آهنگران می خواند و در رزمندگان بصیرت ایجاد کرده و شهید می شدند؛ به جای کوک کردن، بصیرت افزایی کنید.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: به دنبال هنر پی شکسته نروید؛ در مسأله هنر هر چه زمان کمتری صرف شود، بهتر است و بایستی فشرده باشد.

آیت الله حائری شیرازی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران که چه نوع موسیقی را گوش می دهید، اظهار داشت:شما موسیقی که مرا به یاد آخرت بیاندازد و مرا از خواب غفلت بیدار کند به من نشان بدهید تا به آن گوش بدهم.

وی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از مخاطب این نشست مبنی بر این که مداحی هایی که انسان را از حالت عادی خارج می کند، چه نوع است، گفت: اگر بصیرت می آورد خوب است؛ اگر انسان کم بصیرت می آید و با بصیرت از مجلس می رود، خوب است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها