با واردات از امریکا

تولید امریکا را افزایش ندهیم

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: ورود خودروهای غیرامریکایی ساخت امریکا فقط کام دولت امریکا را شیرین می‌کند.
کد خبر: ۸۷۷۶۶۶۴
|
۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، میثم رضایی اظهارداشت: نخستین تحریم امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران پس از واقعه گروگان گیری دیپلمات های امریکایی در تهران و سال 1979 انجام شد و به دنبال آن ابتدا 12 میلیارد دلار از دارایی های دولت ایران مصادره شد و همچنین امریکایی ها قانونی وضع کردند تا به جز مواردی مانند هدایای کوچک، مواد غذایی، بعضی فرش ها و ... از ورود محصولات تولیدی ایرانی به امریکا خودداری شود.

 

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، با بیان اینکه پس از آزادسازی گروگان ها در ایران، این مصادره پایان نیافت و دارایی هایمان تا به امروز ضبط است، اظهار داشت: در جریان هشت سال دفاع مقدس نیز شاهد اعمال تحریم فروش اسلحه به ایران بودیم و امریکایی ها در سال 1987 و به دنبال اتهام "حمایت از تروریسم"، تحریم کامل تری علیه ایران وضع کردند!

 

رضایی که درباره ورود یا ممنوعیت واردات خودروهای غیر امریکایی ساخت امریکا سخن می گفت با تاکید بر اینکه شمارش و بیان تحریم های خصمانه و بی شماری که علیه ایران با رهبری امریکا اعمال شده است از حوصله ما و همه مردم عزیز کشور خارج است، متذکر شد: همین بس که رئیس جمهوری امریکا همزمان با 13 آبان امسال با بیان اینکه روابط با ایران هنوز به حالت عادی بازنگشته است، وضعیت اضطراری 22 ساله در قبال ایران را برای یکسال دیگر تمدید کرد!

 

رشد GDP امریکا با ورود خودروهای غیر امریکایی ساخت امریکا

وی در ادامه با بیان اینکه فارغ از برخی اظهارات هیجانی چند روز اخیر درباره واردات خودروهای غیرامریکایی که در امریکا تولید می شود ، گفت : از لحاظ مفاهیم اقتصادی ، خودروهای برند تویوتا، هوندا یا بنز و ... که در امریکا تولید می شود در محاسبات GDP یا تولید ناخالص داخلی امریکا محاسبه می شود.

 

رضایی گفت : چنانچه به عنوان مثال یک شرکت امریکایى در ایران یا مالزى خودرو تولید کند، میزان ارزش افزوده حاصل از تولید این خودرو به حساب GDP ایران یا مالزى منظور مى شود و این تولید فقط جزء GNP یا تولید ناخالص ملی امریکا محسوب می شود!

 

رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو ادامه داد: به این ترتیب چنانچه می خواهیم باخرید این دسته از خودروها، تولید ناخالص داخلی آمریکا را منتفع نکنیم، باید مانع ورود خودروهای غیرآمریکایی ساخت امریکا شویم و با همین استدلال هم می توان چشم بر روی واردات خودروهای امریکایی تولید شده در دیگر کشورها(موضوع شورولت های کره ای) بست.

 

وی به موضوع فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس اشاره کرد و گفت: مردم ما باید امکان استفاده از بهترین کالاهای جهان به خصوص محصولاتی که مشابه تولید داخلی را ندارند، داشته باشند همان طور که می دانید امریکایی ها در این سال ها همواره از فروش هواپیما به ایران امتناع ورزیده اند بطوریکه در دور جدید فروش بوئینگ و ایرباس نیز شاهد سنگ اندازی های گوناگون در این مسیر هستیم.

 

رضایی ادامه داد: در شرایطی که ورود هواپیماهای بوئینگ و ایرباس همچنان در گیر و دار اما و اگرهاست ، می بینیم که سال هاست خودروهای غیر امریکایی ساخت امریکا بدون هیچ مشکلی وارد کشور می شده است و چنانچه تذکر رهبر معظم انقلاب در سال جاری نبود، امروز خودروهای امریکایی هم در خیابان های کشور تاخت و تاز می کرد! بهتر نیست از خودمان بپرسیم دلیل اجازه دولت امریکا به ورود خودروهای ساخت این کشور به ایران چیست حال می خواهد با برند امریکایی باشد یا غیر امریکایی؟!

 

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو اضافه کرد: بررسی تولید خودروهای با برند غیرامریکایی تنها در 5 ایالت امریکا نشان می دهد که این خودروسازان اروپایی و آسیایی برای 420 هزار و 738 امریکایی اشتغال ایجاد کرده اند.

 

وی افزود: ایالت های آلاباما، جورجیا، ایندیانا، می سی سی پی و تنسی از فعالیت خطوط تولید خودروسازان غیر امریکایی سالانه افزون بر 47.7 میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور امریکا به دنبال داشته اند!

 

 رضایی با بیان اینکه موضوع واردات خودروهای غیر امریکایی ساخت امریکا، اولین و آخرین محل مناقشه بین برخی مسئولان دولتی، مجلس و بخش خصوصی نیست ، گفت : بهتر است به جای این حجم اظهار نظرهای متفاوت، یک تیم کارشناسی متشکل از بخش صنعت و اقتصاد کشور به همراه دولت و مجلس تشکیل و تصمیم نهایی در این خصوص گرفته و اعلام شود ، این آشفته بازار ثمره ای جز سردرگمی مردم و سلب اعتماد سرمایه گذاران خارجی نخواهد داشت.

ارسال نظرات