نماینده دوره نهم مجلس گفت: عدم تحریم دلار نوعی خودباختگی است که در بین دولتمردان وجوددارداجرایی شدن موضوع حذف دلار می تواند رونق بیشتری به اقتصاد کشور دهد.
کد خبر: ۸۷۷۶۵۹۶
|
۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
عبدالوحید فیاضی نماینده دوره نهم مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به عدم تحریم دلار توسط دولت یازدهم اظهار داشت: عدم تحریم دلار نشان از نوعی خودباختگی سیاسی و اقتصادی در برابر دشمن است که در بین دولتمردان وجوددارد این در حالی است که سیستم های دولتی، اقتصادی اعم از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در این دولت خیلی اراده ای به شکستن ارزش و آقایی دلار ندارند و دلار را راه نجات اقتصادی جهت  روی آوردن به بازار تجارت جهانی می‌دانند.

وی با بیان اینکه انتظار تحریم دلار توسط دولت، امری نشدنی است افزود: انتظار تحریم دلار از سوی دولت یازدهم، امری بعید به نظر می‌رسد و عقیده دولت تحریم ارزش دلار در تبادلات مالی نیست. تحریم دلار، از انواع مصادیق عملی شدن اقتصاد مقاومتی است در مجموع ایجاد تدابیر جدید در دستور سیاستگذاران اقتصادی قرار نگرفته است .

فیاضی بیان داشت: با این وجود، بنا بر اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، لغو تحریم های دلار برای ایران از اهمیت و اولویتی دوچندان برخوردار است؛ اهمیتی که به سیطره نفوذ دلار در عرصه تجارت جهانی بی ارتباط نیست. نظرات متعددی در خصوص اهمیت موضوع تحریم دلار و چگونگی تحریم  در تعاملات اقتصادی برای استفاده از شرایط مناسب ایجاد شده برای ایران مطرح شده است؛ نظراتی که در نوع خود جالب و حاوی نکات مهمی هستند.

وی گفت: این واقعیت که دلار آمریکا یکی از بزرگ ترین ارکان تجارت جهانی است، انکارناشدنی محسوب می شود. روزانه حجم کلانی از معاملات جهانی براساس دلار انجام می شود و بر همین اساس است که نمی توان نقش پررنگ این واحد پولی را نادیده گرفت. گرچه کشورهای اتحادیه اروپا به یورو می نازند و برخی واحدهای پولی مثل ین ژاپن و پوند انگلستان نیز وضعیت و جایگاه مناسبی دارند، اما حقیقت این است که معاملات عمده جهانی در سایه حضور دلار شکل می گیرد. بر همین اساس است که لغو تحریم های دلار آمریکا علیه ایران، بیش از آنکه به لحاظ دیپلماتیک مهم و حیاتی تلقی شود، به لحاظ تجارت و بازاریابی جهانی مهم تلقی می شود.

نماینده دوره نهم مجلس اذعان داشت: اروپاییان که متوجه خطر سلطه و قدرت گرفتن آمریکا در پی انحصار دلار در بازار جهانی شدند، به این نتیجه رسیدند که با ارائه واحد پولی دیگر و اتفاق نظر کشورهای متحد خود انحصار دلار را در بازار جهانی شکسته و از سلطه امریکا بر کشورهای جهان جلوگیری کنند.

این دکترای مسائل استراتژیک خاطر نشان کرد: هم اکنون اقتصاد، حرف اول را در دنیا می زند و امریکا با استفاده از این قدرت توانسته بر دیگر کشورها تسلط پیدا کند؛ حال خارج کردن دلار از مبادلات کشورها می تواند راهی برای خارج شدن از یوغ استکبار این کشور باشد.

وی در خاتمه افزود: اجرایی شدن موضوع حذف دلار می تواند استفاده از منابع در دسترس کشور که در این سالها بلااستفاده مانده اند، را فراهم کند و رونق بیشتری به اقتصاد کشور دهد.
ارسال نظرات