حجت‌الاسلام فرج‌الله هدایت نیا در کارگاه روابط پیش از ازدواج در پیوندهای همسری در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود گفت: آمارها در ایران نشان می‌دهد عمر زندگی مشترک در بین جوانان بسیار کوتاه شده است که این واقعیتی غیرقابل‌انکار است.
کد خبر: ۸۷۷۶۵۲۷
|
۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت‌الاسلام فرج‌الله هدایت نیا در کارگاه روابط پیش از ازدواج در پیوندهای همسری که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود برگزار شد با اشاره به انتشار نمودارها و آمارهایی در سایت سازمان ثبت‌احوال کشور گفت: دریکی از نمودارها آمده است که در سال 94 بالای 160هزار طلاق اتفاق افتاده که بیش از 22هزار طلاق کمتر از یک سال زندگی مشترک را تجربه کرده‌اند و درمجموع طلاق‌هایی که در کمتر از 5 سال زندگی مشترک اتفاق افتاده اگر با کل آمار طلاق مقایسه شود مبین این حقیقت است که عمر زندگی مشترک در بین جوانان بسیار کوتاه شده است که این واقعیتی غیرقابل‌انکار است.

هدایت نیا افزود: پیام دیگر آمارها این است که اکثر طلاق‌ها در بین زن و شوهرهایی اتفاق می‌افتد که هم‌سن هستند.

این کارشناس فرهنگی بیان کرد: اگر بخواهیم الگوهای رابطه جنسی را دسته‌بندی کنیم در سه دسته سنتی، مدرن و پسامدرن تقسیم‌بندی می‌شود.

وی با اشاره با بخش‌بندی محصول روابط مدرنیته به دو الگوی رابطه دوستانه و فریب‌کارانه اظهار کرد: الگویی که در زمان ما به وجود آمده پسامدرن نامیده می‌شود که محصول آن الگوی همخانگی یا همباشی است که از آن به ازدواج سفید تعبیر می‌شود و نوع دیگر ارتباط جنسی در دوره معاصر به عشق سیال معروف است که یک فرد با چند نفر در ارتباط است اما این رابطه‌ها را به هیچ‌کدام نمی‌گوید.

آمارها بیانگر این است که عمر زندگی مشترک در بین جوانان بسیار کوتاه شده است 

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی در ادامه افزود: انتخاب باید عاقلانه صورت گیرد و ازدواج عاشقانه انجام شود لذا وابستگی عاطفی و صمیمیت قبل از ازدواج مانع شناخت است و شخصی که شدیداً وابسته به‌طرف مقابل شده است نمی‌تواند عیوب آن فرد را ببیند و سوءظن هم یکی دیگر از عواقبی است که در این نوع از رابطه‌ها پیش می‌آید یعنی کسی که روابط پیش از ازدواجش بر اساس اصل تنوع‌طلبی شکل‌گرفته قطعاً بعد از ازدواج به مشکل برمی‌خورد.

وی از مشاهده،مصاحبه یا حرف زدن، مکاشفه یعنی تلاش برای مسائلی که پنهان مانده است و مشاوره یعنی مشاوره‌های پیش از ازدواج به‌عنوان چهار مرحله اصلی در به ثمر رسیدن یک ازدواج خوب نام برد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها