خبرهای داغ:
زهرا شجاعی
بررسی مفهوم جهاد کبیر؛
اگر ما به دنبال زمینه سازی تشکیل حکومت جهانی امام عصر(ارواحنا فداه) هستیم، راه اصلی، اطاعت از خدا و عدم اطاعت از دشمن است تا مقدمات آن حکومت جهانی و به عبارت دیگر “تمدن اسلامی” فراهم آید.
کد خبر: ۸۷۷۶۴۴۰
|
۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان شرق، در قسمت اول این نوشتار بیان شد که خداوند متعال، مؤمنین را در جایگاه برتر قرار داده و به طور جدی به آنان امر فرموده که از دشمن اطاعت نکنند.

حال سؤال آن است که اگر مؤمنین مسیر اطاعت از خدا را بپیمایند، چه نتیجه ای حاصل می شود؟

پاسخ این سؤال در آیات ۵۴ و ۵۵ سوره ی مبارکه ی نور آمده است. آیه ی ۵۴ دستور به اطاعت از خداوند و رسول او داده: « قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ…» و اطاعت از پیامبر(صلی الله علیه و اله) را زمینه هدایت دانسته است: «… وَ إِنْ تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا…». در آیه ی ۵۵، خداوند به مؤمنین وعده داده است که در صورت ایمان و عمل صالح که همانا اطاعت و تبعیت از خداست (… الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ…) اولاً آنان را در زمین حاکم خواهد گرداند(… لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ…)، ثانیاً دین آنان را محور استوار قرار خواهد داد تا همه از آن تمکین کنند(… لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ…) و ثالثاً خوفی که در آنان به وجود آمده را تبدیل به امنیت و آرامش خواهد کرد(… لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا…).

بنا بر این آیه می توان اینگونه نتیجه گرفت که اگر ما به دنبال زمینه سازی تشکیل حکومت جهانی امام عصر(ارواحنا فداه) هستیم، راه اصلی، اطاعت از خدا و عدم اطاعت از دشمن است تا مقدمات آن حکومت جهانی و به عبارت دیگر "تمدن اسلامی” فراهم آید.

در مقابل، اگر مؤمنین مسیر اطاعت از دشمن را در پیش گیرند، چه سرنوشتی برای آنان اتفاق خواهد افتاد؟ در ادامه، به برخی از آثار اطاعت از دشمن خواهیم پرداخت:

۱- گمراهی از راه خدا

در آیه ی ۱۱۶ سوره ی انعام به این نکته اشاره شده است: «وَ إِنْ تُطِعْ أَکْثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یَخْرُصُونَ» [و اگر از بیشتر کسانى که در زمین مى‏ باشند پیروى کنى تو را از راه خدا گمراه مى کنند؛ آنان جز از گمان خود پیروى نمى کنند و جز به حدس و تخمین نمى ‏پردازند]

این آیه بیانگر آن است که نتیجه ی اطاعت از اغیار، گمراه شدن از راه خداست و در ادامه دلیل آن را اینگونه بیان می دارد که آنان(دشمن) خود راه صحیح را نمی شناسند و بر اساس گمان راه می پیمایند که به مقصد نخواهند رسید.

اکنون خود قضاوت کنید که چگونه می توان پیرو کسانی شد که خودشان راه بلد نیستند؟ آیا این تبعیت چیزی جز خسارت برای جامعه مؤمنین به دنبال خواهد داشت؟

۲- کفر بعد از ایمان

این مطلب در آیه ی ۱۰۰ سوره ی آل عمران آمده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تُطِیعُوا فَرِیقًا مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ یَرُدُّوکُمْ بَعْدَ إِیمَانِکُمْ کَافِرِینَ» [اى کسانى که ایمان آورده‏ اید اگر از فرقه‏ اى از اهل کتاب فرمان برید شما را پس از ایمانتان به حال کفر برمى‏ گردانند]

در ابتدای قسمت اول نوشتار حاضر، با توجه به آیه ی ۱۳۹ سوره ی آل عمران، بیان شد که شرط برتری مؤمنین، ایمان آنهاست. حال با توجه به فراز پایانی آیه ی ۱۰۰ همین سوره (یَرُدُّوکُمْ بَعْدَ إِیمَانِکُمْ کَافِرِینَ) می توان اینگونه نتیجه گرفت که علاوه بر آن که پیروی از دشمن به کفر منجر می گردد، باعث می شود که مؤمنین از جایگاه برتری که به سبب ایمان، از سوی خداوند در آن قرار گرفته اند، سقوط نمایند، به عبارت بهتر، دشمن، آنان را از جایگاه برتر به پایین خواهد کشاند.

۳- بازگشت به عقب

آیه ی ۱۴۹ سوره ی آل عمران اینگونه می فرماید: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تُطِیعُوا الَّذِینَ کَفَرُوا یَرُدُّوکُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِینَ» [اى کسانى که ایمان آورده‏ اید اگر از کسانى که کفر ورزیده‏ اند اطاعت کنید، شما را به گذشته تان بازمى‏ گردانند و زیانکار خواهید گشت]

همانگونه که مشاهده می شود، یکی از نتایج اطاعت از دشمن، بازگشت به گذشته است. اما سؤال اینجاست که بازگشت به کدام گذشته؟ به عبارت دیگر اطاعت از دشمن، بازگشت به چه شرایطی را برای مؤمنین در پی خواهد داشت؟

با نگاهی به تاریخ صدر اسلام در می یابیم که در ابتدا مؤمنین در موضع ضعف و دشمنان در موضع قدرت بوده اند و پس از گسترش اسلام و تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و اله)، مؤمنین به جایگاه شایسته ای دست یافته اند.

بسیار روشن است که اگر جامعه مؤمنین، مسیر اطاعت از دشمن را در پیش گیرند، منجر به سلطه دشمن بر آنان شده و دوباره به موضع ضعف کشیده خواهند شد و این آغاز ماجراست، زیرا با تسلط دشمن بر مؤمنین، فشارها و آزار و اذیت ها اوج خواهد گرفت و دشمن دیگر چیزی برای آنان باقی نخواهد گذاشت. در پایان آیه، همین نکته بیان شده است(فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِینَ).

خداوند متعال همانگونه که در آیه ی ۵ سوره ی قصص اعلام فرموده، اراده کرده است که مستضعفین را پیشوایان زمین قرار دهد (وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ) و نیز در آیه ی ۱۰۵ سوره ی انبیاء، بندگان صالحش را وارثان زمین خوانده است (وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ). بنابراین اگر جامعه فعلی ما در مسیر ترسیم شده از سوی خداوند -که همانا اطاعت از خدا و پیامبر(صلی الله علیه و اله) و اهل بیت(علیهم السلام) و عدم اطاعت از دشمن است- حرکت نماید، امید است که زمینه تشکیل حکومت جهانی امام عصر(ارواحنا فداه)  به دست ما فراهم شود، زیرا خداوند در آیه ی ۵۶ سوره ی مائده وعده فرموده که حزب خود را بر عالَم پیروز خواهد گرداند (وَ مَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ)؛ و اگر در مسیر صحیح حرکت نشود، خداوند متعال در آیه ی ۵۴ همین سوره هشدار داده است که با افراد دیگری، دین را در عالَم حاکم خواهد نمود (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لَا یَخَافُونَ لَوْمَهَ لَائِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ).

امید آن که جامعه ما در مسیر توحید و ولایت حرکت نماید تا خداوند متعال به دست ما و به امامت امام زمان(ارواحنا فداه)، دین خود را در همه عالَم حاکم گرداند. ان شاء الله


ارسال نظرات
پر بیننده ها