خبرهای داغ:
آیت‌الله جوادی آملی:

خودکفایی ملت به مدیریت فهمیده و خردمندانه وابسته است/ پرهیز رسانه‌ها از دروغ‌پردازی

یکی از مراجع تقلید با اشاره به سخنان نورانی امام سجاد(ع) گفت:‌ خودکفایی یک کشور به مدیریت فهمیده و مدبریت عاقلانه و خردمندانه وابسته است.
کد خبر: ۸۷۷۶۳۸۷
|
۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که در نمازخانه بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام ماه صفر با اشاره به سخنان نورانی امام سجاد(ع) به دعای آن حضرت در مورد خودکفایی جامعه اشاره و اظهار کرد: ماه پربرکت صفر به رهبری وجود مبارک امام سجاد(ع) اداره شده است، وجود مبارک امام سجاد(ع) ضمن اینکه ما را با دعا آشنا می‌کند ما را به حقیقت دعا و اینکه چه بخوانیم و چه بخواهیم هم آشنا می‌کند و دعا را در سه منطقه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی گسترش داده تا محصول نهضت سالار شهیدان را جهانی کند.

وی ادامه داد: دعاهای آن حضرت تنها در این نیست که خدایا مشکلات مرا حل کن، بیمار مرا شفا بده، یا آمرزش گناهان نصیب ما بکن؛ بخش مهم دعاهای آن حضرت درباره جهان‌بینی، جهان‌شناسی، انسان‌بینی و انسان‌شناسی است. به خدای سبحان عرض می‌کند پروردگارا! «تَوِّجْنِی بِالْکِفَایَةِ»؛ خدایا! آن توفیق را بده که جامعه ما خودکفا باشد، به بیگانه نیازمند نباشد، نیاز به بیگانه ذلت است. این تاج خودکفایی را بر بالای سر نظام ما مستقر بفرما! این دعای امام سجاد(ع) است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: خودکفایی یک مملکت به مدیریت فهمیده و مدبریت عاقلانه و خردمندانه وابسته است، در جمله بعد عرض می‌کند «وَ سُمْنِی حُسْنَ الْوِلَایَةِ» خدایا! این توفیق را به من بده، هم من کاری داشته باشم هم مدیر لایقی باشم؛ نه بیراهه بروم نه راه کسی را ببندم، بفهم این مملکت چه دارد، چگونه باید مصرف کند، مردمش را بی‌نیاز کنم، این اقدام تدبیر عاقلانه و ولایت خردمندانه می‌شود.

وی در ادامه به تبیین مسئله مدیریت جامعه پرداخت و اظهار کرد: براساس دعای امام سجاد(ع) هر کسی نسبت به زیر مجموعه‌اش ولایت دارد و نباید زیرمجموعه خودش را هدر دهد. اگر مال است هدر ندهد و اگر علم است هدر ندهد. وجود مبارک امام سجاد(ع) از خدا طلب می‌کند که من ولی، والی، مولا، مدیر و مدبر خوبی باشم؛ هم حرف رهبران الهی را خوب گوش بدهم و هم عده‌ای حرف مرا گوش بدهند.

آیت‌الله جوادی آملی به اهمیت مسئله امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از هتک حرمت و ریختن آبروی مؤمن پرداخت و اضافه کرد: در سوره مبارکه «حشر» فرمود، مردان متمدن و با فرهنگی که بهشتی‌گونه زندگی می‌کنند، در دنیا دعایشان این است که خدایا بد کسی را در دل ما قرار نده، ما کینه کسی را نداشته باشیم، بد کسی را هم نخواهیم، اگر خوب است که دعایش کنیم اگر بد است دعا کنیم که خوب شود. این دل برای کارهای دیگر خلق شده است جا برای کینه نیست. جهنم را هم که خدا نصیب کسی نکند، خداوند می‌فرماید جهنمی‌ها هر کدام دیگری را فحش می‌گویند.

وی افزود: شما ببینید قلم دست گرفته رسانه شده، مجله‌نویس شده، روزنامه‌نویس شده، این او را نفی می‌کند، آن این را نفی می‌کند، این برای او دروغ جعل می‌کند آن برای این دروغ جعل می‌کند و این یک زندگی بی‌فرهنگ جهنم‌گونه است. مگر در جهنم غیر از این است؟ شما هیچ اطمینانی از این رسانه‌ها پیدا نمی‌کنید! آبروی دیگران را بردن هنر نیست. اگر کسی مشکلی دارد چون جامعه ما جامعه عدل محض نیست، بر ما واجب است امر به معروف و نهی از منکر کنیم و دوستانه به او بگوییم این نقص بوده اما آنکه واجب است بر ما به نام امر به معروف و نهی از منکر انجام نمی‌دهیم و به عنوان غیبت و آبروریزی کار حرام انجام می‌دهیم.

این مرجع تقلید در پایان سخنانشان بر حفظ امنیت و ثبات جامعه تأکید کرد و گفت: ما می‌توانیم خیلی خوب و عاقلانه زندگی کنیم، مشکلاتی که در مملکت هست را با امر به معروف و نهی از منکر حل کنیم. کشور را ناآرام کردن، امنیت را بردن، آبرو را بردن و بی‌تحقیق حرف زدن کار صحیحی نیست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار