خبرهای داغ:
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه باید برای آینده حوزه برنامه سنجیده‌ای تدوین شود، گفت: باید نقاط ضعف شناسایی شده و جبران شود و کسانی از این حوزه فارغ‌التحصیل شده و به جامعه معرفی شوند که بتوانند نیازهای جامعه را پاسخ دهند.
کد خبر: ۸۷۷۶۱۶۹
|
۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی امشب در مراسم سی و ششمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی و نشست علمی اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد با اشاره به اینکه انبیا و جانشینان ایشان و ائمه اطهار(ع) به هدایت انسان‌ها اهتمام داشتند، اظهار کرد: مقام امامتی که ائمه معصومین(ع) داشتند از سایر انبیا غیر از پیامبر گرامی اسلام(ص) بالاتر است.

وی با بیان اینکه اوصیا در مرتبه تنزل یافته از مقام انبیاء هستند، افزود: مقام تنزل یافته‌تر از این مرحله، مربوط به کسانی است که در محضر انبیا و اوصیا تربیت شده‌اند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، وارثان انبیا را از دیگر مرتبه‌های تنزل یافته نسبت به اوصیا الهی دانست و اضافه کرد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که ایشان بر خلفای خودشان که در آخرالزمان حضور خواهند داشت رحمت فرستاده‌اند و شاید استنباط شود علمایی که در مکتب اهل بیت(ع) حرکت کرده و درست طی مسیر کرده باشند به چنین مقام‌هایی دست یابند.

وی با بیان اینکه مفتخرم بعد از سالیان طولانی این افتخار نصیب بنده شده است که درباره شخصیت علامه طباطبایی سخن بگویم، عنوان کرد: این شخصیت از کسانی است که مقامش نزد خداوند متعال بسیار والا است.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه علامه طباطبایی و سایر کسانی که در محضر اهل بیت(ع) خوب درس خواندند دارای دو حیثیت هستند، تبیین کرد: بزرگان در خصوص علامه طباطبایی و حیثیت علمی ایشان سخنان بسیاری گفته‌اند و باید درباره علامه طباطبایی بسیار سخن گفته شود و مشخص شود خداوند برای کسانی که در مسیر بندگی خداوند حرکت کنند چه جایگاهی در نظر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه می‌خواهیم امشب در خصوص این سخن بگوییم که علامه طباطبایی برای حوزه چه اثرگذاری داشتند، تشریح کرد: باید ببینیم خداوند به واسطه علامه طباطبایی چه نعمت‌هایی داد تا بتوانیم شکر آن را به جا آوریم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی اظهار کرد: باید نسبت به برکاتی که علامه طباطبایی برای حوزه داشتند آگاهی پیدا کرده و بتوانیم این سیره و روش را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه سیره فقها را باید دنبال کنیم و اگر گاهی هم در فتاوا اختلاف وجود دارد، نهایت احترام را به ایشان می‌گذاریم، توضیح داد: سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان آیت‌الله بروجردی موضوعی در حوزه مطرح شد و کسانی نسبت به فلسفه خوشبین نبودند.

آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد: نامه‌های مختلفی به آیت‌الله بروجردی در خصوص ترویج فلسفه نوشته شده و در ادامه روی شخص آیت‌الله طباطبایی تکیه کردند.

وی با اشاره به مطالعه علامه طباطبایی در خصوص وضعیت حوزه و نیازهای جامعه آن هنگام عزیمت از تبریز به قم، مطرح کرد: ایشان به این نتیجه رسیدند که جامعه نیاز به معرفت همه‌جانبه نسبت به اسلام دارد و وظیفه روحانیت است که اسلام را به جامعه معرفی کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه عالم دینی برای اینکه بتواند نقش خود را ایفا کند باید تهذیب نفس داشته باشد، بیان کرد: علامه طباطبایی به این نتیجه رسید که در حوزه به چهار رکن نیاز داریم؛ فضلای حوزه باید کاری کنند که مردم از عقل به خوبی استفاده کنند، از قرآن و حدیث استفاده کرده و کسانی که در حوزه درس می‌خوانند از نظر اخلاق مهذب باشند و این دستاورد علامه طباطبایی بود.

وی با بیان اینکه در حوزه آن دوران قبل از حضور علامه طباطبایی از درس و قرآن خبری نبود، گفت: همچنین درس رسمی درباره دروسی که پایه عقلی داشته باشد وجود نداشت و حدیث نیز به عنوان منبعی برای فتاوای فقهی مورد توجه قرار داشت و سایر احادیث ائمه اطهار(ع) مطرح نبود؛ یعنی از مجموع چهار رکن یک رکن به صورت ناقص وجود نداشت و علامه طباطبایی وظیفه خود دانست که این ارکان را احیا کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه در راستای اصلاح وضعیت درس فلسفه، تفسیر و اخلاق توسط علامه طباطبایی تشکیل شد، افزود: ایشان این دو درس را به عنوان واجب شرعی متعین تدریس کرد و جایز نمی‌دانست که در حوزه رفتاری داشته باشد که مخالفت با رفتار آیت‌الله بروجردی باشد.

وی با اشاره به اینکه ایشان از آیت‌الله بروجردی کسب تکلیف کرده و درس خودشان را نیز چند روز تعطیل کردند، ادامه داد: آیت‌الله بروجردی پیام دادند که هرچه وظیفه می‌دانید عمل کنید و ایشان دوباره درس خود را از سر گرفتند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه باید از وظیفه‌شناسی علامه طباطبایی درس بگیریم، گفت: مبادا تکلیف واجبی داشته باشیم و آن را ترک کنیم؛ چنین طرز فکری را در کمتر کسی مشاهده کرده‌ام و غالباً افراد در شرایط اتفاقی در مسیری افتاده‌اند و آن را دنبال کرده‌اند؛ البته مسیرهای حوزه همه در پرتو اهل بیت(ع) بوده و مفید است، اما در نظر گرفتن اولویت‌ها امری مهم است.

وی تشریح کرد: آیت‌الله میلانی فرمودند که در عالم تشیع کسی به جامعیت علامه طباطبایی یا نیست یا محدود است؛ برکات علامه طباطبایی بر کسی مخفی نیست، اما ما باید بدانیم برای بقای این حوزه در برابر سیل بنیان‌کن کفر و الحاد که از ناحیه غرب در دنیا پخش می‌شود، وظیفه سنگینی داریم و اگر بخواهیم این وظیفه را عملی کنیم باید حساب شده‌تر کار کرده و برای آینده حوزه برنامه‌ریزی داشته باشیم تا بتوانیم جلوی کفر و الحاد را بگیریم.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه باید در برابر هجوم شبهات خود را آماده کرده و پاسخ‌های لازم را ارائه دهیم، تصریح کرد: باید در برابر سیل‌های بنیان‌کن شبهات شیطانی و وسوسه‌های رفتاری وظیفه خود را بهتر انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه باید از علامه طباطبایی الگو گرفته و نیازهای روز جامعه را شناسایی کنیم، خاطرنشان کرد: امروز حجم شبهات نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است؛ باید این شبهات را شناخت و باید بدانیم که این شبهات مخصوص کشور ما نیست و ما نسبت به دیگر مسلمانان وظیفه داریم و این وظیفه وقتی دیگران به سمت حوزه قم دست دراز کرده‌اند، سنگین‌تر است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه باید برای آینده حوزه برنامه سنجیده‌ای تدوین شود، اضافه کرد: باید نقاط ضعف شناسایی شده و جبران شود و کسانی از این حوزه فارغ‌التحصیل شده و به جامعه معرفی شوند که بتوانند نیازهای جامعه را پاسخ دهند.

وی در بخش پایانی سخنان خود توفیق مقام معظم رهبری که رهبری سنگین‌ترین مسؤولیت برای حفظ اسلام و اجرای احکام اسلام را بر عهده دارند از خداوند متعال مسئلت کرد.
ارسال نظرات