وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از سیاست‌های ما بعد از برجام حمایت از سرمایه گذاری خارجی است، برهمین اساس شرکت ایران خودرو مشارکتی 50-50 با اروپایی‌ها داشته که 61 درصد این طرح مشارکتی محقق شده است.
کد خبر: ۸۷۷۵۸۹۷
|
۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی خبری که در حاشیه نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، با اشاره به رویکردهای این وزراتخانه اظهار داشت: وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی با 5 رویکرد درون زایی،‌برون گرایی، مردمی بودن، صنایع دانش بنیان و عدالت اجتماعی به سمت اهداف حرکت می کند.

وی در ادامه گفت: یکی از سیاست‌های ما بعد از برجام حمایت از سرمایه گذاری خارجی است زیرا به دانش روز نیاز داریم، برهمین اساس شرکت ایران خودرو مشارکتی 50-50 با اروپایی‌ها داشته که 61 درصد این طرح مشارکتی محقق شده است. سایپا نیز با یکی از این شرکت‌ها به توافق رسید، همزمان از شرکت سایپا خواهش کردیم با رنو همکاری کند که با توجه به گذشت زمان سازمان ایدرو سهام 20 درصدی در این همکاری دارد.

نعمت زاده افزود: رنو در گذشته خودش با سایپا و ایران خودرو همکاری داشت به طوری که رنو با وجود اینکه از آنطرف یک شرکت واحد بود، از اینطرف با دو شرکت به طور جداگانه همکاری داشت و این باعث شده بود تا سایپا و ایران خودرو به جان هم بیفتند؛ این رویه دوباره داشت تکرار می شد که با آمدن ایدرو، ما تلاش کردیم رنو به صورت واحد وارد ایران شود و بعداً ایدرو می تواند سهامش را واگذار کند.

وی تصریح کرد: طبق قانون سازمان‌های توسعه‌ای می‌توانند حتی تا 100 درصد سرمایه‌گذاری کنند و بعداً سرمایه را واگذار کنند. در حال حاضر قرارداد با این شرکت‌ها منعقد نشده و فقط چارچوب توافق بسته شده تا دو ماه آینده شاهد قرارداد باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در 7 ماه امسال 37 مورد سرمایه‌گذاری مستقیم در هیات عالی نظارت به تصویب رسیده است گفت: در این راستا سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 400 میلیون یورو مربوط به شرکت پژو و سیتروئن است همچنین با شرکت دایملر بنز برای همکاری در بخش موتورهای دیزلی سنگین و سبک در حال رایزنی هستیم. 

نعمت زاده در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور در آمریکا و در صورت وضع تحریم‌های احتمالی ممکن است قراردادهای خودرویی که پس از برجام منعقد شده با مشکل روبرو شود؟ گفت: توافق برجام با کشورهای 1+5 بوده و توافق با آمریکا نیست بلکه این توافق یک بحث بین‌المللی است.

وی تصریح کرد: در مورد قراردادهای منعقد شده خودرو پس از برجام باید بگویم که بعضی کشورهای خارجی برای انعقاد قرارداد خودرو محتاطانه عمل می‌کردند و می‌گفتند اگر شرایط به قبل از برجام برگردد چه می‌شود که ما هم در پاسخ به این افراد می‌گفتیم اگر قرار است این حرف‌ها را بزنید بروید با کشور دیگری شریک شوید و با ما قرارداد نبندید.

وی بیان داشت: در قراردادهای ما یک کلمه به عنوان شرایط برجام ذکر نشده، شرکت‌هایی که قصد انعقاد قرارداد را دارند حق دارند احتیاط کنند ما هم شرط و شروط در قرارداد ننوشته‌ایم و در آینده هم نمی‌نویسیم و قراردادهایی که منعقد شده شرط و شروطی در مورد برجام در آن منعقد نشده است.

نعمت زاده با بیان اینکه برای حضور در بازارهای جهانی کالاهای تولیدی و صادراتی ما باید رقابت‌پذیر باشد، گفت: بنابراین در تولید باید استانداردهای لازم رعایت شود و سطح کیفی دائماً بالا رود اما در عین حال توجه به قیمت برای حفظ بازارهای جهانی حائز اهمیت است.

وی در مورد بسته حمایتی برای صادرات تصریح کرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی آن را به تصویب رسانده، صندوق توسعه ملی کار را شروع کرده و بخشی از تسهیلات ریالی را در اختیار بانک توسعه صادرات با نرخ 11 درصد برای اختصاص تسهیلات به بخش صنعت قرار داده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: بانک‌ها نیز باید در این رابطه اقدام کنند که هنوز اقدامی انجام نشده که البته در کنار 2 مورد مذکور در قانون پیش‌بینی شده که سازمان برنامه و بودجه نیز مبلغی را برای حمایت از صادرات تخصیص دهد که با توجه به شرایط خزانه هنوز این مورد محقق نشود که در صورت تحقق می‌توانیم مشوق صادراتی را تخصیص دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه صادرات امسال رشد داشته اما مقدار آن به اندازه پیش‌بینی نبوده است، گفت: یکی از دلایل آن محقق نشدن به موقع بسته حمایت از صادرات است.

وی بیان داشت: بسیاری از کشورهای محصولات صادراتی ما تولید کننده نفت هستند که با پایین آمدن قیمت نفت دچار رکود شده‌اند و در نتیجه بر میزان خرید آنها تاثیر داشته است.

وی گفت: امنیت در بازارهای منطقه نیز در صادرات موثر است اما با این شرایط ما در صادرات رشد داشتیم و به عنوان مثال در صادرات به کشور عمان 80 الی 90 درصد رشد داشته‌ایم اما در سمت غرب کشور با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه تولید سیمان کاهش یافته است، بیان داشت: بخشی از تولید سیمان کشور به کشورهای همسایه از جمله عراق صادر می‌شد که به دلیل ناامنی در این کشور پروژه‌های عمرانی آنها خوابیده است و با این شرایط اگرچه صنعت سیمان آمادگی و توانایی تولید را دارد اما به دلیل کاهش تقاضا تولید در این بخش کاهش یافته است.

نعمت‌زاده با بیان اینکه براساس آمار تا 15 آبان سال جاری در تولید خودرو 30.9 درصد رشد داشته‌ایم، اظهارداشت: در این مدت ۷۵۳ هزار دستگاه خودرو تولید شده است.

ارسال نظرات