خبرهای داغ:
آسیب های اجتماعی دردی است که همه مسئولین و خانواده ها باید به آن بپردازند و حداقل ۱۰ آسیب بزرگ است که گریبان ما را گرفته است؛ اگر رشد این آسیب ها را متوقف نکنیم جامعه ما با خطر مواجه می شود.
کد خبر: ۸۷۷۵۸۴۰
|
۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در دومین اجلاس نماز استان قم در مجتمع عالی امام خمینی(ره) گفت: نماز قله همه عبادت ها است؛ دین نیز متقوم به عبادت است، بدون آن، هیچ چیزی باقی نمی ماند و در میان عبادات نماز به عنوان مجموعه ای که از افعال و اذکاری ترکیب شده است، در تاریخ توحید امتداد یافته است.

وی افزود: نماز، به مثابه مجموعه مرکبی از افعال و اذکار است که نمادی از تواضع و خشوع در مقابل خداوند است، در تاریخ عبادات مشهود است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: زمانی که بانگ اذان بر می خواست پیامبر اکرم(ص) بی قرار می شدند زیرا نماز باطنی بی پایان دارد که قله بندگی در مقابل خدا و وصل اسما و صفات الهی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: امام سجاد(ع) در پاسخ به این سوال، چرا در هنگام نماز این چنین شیدا می شوید، فرمودند که  انسان غافل در معنویت، باید تعجب کند، زیرا آستانه نماز آستانه عظیمی است و هنگامی که انسان در مقابل خدا دستش را بلند می کند در مقابل چه عرصه عظیمی قرار می گیرد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: کسی که طعم بندگی را چشیده باشد می تواند این ماهیت را درک کند؛ کسی که اهل سلوک و پیمودن مسیر است هر نماز او با نماز قبل متفاوت است و در درجات نماز متوقف نمی شود.

وی اظهارکرد: اولیای الهی در نردبان و پلکان بی پایان نماز بالا می روند و هر نماز آنها نسبت به نماز قبلی متفاوت است زیرا نماز نیز مانند قرآن دارای بطون مختلف است به همین جهت این جایگاه باید مشخص شود.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: امروزه با دو قرائت از اسلام هستیم که البته در گذشته نیز چنین بوده است که در شعائر و مناسک اسلامی نیز تسری پیدا کرده است که نخستین آن قرائت سکولاریستی از دین، حج ،نماز، مسجد، حج و تمام مظاهر اسلامی و دوم قرائت درست از این مناسک و شعائر است.

عضو شورای عالی حوزه گفت: امروزه حج و نماز در نگاه آمریکایی و سکولاریست ها و وعاظ السلاطین پیرو آنها، مساله ای به دور از اجتماع و سیاست است و از حقیقت نگاه اجتماعی و سیاسی خود جدا شده است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: در مسئله انتظار،‌نماز و مسجد و نمازجمعه و... نیز همین مساله جاری است؛ یک قرائت بیان می کند که عبادات باید رابطه انسان را به خدا تنظیم کند که هیچ ارتباطی به فرهنگ و اجتماع و سیاست ندارد.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: برخی این مسئله را می فهمند و از روی پیروی غرب چنین می گویند،  ولی برخی نیز تفسیر اشتباهی از دین دارند و کورکورانه این تفکر را بیان می کنند و درک درستی از آن ندارند.

عضو شورای عالی حوزه گفت: رهبر انقلاب فرمودند، زمانی که می خواستم در دوران ریاست جمهوری در سازمان ملل سخنرانی کنم، متن سخنرانی را به امام دادم که ایشان در آخرین لحظات تاکید کردند که روی مساله اسلام سیاسی که روح زنده اسلام حقیقی است تاکید کنم.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: دلیل این امر این بود که این نگاه غلط تفسیری از همه اسلام شده بود؛ درون همه ارکان اسلام جامعه و سیاست نهفته است و عبادات را نمی توان در عرصه شخصی صرف خلاصه کرد.

وی اظهارکرد: اینکه در معماری و شهرسازی مسجد را از محوریت اقتصاد و فرهنگ و جامعه جدا کرده ایم، نشان می دهد که نگاه سکولاریستی در سبک زندگی عبادی در وجود ما رسوخ کرده است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: عمده عبادات ما کاملا در یک میدان و ملزومه فرهنگی و اجتماعی و سیاسی قرار گیرد؛ عالی ترین عبادات نماز است و عالی ترین نمازها در جماعت و جمعه و مسجد است.

عضو شورای عالی حوزه گفت: از زمانی که نماز و مسجد بینان نهاده شد، فریاد اجتماعی و سیاسی وجود داشت که انقلاب اسلامی آن را احیا کرد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: در سبد یک زندگی مسلمان معتقد باید عبادت وجود داشته باشد و در سبد عبادت همه پیام ها باید از جامعیت دین تجلی پیدا کند.

وی اظهارکرد: اگر عبادات در یک برنامه ریزی اجتماعی قرار گرفت و از الگوی سکولاریستی جدا شویم، قطعا بخش عظیمی از آسیب های اجتماعی برطرف می شود؛ البته این مساله نیازمند امام جماعت و هیئت امنای طراز، امکان پذیر است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: آسیب های اجتماعی دردی است که همه مسئولین و خانواده ها باید به آن بپردازند که حداقل 10 آسیب بزرگ است که گریبان ما را گرفته است؛ اگر رشد این آسیب ها را متوقف نکنیم جامعه ما با خطر مواجه می شود؛ فعالان عرصه نماز باید این واقعیت ها را درک کند و نقش خود و مسجد را در زمینه جلوگیری و توقف این آسیب ها ایفا کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وجود تعداد بالای معتادان، 500 هزار زندانی، 10 میلیون حاشیه نشین، تعداد بالای جوانان از سن ازدواج گذشته، آسیب های بسیار بزرگی برای جامعه است که باید فکری برای آنها کرد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: قم با توجه به جایگاه و عظمت تاریخی و سابقه درخشان علمی، نباید در حد کم نیز مشکلات اجتماعی داشته باشد، زیرا این شهر باید درهمه ابعاد نمونه باشد.

وی اظهارکرد: مسجد شاخص طراز اسلامی دارای چندین شاخص مهم است؛ اینکه هر محله ای مسجد در دسترس داشته باشد و سه وقت نماز جماعت در آن اقامه شود و اینکه مسجد نقش محوری در محله داشته باشد و محوریت امام جماعت در محل و مسجدو ایجاد اتاق مشاوره اجتماعی در مسجد و شرایط لازم در اداره کنندگان مسجد و رسیدگی به محرومان و نیازمند و توجه به مقوله های اجتماعی و... از جمله این شاخص ها است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها